Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard Fliek preamp met Nobels midi switcher probleem

    Hallo,

    Ik probeer op dit moment om mijn Ernst Fliek Rover preamp werkend te krijgen met mijn antieke Nobels MS-8 midi switcher.
    De switcher is antiek, maar werkt prima; ik gebruik hem al wat jaren in combinatie met mijn mesa/boogie top, en ga er daarom vanuit dat de switcher werkt.
    Ik hoop dat het verhaal niet te wazig wordt, want ik kan alleen uitleggen wat er gebeurt, maar er verder geen verklaring bij geven, dus excuus voor de wat langdradige omschrijving.

    De preamp heeft een footswitch input. Deze input is een 7-pins XLR, waarbij 1 pin de massa is, en er 4 pinnen corresponderen met de 4 kanalen; pin naar massa betekent schakelen van kanaal (puls is genoeg).

    Ik heb dus een 7-pins XLR gesoldeerd aan 4 jackpluggen. De tips van de 4 jackpluggen corresponderen met de 4 pinnen, en de sleeves van de jackpluggen zijn verbonden met de massa-pin van de XLR connector.
    Als ik van jack 1 de tip aan de sleeve leg, schakelt de preamp naar kanaal A, tip naar sleeve van jack 2 en de preamp gaat naar kanaal B, jack 3 -->kanaal C, jack 4 -->kanaal D. Dit werkt dus precies zoals het moet, dus de kabel is ook goed is mijn voorzichtige conclusie.

    Nu maak ik in de Nobels 4 programma's. Programma 1 moet gaan corresponderen met kanaal A (en dus jack 1), programma 2 met kanaal B (en dus jack 2), programma 3 met kanaal C (jack 3), en programma 4 met kanaal D (jack 4).

    De nobels kan ik per relais instellen op switch of pulse. Pulse is genoeg voor de preamp had ik al gezien, dus ik zet de 4 corresponderende relais op pulse, en dan gebeurt er het volgende (in deze volgorde):
    Nobels prog. 1 -->Rover kanaal A
    Nobels prog. 2 -->Rover blijft op kanaal A
    Nobels prog. 3 -->Rover kanaal B
    Nobels prog. 4 -->Rover kanaal D
    Nobels prog. 3 --> Rover kanaal C
    Nobels prog. 2 -->Rover kanaal B
    Nobels prog. 1 --> Rover kanaal A

    Als ik het programma 4 van de Nobels niet gebruik zie ik het volgende verschijnsel (ook weer in deze volgorde):
    Nobels prog. 1 --> Rover kanaal A
    Nobels prog. 2 --> Rover blijft op kanaal A
    Nobels prog. 3 --> Rover kanaal B
    Nobels prog. 2 -->Rover blijft op kanaal B
    Nobels prog. 1 -->Rover kanaal A


    Vervolgens heb ik de relais ingesteld op "switch" in plaats van "pulse". Hiermee schakel je het relais, en blijft deze "gemaakt" tot de switch gedisabled wordt.
    Kan zijn dat ik hier alles mee opblaas, maar een mens moet toch wat proberen nietwaar?

    Nobels prog. 1 --> Rover kanaal A
    Nobels prog. 2 --> Rover kanaal A+B
    Nobels prog. 3 -->Rover kanaal B+C
    Nobels prog. 4 -->Rover kanaal C
    Nobels prog. 3 -->Rover blijft op kanaal C
    Nobels prog. 2 --> Rover kanaal B+C
    Nobels prog. 1 --> Rover kanaal A+B

    De nobels heeft voor elke switch een drukknop op het bedieningspaneel. Hiermee kun je een geactiveerde switch (onafhankelijk of ie op pulse of switch staat) uit zetten.
    Als ik Nobels prog. 1 schakel -->Rover kanaal A actief
    -->switch 1 handmatig uitschakelen
    Nobels prog. 2 -->Rover kanaal B actief
    -->switch 2 handmatig uitschakelen
    Nobels prog. 3 -->Rover kanaal C actief
    -->switch 3 handmatig uitschakelen
    Nobels prog. 4 --> Rover kanaal D actief.
    Dit steeds inactief maken van de geactiveerde switch alvorens het volgende programma te starten zorgt ervoor dat de switcher de kanalen van de preamp prima schakelt, zowel met de pulse instelling als met de switch instelling.

    Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand is?

