Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Music Doe het zelf 'masteren' ?

    Hallo!

    Ik heb zonet een nieuw nummer afgewerkt in pro tools, gemixt, en ik heb het zelf gemastered, maar ik vraag me af of dat 'masteren' van mij steek houdt. De muziek wordt er alleszins wel luider door, en het klinkt wel goed volgens mijn oren.

    Staat op soundcloud:

    https://soundcloud.com/jorisdhooghe/...-joris-dhooghe


    De manier waarop ik dat doe haalde ik van een youtube video, maar ik heb de techniek zelf aangepast.

    https://www.youtube.com/watch?v=SxHxWySyrSE

    In de video gebruikt deze man:

    EQ 3 7-band (high pass en low pass)
    D3 Compressor limiter (gain 1,2 en treshold -11)
    BF 76 peak limiter
    Maxim (treshold 6,5 db en ceiling 0,3 db met release 250 ms)
    Dither

    Wat ik doe is enkel:

    EQ 3 7-band (high pass en low pass
    D3 Compressor limiter (gain 1,2 en treshold -5)
    Maxim (treshold 6,5 db en ceiling 0,3 db met release 250 ms)
    Dither

    Enkele screenshots van mijn mastering:

    De setup (masterfile is reeds opgenomen)



    De EQ



    De compressor


    De Maximiser



    De Dither



    De audio die gemasterd moest worden



    Het Resultaat




    Heeft er iemand een mening over deze manier van werken, wat voor- of nadelen zouden zijn?


    Vriendelijke Groeten

    Joris

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    Joris..

    Bij het masteren van tracks bestaat niet zoiets als 1 recept wat je zo kunt overnemen.

    In die zin gaat, wat jij doet, niet.

    Wat ik zie aan de wavefile van je mix is dat je al bijna tegen je plafond zit met je transients.
    Bij het masteren ben je je signaal aan het clippen en gaat zo ook niet geschikt zijn voor radio e.d.

    Het is moeilijk te zeggen wat je mix nodig heeft. Als je die ook op soundcloud gooit kunnen mensen hier meeluisteren en doelgericht raad geven.

    Tip: zet op je master-out (in je mix) al een singleband compressor op ongeveer -15 Met ongeveer 3db makeup. Zorg dat je met je mix op peak level niet teveel boven -10 uit komt.

    Voordeel van deze wijze van werken is dat je tijdens het mixen al kunt horen hoe de comp je mix beinvloed, en niet pas daarna.

    Maar all in all gaat dit zeker 4-6 db te hard joh.
    Laatst gewijzigd door Fenderfan; 19 juli 2016 om 09:45

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    Maar om daar nog aan toe te voegen: masteren moet je echt niet zelf doen Joris. Vraagt teveel kennis en duur materiaal.
    Laatst gewijzigd door Fenderfan; 19 juli 2016 om 09:29

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Als een opname goed is, hoef je er weinig aan te doen. Is de opname gemaakt met crap monitoren, weinig vaardigheden, dan valt er door een ervaren masteraar nog wel wat te verbeteren, maar een frikandel wordt nooit meer een biefstuk.

    Het is soms eenvoudig en soms heel ingewikkeld. Dankzij de digitale revgolutie kan er heel veel, maar er kan ook heel veel mis gaan door al die mogelijkheden.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    Idd Han.
    Tis ook goed in je achterhoofd te houden dat de meeste mensen die youtube instructies maken, zelf amper meer weten dan de kijker.

  6. #6
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik ben het met Han S eens, bovendien heb ik ook het geluk gehad om met Han mee te kunnen kijken en heb zijn filosofie hopelijk overgenomen. De CD bij Han gemaakt (2001) is gewoon goed gemixt en nooit gemasterd.

    De band haar laatste CD met eigen werk (2007) heb ik zelf opgenomen en gemixt. De bandleden hadden inspraak (bas harder drums harder meer zang) natuurlijk. Toen mijn mix klaar was is daar een CD van geperst en geen enkele mastering aan te pas gekomen. Het is een heerlijke CD geworden met goede dynamiek.
    Vriendelijke groet,

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    En zo is het, dynamiek was vroeger normaal, maar sinds de jaren 90 vinden sommigen het nodig om zelfs het laatste stukje dynamiek er nog uit te persen en een band als Metallica ging zelfs zo ver dat de hele CD overal in de pieken clipte.

    Bij veel muziek is het handig om de dynamiek iets te beperken om het wat vetter te laten klinken. Maar weet waar de grens ligt, want persoonlijk vind ik heel veel muziek veel te veel compressed klinken.

    Eigenlijk is dat allemaal simpel, een goede digitale compressor met een brick wall limiter er achteraan en je maakt het geheel een stuk harder. Maar besef wel dat je het gemiddelde nivo verhoogt, want digitaal is de bovenste grens niet te overschrijden en daar is die brick wall limiter voor.

    En Metallica heeft hun Death Magnetic CD totaal naar de kloten geholpen, moet je niet gaan nadoen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Haha, metallica heeft meer cd's wél naar de klote geholpen dan niet.

    And justice for all is mijn favoriete metallica album, maar geluidstechnisch niet je van het. St Anger is ook klote. En die s&m cd vind ik ook klote met dat orkest dat 70% van de tijd een ander nummer speelt.

    Ongelooflijk.

    Ik vind trouwens veel rock en metal cd's niet fijn opgenomen of gemixt. Best irritant.

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    The Black Album is de enige die redelijk klinkt en dat is hoe lang geleden, 25 jaar?
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ja, dat moet ongeveer 25 jaar geleden zijn ja.
    Die load en reload zijn ook wel ok dacht ik? Niet mijn muzikale smaak dus lang geleden dat ik die gedraaid heb.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top