Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 14 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 139
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    ik speel zelf nu ook ruim een jaar. en ook ongeveer een half uur per dag.
    Ben wel al bijna 50 jaar, dus laat begonnen.
    En als ik je zo hoor ben ik ook ongeveer net zo ver.
    Maar ik heb het voordeel gezien mijn levenservaring (klinkt heeel oud).
    Dat leren bijna altijd steeds tegen heuvels op is.
    Je leert iets en dan kun je het eindelijk komt de volgende heuvel al weer.
    Het enigste antwoord hierop is gewoon doorgaan. in jou tempo met de tijd die jij er aan kunt geven.
    ik ken mensen die goed gitaar spelen maar pas na ruim 2 jaar de eerste barre akkoord konden.
    Ook ik zit met de gedachte om over een tijd te kijken naar een band, gewoon voor de gezelligheid.
    Al maak ik het me als metal liefhebber natuurlijk daarmee niet makkelijk, ik ken niet zo een metal nummer met 3 akkoorden.
    om toch even een vergelijking te geven.
    Om dit moment kan ik een aantal akkoorden.
    acdc high way to hell.
    guus meeuwis dit is een nacht.(tokkel bij intro wel wat moeizaam)
    een nog een paar intro's van metal nummers.
    geen solo's
    en een paar 3 en 4 akkoorden nummers.
    misschien heb je er wat aan.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Toen ik begon met spelen, speelde ik gerust 3 of 4h p/dag, dan gaat het fysiek hard, maar in het bolletje niet, want geen les.
    Pas veel later, en nog steeds, ook al speel ik al 24 jaar, kicken er dingen in, die ik misschien veel sneller opgepikt had, zou ik ooit les gehad hebben.
    Then again, ik heb vanaf dag 1 dat ik gitaar speel, plezier daarin, getuige mijn weldadige start, en ik speel nog steeds minimaal een half uur per dag, en soms uren.
    Gezien die tijd, ben ik een matige leerling, menigeen die doeltreffend oefent, speelt me er na een vierde van mijn jaren misschien wel uit.
    Then again, het gaat niet alleen om techniek, het gaat ook om gevoel, en muzikaliteit, ik durf te beweren dat ik vooral muzikaler geworden ben, niet perse technisch beter, aangaande dat aspect zit ik wel op de top van mijn kunnen.
    Komen we bij meer is minder.
    Veel van de dingen die ik nu doe, had ik na een paar jaartjes oefenen misschien ook wel kunnen doen, maar toen was ik veel te obsessed met mijn progressie.
    Zover het enig goed doet, en dat zeg ik als iemand die na 24 jaar begrijpt dat die het verkeerde instrument heeft gekozen, want op piano zou ik zomaar eens talent kunnen hebben, in die hoedanigheid dus, raad ik je aan vooral plezier te hebben in wat je doet, en ervoor te zorgen dat je goed bent in wat je doet.
    Laat die behoefte en dwang voor progressie los, die komt voor een groot deel vanzelf, wanneer je 1. plezier hebt in wat je doet, 2. wat afstand neemt en (heel erg gestalt) de kleine dingetjes die je doet (speelt dus) goed, gearticuleerd en 'eigen' speelt.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    En dat bedoel ik dus letterlijk.
    Je kan je plectrum net zo goed gearticuleerd, en volledig volgens intentie eenmaal over je snaren laten gaan, dan dat je viermaal ragt en tweemaal in het ongewisse slaat.
    Die driemaal mis je niet, als je die ene keer kunt laten klinken.
    Maak je meteen ruimte mee, en dankzij je harsens, heeft je frethand daar weer baat bij.

  4. #24

    Standaard

    Zo wat een reacties, bedankt allemaal!
    40 jaar spelen en het nog kunnen...: Bedankt voor de motivatie! Hahaha. Hoe houd je het nog vol?
    Hmmm dan ga ik toch voorzichtig maar eens op zoek naar een bandje? Lijkt me wel erg leuk en inderdaad leerzaam, maarja lijkt me nog niet zo eenvoudig om te vinden met mijn niveau

    Ik heb wel besloten om minimaal 3x per week drie kwartier te spelen, 2x per week een uur of meer (op m'n vrije dagen) en 2x per week niet, aangezien ik dan pas na 21:00 meestal thuis ben, lukt het me toch niet effectief te spelen.
    Ja les blijf ik voorlopig nog wel houden, moet er ook niet echt aan denken dat ik niemand heb die me af en toe kan helpen. Zoals nu ook dan ben ik 3 dagen bezig met een nummer, waarbij het tokkelgedeelte prima gaat. Maar dan komt er op een gegeven moment een slagje in en daar kom ik zelf dus nog niet echt uit en dan weet ik dat de volgende les hij me daarmee kan verder helpen waardoor ik toch het hele nummer kan leren. Dat is wel heel fijn.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Weet niet hoe oud je bent en welke verplichtingen je nog hebt. Maar juist als je laat thuis bent na een dag hard werken, en je op de bank tv kijkt ofzo, is het erg fijn om even gitaar te spelen. Aan de ene kant blaas je dan stoom af, aan de andere kant is het juist erg nuttig om te spelen zonder dat je er echt actief mee bezig bent.

    Van tokkel naar slag: lukt het je al om je plectrum in de vingers te houden terwijl je tokkelt? Is relatief makkelijk te leren en heel, heel erg fijn. Ik klem mijn plectrum altijd in mijn middelvinger, maar veel gitaristen houden hem tussen de middel- en ringvinger.

  6. #26

    Standaard

    Nou meestal tokkel ik met plectrum als ik niet 2 snaren tegelijkertijd hoef aan te slaan. Dus nee daar heb ik nog niet mee geoefend Of ja heel weinig.
    Ja op normale werkdagen vind ik dat ook fijn hoor, maar als ik zo laat thuis kom, dan ben ik gewoon echt moe en dan kan ik m'n focus er niet bij houden Ik trim honden dat is best wel intensief en zwaar werk.

  7. #27
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Je kunt ook je plektrum en je middel en ringvinger gebruiken bij het tokkelen . Stairway to heaven speel ik meestal zo

    Even terzijde , ik heb eens iemand gezien die met een plektrum speelde en tegelijkertijd met zijn middelvinger , ringvinger en pink tokkelde

    Maar die gast was dan ook heel erg goed , ik begin er niet eens aan dat ook te proberen

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Maar die gast was dan ook heel erg goed , ik begin er niet eens aan dat ook te proberen
    Ontzettend verkeerde instelling, zo moeilijk is dat niet! Ik doe het niet vaak omdat ik liever een wollige toon uit de bassnaren haal en heldere toon uit de hoge snaren, maar als het zo uitkomt gebeurt het weleens.

    Pink is misschien wat lastiger ivm balans van de slaghand...

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je niet anders speelt dan plectrum EN vingers. Hoe speel je anders ascending of neergaande double stops? Bottleneck? Of bending in akkoorden?
    En als je echt een goede toon uit een snaar wil halen, dan gebruik je toch je vinger?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je niet anders speelt dan plectrum EN vingers. Hoe speel je anders ascending of neergaande double stops? Bottleneck? Of bending in akkoorden?
    En als je echt een goede toon uit een snaar wil halen, dan gebruik je toch je vinger?
    my thoughts indeed. hij doelt mss op hybrid picking, da's idd wat lastiger dan gewoon met de duim de bassen spelen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top