Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 14 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 139
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.794

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Saskia__ Bekijk bericht
    Oke oke dat is een wat algemene vraag.
    Maar ik heb het idee dat ik wat langzaam vooruitga. Ja ik ga nog wel vooruit, maar het schiet niet zo op. Ofja ik had verwacht dat ik het wel wat sneller kan leren. Tenminste: Dat ik een beetje fatsoenlijk gitaar kan spelen en een nieuw liedje in een uurtje kan leren. Want voordat je echt heel goed bent, dan geloof ik graag dat dat lang duurt als je ooit al heel goed kan worden hahaha.

    Ik heb nu over een maand 1,5 jaar gitaarles. In het begin 1x per week na een aantal maanden over gegaan op 1x per twee weken. Dat bevalt wel prima, naast het 'huiswerk' speel ik nog andere liedjes vanaf youtube lessen en de laatste tijd vaker van gewoon tabs en dan luister ik het originele nummer erbij om te horen hoe het gaat. Voordat ik op gitaarles ging, speelde ik ongeveer een half jaar van online lessen etc.

    Ik wil heel graag een keer in een bandje spelen. Nu hoeft dat echt niet meteen een geweldig goede band te zijn maar ik hoef -bij wijze van spreken- ook niet in een jostiband, dan wacht ik liever nog wat langer.

    Ik heb geen haast, want ik voel me er nu ook nog echt niet klaar voor. Maar ik heb geen idee wanneer dat moment zou kunnen komen? Ik durf er ook nog niet met m'n gitaarleraar over te hebben hahaha

    Waar ik nu qua niveau ben: Nouja ik kan de basisakkoorden, barre gaat ook wel goed de laatste tijd, al gaat dat nog steeds niet super snel, ik kan basisslagjes, wat tokkelen, mee spelen met diverse nummers en ik ben nu bezig met solo. Wat meer de effecten leren kennen van de eleckrische gitaar, snaar omhoog duwen etc.
    Als het bagger gaat in de les en dit aangeef zegt m'n gitaarleraar dat ik te streng voor mezelf ben en dat het goed gaat. Dan vraag ik me af of ik echt te ongeduldig ben of dat hij gewoon vooral ongemotiveerde leerlingen heeft hihi.

    Nouja heel verhaal, de meeste zullen nu wel afgehaakt zijn... Maar ik ben er nog niet...
    Ik vind dat ik altijd te weinig oefen en volgens mij heb ik dat gevoel dus ook als ik al wel veel gedaan heb, dus ik ben sinds gisteren maar eens begonnen om de tijd bij te houden. Dat was gisteren een uur en vandaag 3 kwartier. Ik denk dat ik gemiddeld (want sommige dagen speel ik niet) een half uur speel.
    Is dat veel te weinig om een beetje vooruit te gaan? Ik merk dat ik minstens 5 min tijd nodig heb om ingespeeld te zijn, dat m'n vingers warm zijn en soepel kan bewegen. Meestal doe ik wat oefeningen op de pentatonische toonladder om op te warmen.

    Ik ben eigenlijk na al mijn gel*l wel benieuwd naar jullie ervaringen... Wanneer had je het idee dat je het een beetje in de vingers had en ben je in een bandje gegaan? Hebben jullie nog advies/tips voor mij?
    Oh enne ik heb er veel plezier in begrijp me niet verkeerd!!
    Het probleem is dat hoe langer je speelt en hoe beter je wordt, hoe beter je gaat horen wat je allemaal (nog) niet kunt. Ik speel nu 30 jaar en heb af en toe het gevoel dat ik er nog steeds niks van kan. Dus ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Je krijgt terug wat je erin stopt: als je veel speelt en volhoudt word je vanzelf steeds beter - alleen dat heb je zelf niet door, want je blijft jezelf altijd vergelijken met anderen die allerlei dingen beter kunnen.

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Het probleem is dat hoe langer je speelt en hoe beter je wordt, hoe beter je gaat horen wat je allemaal (nog) niet kunt. Ik speel nu 30 jaar en heb af en toe het gevoel dat ik er nog steeds niks van kan. Dus ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Je krijgt terug wat je erin stopt: als je veel speelt en volhoudt word je vanzelf steeds beter - alleen dat heb je zelf niet door, want je blijft jezelf altijd vergelijken met anderen die allerlei dingen beter kunnen.
    remedie hiertegen is vrij simpel: af en toe (maar niet te vaak) reflecteren op je eigen vooruitgang.

    Speel een liedje en bedenk, "hey, dit kon ik een jaar geleden nog niet (zo goed)". In de studio merk ik het ook, omdat je dan heel streng moet en wilt beoordelen of je tevreden bent met wat je inspeelt.

    Beetje pessimisme is trouwens ook niet verkeerd. Alleen als je niet tevreden bent over wat je doet, kun je het verbeteren.

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Dus s.v.p. Maar weer eens het scenery-componeren oppakken. Ik vond dat serieus leuk.
    En ik niet alleen. Kijk de reacties er maar op na.
    Gus
    Wat bedoel je met scenery-componeren, en welke reactie (topic?) bedoel je?

