Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 14 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 139
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Check Richard Thompson. Heb het geprobeerd maar ik krijg zijn techniek niet gedaan:



    Verder vind ik in een bandje spelen (wat voor niveau dan ook) wel een must voor motivatie om te spelen. Ik kan rustig in m'n eentje prutsen maar dan blijf ik in hetzelfde kringetje ronddraaien en gaat de lol eraf. Juist de nieuwe input van buitenaf, het 'out of the box' spelen helpt je verder.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Hoge eisen aan jezelf stellen is goed ; te hoge eisen niet want dan raak je gefrustreerd.
    Speel dus nummers die binnen je vaardigheden liggen en vergoot ondertussen je vaardigheden.
    Techniek is goed, maar niet zaligmakend; ik hoor soms liever drie mooie noten met gevoel (zoals het intro van Since I've been Loving you van LedZep.. okay dat zijn er 5....en dan de rest.....) dan een notenmitrailleur ...
    Als je 'goed' wilt worden, moet je regelmatig oefenen; als dat niet kan vanwege werk of andere omstandigheden moet je jezelf ook daarover geen schuldgevoel gaan aanpraten (... dat doe ik dus bijna dagelijks...want ik kom aan spelen zowat niet toe).
    Spelen 'met anderen' heeft mij destijds meer gestimuleerd en vooruitgebracht dan mijn leraar.
    En wanneer je met anderen samen speelt, ook niet bang zijn dat je een uitglijer maakt.... (en daar ben je misschien bevreesd voor omdat je van die hoge eisen aan jezelf stelt.. je mag van jezelf geen 'fouten' maken???) dat maakt deel uit van leercurve
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  3. #33
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    my thoughts indeed. hij doelt mss op hybrid picking, da's idd wat lastiger dan gewoon met de duim de bassen spelen
    Ik bedoel dat je met je duim en wijsvinger je plectrum vasthoud en met de rest van je drie vingers tokkelt

    De pink neemt dus de functie over van de ringvinger . Langzaam en simpel tokkelen met de pink gaat nog wel maar snelle tokkels vind erg moeilijk

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 mei 2007
    Locatie
    Het Hoge Noorden des Lands
    Berichten
    216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Check Richard Thompson. Heb het geprobeerd maar ik krijg zijn techniek niet gedaan
    Richard Thompson is mijn grote gitaar-inspiratie! :-) Natuurlijk weet ik dat het me nooit gaat lukken om op dat niveau te komen. Maar ik heb veel geleerd door in ieder geval te proberen het een beetje te benaderen, zowel akoestisch als elektrisch.

    Heb je zijn gitaarlessen voor iPad al eens bekeken?
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."


    ― Philip K. Dick

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Ik bedoel dat je met je duim en wijsvinger je plectrum vasthoud en met de rest van je drie vingers tokkelt

    De pink neemt dus de functie over van de ringvinger . Langzaam en simpel tokkelen met de pink gaat nog wel maar snelle tokkels vind erg moeilijk
    meer oefenen

    Moet ik wel bij bekennen: ik ben heel vaak te lui om er echt voor te gaan zitten. Ik weet dat het heel goed werkt om iets langzaam in te studeren (spiergeheugen kweken) en dan langzaam het tempo op te voeren - maar in praktijk voer ik het tempo te snel op. Bijvoorbeeld bij 'never going back again' van Fleetwood Mac, of bij Fake Empire van The National (4/4 melodie over 3/4 ritme)

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Ik bedoel dat je met je duim en wijsvinger je plectrum vasthoud en met de rest van je drie vingers tokkelt.
    De pink neemt dus de functie over van de ringvinger . Langzaam en simpel tokkelen met de pink gaat nog wel maar snelle tokkels vind ik erg moeilijk
    De pink zou je steunvinger moeten zijn, net als overigens de ringvinger, dus van dat overnemen is een beetje vaag. Ring laten overnemen van middel, in geval van nood (Jerry Garcia miste het topje van zijn middelvinger) kan ik me daar nog iets bij voorstellen.

    Hoe je het beschrijft is inderdaad niet de manier voor een beetje tempo.
    Dat werkt anders:

    Wil je zoiets met een flatpick spelen, dan speel je gewoon een crosspicking pattern (down-up-down-up), voor huis-, tuin-, en keuken gebruik meer dan goed genoeg.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2007
    Locatie
    Deventer!
    Berichten
    699

    Standaard

    20 years and still counting...
    SPAM & dus ook te koop; Lexicon MPX-1 G2 + R1 foot controller
    Ruil/inruil en dus ook gezocht: hmmm...

  8. #38

    Standaard

    Steunvinger is een keuze. Bij banjo niet echt, je dempt dan ook het vel, heeft dus duidelijk invloed op de sound. Dat is op een gitaar veel minder. En voor klassiek gitaar steun je zelfs echt niet. Als ik al steun is het met mijn ringvinger op de hoge e snaar. Mijn vingers zijn simpelweg te kort om op de kast te steunen, en flexibel te zijn met mijn handhouding.

    Geldt voor plectrumwerk net zo. Kijk naar gipsy gitaristen, die spelen meestal met de plectrumhand vrij hoog boven de kast. En dan toch een meer dan goede controle over hun aanslag.

    Plectrum en alle vingers gebruiken doe ik al heel lang. Maar hangt van de stijl af. Ooit opgepakt toen ik met een toetsenist en saxofonist speelde, zonder bassist. Als de pianist soleerde speelde ik baslijn, en akkoorden, en omgedraaid, als ik soleerde speelde hij de baslijn. Van die bossa partijen werken dan erg makkelijk. Schakel je om voor solo heb je gelijk je plectrum vast. Plectrum wegmoffelen achter een vinger of in de handpalm snap ik niet zo. Je kunt dan ook onmogelijk met drie vingers fatsoenlijk tokkelen...

    Voor solo werk op elektrische vergeet ik te makkelijk dat ik ook goed met de vingers overweg kan. Is jammer, je speelt dan nl. heel andere dingen. En snelle dingen lukken ook best.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Plectrum en alle vingers gebruiken doe ik al heel lang. Maar hangt van de stijl af. Ooit opgepakt toen ik met een toetsenist en saxofonist speelde, zonder bassist. Als de pianist soleerde speelde ik baslijn, en akkoorden, en omgedraaid, als ik soleerde speelde hij de baslijn. Van die bossa partijen werken dan erg makkelijk. Schakel je om voor solo heb je gelijk je plectrum vast. Plectrum wegmoffelen achter een vinger of in de handpalm snap ik niet zo. Je kunt dan ook onmogelijk met drie vingers fatsoenlijk tokkelen...
    Erg comfortabel is het inderdaad niet. Ik heb ook een pick-clip aan mijn strap (fretfunk), dus als ik even een maat niet hoef te spelen stop ik hem liever daar weg.

    Maar onmogelijk is het zeker niet. Ook hier geldt: kwestie van oefenen. Ik houd mijn plectrum vast met mijn middelvinger en kan er nog steeds mee tokkelen.

  10. #40

    Standaard

    Wat ook wil helpen om beter te worden, je eigen spel opnemen en daar overheen spelen. Zo leer je al snel soleren. Ik bedoel, als het een beetje eng is om je gitaarspel aan anderen te laten horen kan je zonder band een heel eind komen met "comping".
    Life is too short for lousy coffee.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top