    Als workaround zou ik kunnen proberen om via mijn midi solutions events processor de switcher voor elke nieuwe program change te laten switchen naar een leeg programma (alle switches inactief) alvorens het juiste programma te activeren, maar op zich zou ik liever gewoon dit probleem oplossen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Waarom bel je Ernst zelf niet even? Gast weet veel van midi en is zeker niet de beroerdste.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik weet dat het een heel kundige en ook aardige man is.
    Maar aangezien het probleem niet in de preamp lijkt te zitten voelde ik mij nog wat bezwaard om hem hiermee lastig te gaan vallen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Toch vanmorgen Ernst Fliek eens een mail gestuurd in het kader van nee heb ik en ja kun je krijgen.
    En verdraaid, hij weet wat er aan de hand is!
    De Nobels kun je per relais instellen als switch of pulse (en als normally closed en normally open maar dat doet voor dit probleem iets minder ter zake).
    Stel je hem in op switch, dan schakelt het relais natuurlijk bij activeren van het corresponderende "kanaal" en -in normally open setting- wordt dan het contact gemaakt. Als je het "kanaal" disabled, wordt het contact logischerwijs verbroken.

    In pulse mode wordt het relais heel even geschakeld, en blijft de switcher het "kanaal" aktief houden.
    Wat blijkt nu, als je het "kanaal" disabled, dan schakelt het relais nog een keer met een puls!
    Dus als ik een tweede programma maak met een ander relais aktief, en alle andere relais "uit", dan wordt er bij het schakelen naar dit tweede programma, bij het disabelen van het "oude" relais, nog een keer geschakeld en blijft de Rover gewoon op het kanaal waar hij op staat.

    Als ik nu een programma maak met relais 1 actief, dan een programma met alles inactief, dan een programma met relais 2 actief, gevolgd door weer een programma met alles inactief, etc, en ik loop zo door de programma's, dan schakelen de kanalen mooi.
    Als ik deze switcher wil blijven gebruiken zal ik via de midi solutions events processor dus iets moeten maken waarbij de ms-8 altijd twee PC's achter elkaar krijgt. Eentje om te schakelen, gevolgd door een PC om te disablen, waarna het systeem klaar is voor weer een andere PC.
    Beetje omslachtig wel, ga toch eens kijken naar een andere switcher. Jammer, want vind deze erg fijn omdat je alles via een display instelt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Crap!
    Andere switcher gekocht, van RJM. Deze zou ook zowel bij in- als uitschakelen een puls geven, behalve als je switches in een groep zet, binnen die groep wordt dan de puls bij "uitschakelen" onderdrukt, volgens de fabrikant.
    Helaas klopt daar geen zak van in de praktijk, want ik kan gewoon laten zien dat het toch anders werkt dan zij beweren. Als ik namelijk op de switcher switch 2 activeer, die gegroepeerd is met de andere switches, en ik verwijder alle switching jacks behalve die van switch 2 (die aan de preamp hangt), en ik stuur een PC die switch 5 moet activeren, dan zou er niets moeten gebeuren volgens RJM, maar hij schakelt de preamp gewoon naar het kanaal dat correspondeert met de switch 2 van de switcher.
    RJM blijft aangeven dat dit niet kan. Dat zou betekenen dat er iets anders aan de hand is, dus op naar de technieker met de zooi...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Vraag anders aan Ernst welke switcher je het beste kunt gebruiken. Kan natuurlijk zijn dat hij dan zegt "de mijne".

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Hahaha, dat zou inderdaad kunnen, maar in principe zou de RJM switcher moeten werken omdat ie aan de benodigde voorwaarden voldoet, theoretisch in ieder geval ☺
    Ik ga binnenkort langs bij Ernst met het zwikkie.

    Ik had zelf graag nog met de multimeter aan RJM laten zien dat de switcher wel degelijk schakelt waar zij zeggen dat dat niet zo is, maar mijn multimeter is te traag, die laat niet binnen 100ms een waarde zien.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Moet je met een analoge multimeter doen, met een wijzertje dus. heeft Ernst wel en dan maak je gelijk een filmpje, zodat je 'm terug kunt sturen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Goed plan!
    Ik vertrouw erop dat het goed komt ☺
    Achteraf gezien had ik misschien een andere Rover moeten kopen, eentje waar een midi interface in zat. Maar deze zag er zo netjes uit, en had nog vrij nieuwe buizen....en ik had immers gewoon een midi switcher die ik ook al voor mijn tops gebruikte, en nog plaats in het rack....maar ja, achteraf he ☺

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Misschien kan die MIDI interface er alsnog in gezet worden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top