Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Lakker gezocht! (Denk ik)

    Hoi,

    Een tijdje geleden heb ik een fender cp 69s strat op de kop weten te tikken voor een zacht prijsje en hoewel de sound en bespeelbaarheid me zeer goed bevallen van deze gitaar, ben ik er achter dat ik echt niet kan wennen aan de sunburst lak die er op zit..

    Verkopen vind ik niet nodig en voor de 3e klas waarde ben ik niet zo bang dus ik ben aan het kijken naar een repaint..

    Nou heb ik zelf twee linkerhanden en een fijne motoriek waar menig mens van schrikt dus mijn vraag is eigenlijk:

    Weten jullie iemand omgeving Haarlem die gitaren overspuit? Een hobbyist mag ook, alles beter dan de sunburst lak die er nu op zit.. of zeggen jullie: je hebt in de zomervakantie een maand niets te doen (docentenleven) dus ga zelf aan de slag..

    Ik zag zelf al op internet een spuiter in Schiedam, maar misschien is er iets dichter bij huis te vinden? Ik wil er best wat voor rijden, dat is geen probleem.

    De kleur die ik in gedachten had was ongeveer http://static.naaiplezier.nl/Files/2/74000/74651/ProductPhotos/MaxContent/212454399.jpg

    Iets donkerder zou het wel mogen, het wit in deze kleur vind ik wel mooi maar de gitaar moet daarnaast wel echt geel worden, geen beige.

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Classic player 60s strat.. typfout maar die kan ik op mijn telefoon niet aanpassen

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2010
    Locatie
    Hamme-O.VL.
    Berichten
    327

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Masod Bekijk bericht
    Hoi,

    Nou heb ik zelf twee linkerhanden en een fijne motoriek waar menig mens van schrikt dus mijn vraag is eigenlijk:

    of zeggen jullie: je hebt in de zomervakantie een maand niets te doen (docentenleven) dus ga zelf aan de slag..
    Laat ik alvast beginnen met me te excuseren voor wat gaat komen...

    1) Met een fijne motoriek waar menig mens van schrikt => hoe zit dat met je gitaarspel dan?
    2) Die twee linkerhanden gaan gepaard met het docentenleven heb ik al gehoord... niet gewend van werken

    En eventjes serieus... Waag je kans en probeer het zelf(?)!!! Dat gaat je zeker en vast meer voldoening geven.
    Misschien eerst wat oefenen op een stukje afval hout om het spuit-, schuur- en politoer werk wat in de vingers te krijgen. Als het eindresultaat je dan nog niet bevalt, dan kan je ze nog steeds bij iemand binnen steken voor een paintjob.
    Enige tips:
    - Eerst poriën vullen
    - Dunne laagjes spuiten, zonder druipers en makkelijker te polijsten.
    - Tussen enkele lagen door fijn opschuren zodat je bij het laatste schuren en polijsten geen grote bulten en putten te verwerken hebt.

    Succes!
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Haarlem? Gun Guitars (Oigun) hier op het forum weet er wel raad mee. Weet alleen niet of ie tijd en zin heeft.
    147-c Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Eugen van Gun is een tovenaar met lak. Zelden zulk mooie afwerking gezien.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik heb nu 3 gitaren gebouwd en met een vierde project bezig en ik denk dat ik dat spuiten nu pas eindelijk een beetje doorkrijg. En ik heb er toch echt eerst heel veel over gelezen. Dus als je het netjes wil zou ik niet zelf gaan pielen. Je krijgt van mij een medaille als je het voor de eerste keer perfect zou krijgen.

    Toch proberen? Mocht je advies willen, ik woon ook in haarlem.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Goed lakken is een hele boel ervaring maar goede apparatuur en wat aanleg (geduld en common sense) helpen zeker.

    Als je geen ervaring en een mooie spuitcabine hebt dan moet je het vooral van geduld en common sense hebben. Daar is zeker wel eer mee te behalen. Geduld is bijvoorbeeld werken met proefjes, in dunne lagen werken, genoeg laten harden om weer terug te schuren. Common sense zijn dingen als werken in een droge en stofvrije omgeving, je lak kennen, weten wat het beste patroon, snelheid en richting is enz.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wat Pepe zegt!

    Paar tips van mijn kant:

    Voorbereiding als schuren, poriën vullen etc scheelt je veel werk op het eind, net als een hoop lak.

    Als je niet binnen kan werken, kijk of je dan buiten onder een afdakje kan werken. Spuit de bestrating onder het afdakje nat en werk net na een regenbuitje. Dat scheelt echt een hele hoop stof die in je lak kan komen.

    Spuit niet alleen de body, maar ook naast de body. Je stopt dus niet bij de rand, lekker zuinig, maar spuit er helemaal overheen.

    Hou de bus niet in het midden van de body waarbij je je hand draait van links naar rechts, maar beweeg de bus haaks over de body heen, zodat de spuitnevel steeds in dezelfde hoek de body raakt.

    Lek bij het schuren vooral bij de ronde randen bij een strat goed op. Je gaat heel snel door de blanke lak heen.

    Het lastigste: spuit niet te dun, maar ook weer niet te dik. Het moet vloeien zonder druipers te maken.

    Spuit je met nitro, dan kan je de laatste twee lagen blanke lak lekker verdunnen zodat ie mooi vloeit, samensmelt en de boel strak trekt. Dit is wel een inschatting die je moet durven maken, want te veel en de boel lost te veel op en alles is naar de cleauten.
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Spuiten leer je al doende maar verwacht niet de eerste keer een resultaat zoals in de winkel hangt. By far niet tenzij je erg veel talent hebt. Daarbij moet je niet verwachten dat een body overspuiten goedkoop is. Er gaat heel veel werk inzitten. Ik schat al snel minimaal € 300

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Als je niet binnen kan werken, kijk of je dan buiten onder een afdakje kan werken. Spuit de bestrating onder het afdakje nat en werk net na een regenbuitje. Dat scheelt echt een hele hoop stof die in je lak kan komen.
    Ja, ook goeie tips.
    Dat van die regenbui.. ik dacht een keertje slim te zijn om in de douche te lakken. Eerst flink sproeien om het stofvrij te krijgen. Naar een paar maanden begonnen in de blanke urethaan kleine mistige wolkjes te ontstaan. Dat was waterdamp dat was blijven hangen. Na een jaartje of twee waren die wolkjes opgelost als sneeuw voor de zon. Weer wat geleerd. Luchtvochtigheid is ook een factor.

    Je kan lak zelfs heel strak krijgen met een kwastje. Ik had een borstel in mijn atelier liggen en telkens als ik binnenkwam, het eerste wat ik deed was daar een laagje verdunde lak op aanbrengen en de volgende keer dan weer terugschuren. En dat een jaar lang. Die borstel had uiteindelijk een enorme dikke glanzende laklag, alsof het in glas gegoten was. Later kwam ik erachter dat die lakmethode heel oud was, chinees lakken heet het.
    Dat is de factor geduld. Dan kom je een eind weg met een hema kwast en schuurpapier van 1000 grit.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 29 juni 2016 om 16:17
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top