Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14
  1. #11

    Standaard

    Ik schrok afgelopen maand ook weer van het nieuwste RHCP album qua mastering! Je mag hopen dat de LP een andere mastering heeft gekregen dan de mp3 en CD want die zijn qua dynamiek niet heel fraai imho. Wel beter dan met het album Californication, maar toch...

    Masteren kun je op zekere hoogte prima zelf doen. Het kost wat tijd en geduld. Ik ben nog altijd zeer te spreken over de Ozone mastering suite.

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fenderfan Bekijk bericht

    Het is moeilijk te zeggen wat je mix nodig heeft. Als je die ook op soundcloud gooit kunnen mensen hier meeluisteren en doelgericht raad geven.

    Tip: zet op je master-out (in je mix) al een singleband compressor op ongeveer -15 Met ongeveer 3db makeup. Zorg dat je met je mix op peak level niet teveel boven -10 uit komt.

    Voordeel van deze wijze van werken is dat je tijdens het mixen al kunt horen hoe de comp je mix beinvloed, en niet pas daarna.

    Maar all in all gaat dit zeker 4-6 db te hard joh.
    Bedankt voor de vele tips allemaal!

    De soundcloud-link staat er bovenaan bij in mijn eerste bericht.
    Ik ga eens afstappen van dat masteren dan (op naar meer dynamiek, zeker nu ik van plan ben om akoestische demo's te gaan opnemen)
    Die singlebandcompressor op de mix ga ik wel eens proberen.


    Groeten
    Joris

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Helaas verstaan veel mensen onder masteren het oppompen van hun mix track. Dat vermoordt dynamiek. Het voegt niets toe dan schijnbare luidheid. Masteren doe je voornamelijk met je oren is bedoeld om de opgenomen en afgemixte tracks consistentie te geven.

    Bruikbaar daarbij zijn idd EQ's, Compressors, Limiters etc. Maar zoals hierboven al gezegd: als een mix goed is, blijf er dan vanaf. Het mixen met een compressor op de mixbus kan handig zijn, en het is een kwestie van workflow, maar ik doe het de laatste tijd ook.

    Overcompressen en een limiter hard insturen vind ik persoonlijk killing. Als een track iets zachter uitvalt zet ik bij het afspelen mijn (hifi)versterker wat harder daar zijn ze voor......

    Robin.

  4. #14

    Standaard

    Even hier op inhaken. Ik vind opnemen mixen en masteren het leukste dat er is maar je kan heel snel te ver gaan. Zeker als je te lang achter elkaar werkt aan 1 song.

    Zo heb ik momenteel een song waar te veel compressie op zit en te hard is gelimited. Ja hij klinkt hard vol en vet maar de afzonderlijke instrumenten zijn niet meer goed te onderscheiden en dus ga ik opnieuw met de mix beginnen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top