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Ik ben nu bijna 4 jaar bezig en ik heb geen idee hoe goed (of slecht) ik speel.
    Wat me wel opvalt, is dat als ik een niet te moeilijke nummer op tv zie, na even zoeken, de akkoorden te pakken heb. (alleen de min/maj akkoorden dan...) en dan ritmisch mee kan spelen.
    Daar had ik het vorig jaar heel moeilijk mee.
    Ook pentatonisch mee soleren gaat steeds beter.
    Ik verbeeld me zelfs, dat als ik in de auto mee fluit met een nummer, mijn vrouw niet meer direct vraagt of ik er mee op wil houden, want vals.
    Zou het kunnen zijn, dat het gehoor ook meer geoefend is? Dan zou ik dus al een beetje moeten kunnen zingen......

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    Al je dat zeker wilt weten, moet je het niet aan je vrouw vragen maar aan je kinderen.
    Als je die hebt natuurlijk. Vooral puber kinderen , eigen ervaring, zijn heel eerlijk hier over.

  6. #106

    Standaard

    Ik heb inmiddels zo'n 150+ eigen nummers opgenomen, speel zo'n 25 jaar gitaar/bas en wat toetsen en kan nog steeds voor geen meter spelen, ik kan geen akkoorden of schema's onthouden, laat staan opnoemen en theorie daar wil ik het al helemaal niet over hebben. Ik doe maar wat en dat is best leuk, alhoewel... Ik zit er serieus aan te denken DJ te worden. Want daar zit het geld namelijk! Inmiddels al diverse gear verkocht en een vakantie naar Ibiza geboekt. Gitaar spelen en bandjes is namelijk zo vorige eeuw ;-) Maar goed hoe lang het ongeveer duurt hangt naar mijn idee af van aanleg cq talent en motivatie cq inzet.

  7. #107

    Standaard

    Ja Milo, daar heb je een punt. Ik speel ook voornamelijk eigen nummers. Het voordeel daarbij is dat je zelf de gitarist bent die ze het beste kan uitvoeren.
    Maar inderdaad, het is leuk om te doen en het kan ook heel motiverend werken. Heb je het gevoel dat je vast zit met naspelen? Probeer dan eens zelf iets te bedenken. Het liefst een nummer dat net buiten je comfort zone valt. En ik kan je voorspellen: dat gaat geheid gebeuren ook al doe je er niet eens je best voor. Dan wil je wel oefenen, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat je je eigen nummers niet beheerst hè?
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Het is net een muur met stickertjes. Telkens als je er eentje hebt losgepeuterd zit er weer een volgende achter.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #109

    Standaard

    Dit vind ik altijd heel leuke draadjes.
    Saskia heeft sinds juni niks meer gepost op dit/haar eigen draadje. En sinds augustus niet meer aangemeld geweest.
    En de discussie waaiert alsmaar (prachtig) uit.

    Allerlei leuke reacties. Hoe kan het ook anders met zo'n open en redelijk vage vraag. Dus, voor het geval je het nog steeds volgt:

    Mijn idee daarover is tamelijk simpel. Als je bij benadering kunt spelen wat je wilt spelen, dan kun je spelen. Dan is je instrument een gewillig stuk gereedschap voor wat je wilt en staat het niet teveel als obstakel tussen jou en je doel.

    Ik ben van oorsprong autoharp speler en dus de Carter Family een hoop verschuldigd. Dit ondanks dat ik dat totaal geen prettige muziek vind. Op een autoharp zitten acht balkjes. Ring of Fire van Johnny Cash of Eric Burdon werd op dat instrument geschreven.

    Het hangt dus helemaal af van wat je ermee wilt bereiken hoe het beantwoorden van je vraag uitpakt.
    Als ik min of meer dagelijks (als ik thuis ben - feesten of vakanties willen nog wel eens roet in het eten gooien wat dat betreft) een liedje kan bedenken en dat nieuwe liedje hoorbaar kan maken, ben ik tevreden. Dat dat hoorbaar maken technisch imperfect is kan ik prima mee leven. Ik ben een eenvoudige jongen. Ik word er blij van als er weer een liedje leuk is gelukt. Voor mij is eenvoud belangrijk.

    Om op je vraag terug te komen, kan ik gitaar spelen? Ik vind dat dat nogal tegenvalt. Technisch stelt het allemaal bar weinig voor.
    Voldoet het niveau voor wat ik ermee wil? Zeker. Ik heb er 200 tot 250 keer per jaar volop plezier van en sta met een maffe grijns op mijn kop te luisteren hoe er weer een nieuw liedje ontstaat.

    Een aantal mensen (ook hier) vinden dat de voorspelbaarheid dan op de loer ligt. Gek hè? Snap ik niks van. Bij vrijen heb je ook dat dat min of meer voorspelbaar is, maar dat het toch nooit verveelt. Niemand heeft mij er nog van kunnen overtuigen dat dat alleen bij die activiteit zo zou zijn.

    En: Ik heb nog nooit iemand horen beweren dat je meer moet oefen om meer van je boterham met kaas te kunnen genieten.
    Dat is dus voor mij de crux. Plezier hebben bij wat je doet. Alleen dan wordt het een succes. Veel plezier dus met je muziek.
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.794

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Het is net een muur met stickertjes. Telkens als je er eentje hebt losgepeuterd zit er weer een volgende achter.
    Inderdaad. En soms blijken er ineens een heleboel stickertjes te zitten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top