Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: powerchords

  1. #1

    Standaard powerchords

    Ik heb pas powerchords aangeleerd en nou vroeg ik me af wat de juiste manier is om ze te spelen; ik speel ze met twee vingers (wijs- en ringvinger). Is dit de juiste manier of kun je beter een barre-vorm gebruiken?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Je moet doen wat voor jou de meest comfortabele manier is. Ik speel ze zelf met wijsvinger en pink, maar de meesten denk ik met wijsvinger ringvinger en pink.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2002
    Locatie
    veldhoven
    Berichten
    1.109

    Standaard

    ik speel ook wijsvinger en pink en khou mn hand beetje schuin , maar de meeste gitaristen doen het zoals jij

  4. #4

    Standaard

    Als je met powerchords bedoeld een akkoord dat uit 2 noten bestaat ( 1 en 5) dan kun je inderdaad kiezen voor wijsvinger-pink of wijsvinger-ringvinger.
    Om een powerchord te spelen met drie noten (1-5-8 ) bijvoorbeeld het C akkooord dan kun je ringvinger en pink gebruiken. Zet de wijsvinger op fret 3 en ringvinger en pink op fret 5. Je kunt er ook nog voor kiezen om de 5e toon in het laag aan te slaan dan heb je helemaal power. Namelijk 4 noten. Veel gebruikt ook bij akkoorden met de root op de A snaar.
    Deze akkoorden schuiven ook makkelijk.
    Download nieuwe TRAILER (6. min) van ons aankomend album http://www.silentagreement.nl

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Ik zou ze met wijsvinger en pink pakken,
    ik speel al lang maar leer sinds kort de powerchords op deze manier aan.
    Een groot voordeel is dat je pink sterker wordt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2002
    Berichten
    6.051

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Super Slinky
    Als je met powerchords bedoeld een akkoord dat uit 2 noten bestaat ( 1 en 5) dan kun je inderdaad kiezen voor wijsvinger-pink of wijsvinger-ringvinger.
    Om een powerchord te spelen met drie noten (1-5-8 ) bijvoorbeeld het C akkooord dan kun je ringvinger en pink gebruiken. Zet de wijsvinger op fret 3 en ringvinger en pink op fret 5. Je kunt er ook nog voor kiezen om de 5e toon in het laag aan te slaan dan heb je helemaal power. Namelijk 4 noten. Veel gebruikt ook bij akkoorden met de root op de A snaar.
    Deze akkoorden schuiven ook makkelijk.

    dat 1 en 5 en 1 - 5 -8 bedoel je daar frets mee

  7. #7

    Standaard

    nee dat zijn de intervallen

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swan
    dat 1 en 5 en 1 - 5 -8 bedoel je daar frets mee
    Nee, niet de frets. Kijk een akkoord is eigenlijk in de basis vaak een drieklank. Het zijn 3 noten uit de toonladder. Nummer 1-3-5. Dus bij C zijn dat C-E-G. Powerchords gebruiken vaak maar 2 noten omdat ze met distortion worden gespeeld en anders modderig klinken. Je kunt het powerchord C dus spelen als C -G (nummer 1 en 5) Of je voegt een extra C toe en speeld dus C-G-C(octaaf hoger) en dus nummer 1-5-8. wil je echt power dan kun je ervoor kiezen om nummer 5 een octaaf lager erbij te doen dan word het C akkoord: G-C-G-C (5-1-5-1)
    Met minder distortion kun je gewoon de volledige akkoorden spelen overigens. Zoals Bryan Adams of The Stones vaak doen. Hoewel de Stones vaak een open G stemming gebuiken waardoor de akkoorden bij hun die typische Stones sound opleveren.
    Download nieuwe TRAILER (6. min) van ons aankomend album http://www.silentagreement.nl

  9. #9

    Standaard

    ik gebruik altijd m'n wijsvinger, ringvinger en pink.
    Vaak leg ik m'n wijsvinger ook nog plat op de toets waardoor je je akkoord af en toe eens lekker 'door kunt slaan'. Oftewel, je slaat alle 6 snaren aan. Dan is het natuurlijk geen powerchord meer, maar voor de afwisseling klinkt het wel leuk
    Gear: 357 toetsen, 35 snaren
    Mijn soloproject:Returning Dream op last.fm Returning Dream Myspace
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
    ¡doʞ u,z do p1ǝɹǝʍ ǝp sı ʇǝɥ
    Te koop: H&K Attax 100 3 kanaals versterker, incl. footswitch

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2002
    Berichten
    6.051

    Standaard

    ok cool tnx voor de uitleg

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top