Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard Snaartrilling en string rattle

    Ik vraag mij af welke snaren meer 'uitslaan', dunnere of dikkere in dezelfde stemming welteverstaan.
    Op dikkere snaren staat meer spanning waardoor er meer kracht op de hals staat waardoor hij meer holler komt te staan. Dus zal de snaar de fretjes minder snel raken zou je zeggen. Maar als je dezelfde action aanhoudt op beide dikte snaren, zeg 0.25mm, welke snaar loopt loopt eerder aan?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Als je bijvoorbeeld de B-snaar van je gitaar omhoog stemt naar de hoge E dan staat ie zo strak dat ie amper meer uitslaat.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schrevel Bekijk bericht
    Als je bijvoorbeeld de B-snaar van je gitaar omhoog stemt naar de hoge E dan staat ie zo strak dat ie amper meer uitslaat.
    Ik begrijp niet wat je bedoeld Schrevel. Wat je schrijft begrijp ik wel maar lijkt me niet een antwoord. :rolleyes:

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Op dezelfde toonhoogte gestemd zal denk ik de dunste snaar de kleinste uitslag hebben.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Leuke vraag ! Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit. De toonhoogte van een snaar is afhankelijk van de spanning. Bij het tunen draai je de snaar op totdat de spanning de gewenste toonhoogte geeft. Spanning is een functie van kracht en diameter. En dat heeft nog niets te maken met uitslag. Uitslag is vooral een kwestie van hoe (welke manier) en hoe hard je aanslaat met je speelhand (meestal rechts). Geen aanslag is geen toon. Een lichte aanslag geeft in principe een lichte uitslag en een zware aanslag geeft zware uitslag. Wel is het zo dat een even zware aanslag bij een lichtere spanning een kleinere uitslag geeft. Een loeistrakke snaar is lastig te verleiden tot grote uitslag (beweging)...
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Maar is het dan niet zo dat als je een zwaardere snaar juist minder uitslaat omdat hij meer spanning nodig heeft om tot dezelfde toonhoogte te komen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    toonhoogte heeft in beginsel weinig te maken met aanslag, uitslag of snaardikte. Ga maar na, een gitaar kan hetzelfde gestemd zijn met zowel dikke als dunne snaren zonder dat je er op speelt. Als je er niet op speelt, dus geen aanslag geeft, beweegt er niets.

    Ga je spelen dan geef je een aanslag. Dat kan zowel hard als zacht zijn. Een harde, grote aanslag leid dan tot uitslag (beweging) en die beweging is een trilling in de snaar die langzaam uitsterft totdat de beweging in de snaar volledig is gedempt. Geef je een kleine aanslag (een geringe beweging) dan is de uitslag ook klein. De toonhoogte is in beide gevallen hetzelfde. De spanning verschilt in beide gevallen heel licht.
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2013
    Locatie
    As, België
    Berichten
    432

    Standaard

    toonhoogte is de frequentie in Hz en heeft dus te maken met de golflengte. Hoe kleiner de golflengte des te hoger de toon.
    2 snaren van verschillende dikte gestemd op dezelfde toonhoogte hebben dus beiden dezelfde frequentie.
    Dit heeft niets te maken met hoe ver de snaar uitslaat, oftewel de amplitude. Amplitude heeft te maken met geluidsniveau/-sterkte
    Hoe groter de amplitude, des te harder het geluid.

    Of je nu een snaar hard of zacht aanslaat, de toonhoogte blijft gelijk maar zal alleen harder c.q. zachter klinken.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Stel je eens voor:

    Je slaat 2 palen in de grond op een afstand van bijvoorbeeld 100 meter.
    Je bevestigd een dikke staalkabel tussen beide palen.
    Je 'slaat' die kabel aan met een bepaalde kracht met een waarde van 5.
    Vervolgens meet je de uitslag.

    Nu hetzelfde verhaal opnieuw maar nu met een dun kabeltje tussen beide palen. Deze dunnere kabel zet je op gelijke spanning als de dikke staalkabel.
    Welke slaat het meeste uit?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Is toonhoogte niet gewoon hoe vaak de snaar van links naar rechts en terug uitslaat? Volume hoe ver het uitslaat naar links en rechts?

    eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top