Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 14 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 139
  1. #1

    Standaard Hoe lang duurt het voordat je gitaar kan spelen?

    Oke oke dat is een wat algemene vraag.
    Maar ik heb het idee dat ik wat langzaam vooruitga. Ja ik ga nog wel vooruit, maar het schiet niet zo op. Ofja ik had verwacht dat ik het wel wat sneller kan leren. Tenminste: Dat ik een beetje fatsoenlijk gitaar kan spelen en een nieuw liedje in een uurtje kan leren. Want voordat je echt heel goed bent, dan geloof ik graag dat dat lang duurt als je ooit al heel goed kan worden hahaha.

    Ik heb nu over een maand 1,5 jaar gitaarles. In het begin 1x per week na een aantal maanden over gegaan op 1x per twee weken. Dat bevalt wel prima, naast het 'huiswerk' speel ik nog andere liedjes vanaf youtube lessen en de laatste tijd vaker van gewoon tabs en dan luister ik het originele nummer erbij om te horen hoe het gaat. Voordat ik op gitaarles ging, speelde ik ongeveer een half jaar van online lessen etc.

    Ik wil heel graag een keer in een bandje spelen. Nu hoeft dat echt niet meteen een geweldig goede band te zijn maar ik hoef -bij wijze van spreken- ook niet in een jostiband, dan wacht ik liever nog wat langer.

    Ik heb geen haast, want ik voel me er nu ook nog echt niet klaar voor. Maar ik heb geen idee wanneer dat moment zou kunnen komen? Ik durf er ook nog niet met m'n gitaarleraar over te hebben hahaha

    Waar ik nu qua niveau ben: Nouja ik kan de basisakkoorden, barre gaat ook wel goed de laatste tijd, al gaat dat nog steeds niet super snel, ik kan basisslagjes, wat tokkelen, mee spelen met diverse nummers en ik ben nu bezig met solo. Wat meer de effecten leren kennen van de eleckrische gitaar, snaar omhoog duwen etc.
    Als het bagger gaat in de les en dit aangeef zegt m'n gitaarleraar dat ik te streng voor mezelf ben en dat het goed gaat. Dan vraag ik me af of ik echt te ongeduldig ben of dat hij gewoon vooral ongemotiveerde leerlingen heeft hihi.

    Nouja heel verhaal, de meeste zullen nu wel afgehaakt zijn... Maar ik ben er nog niet...
    Ik vind dat ik altijd te weinig oefen en volgens mij heb ik dat gevoel dus ook als ik al wel veel gedaan heb, dus ik ben sinds gisteren maar eens begonnen om de tijd bij te houden. Dat was gisteren een uur en vandaag 3 kwartier. Ik denk dat ik gemiddeld (want sommige dagen speel ik niet) een half uur speel.
    Is dat veel te weinig om een beetje vooruit te gaan? Ik merk dat ik minstens 5 min tijd nodig heb om ingespeeld te zijn, dat m'n vingers warm zijn en soepel kan bewegen. Meestal doe ik wat oefeningen op de pentatonische toonladder om op te warmen.

    Ik ben eigenlijk na al mijn gel*l wel benieuwd naar jullie ervaringen... Wanneer had je het idee dat je het een beetje in de vingers had en ben je in een bandje gegaan? Hebben jullie nog advies/tips voor mij?
    Oh enne ik heb er veel plezier in begrijp me niet verkeerd!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik ben niet bedeeld met al teveel muzikaal talent. Na 3 jaar uitsluitend akoestisch te hebben gespeeld, ben ik ook electrisch gaan spelen en toen ging de leercurve wel omhoog. Hoewel ik van mening ben dat het goed is om eerst een paar jaar akoestisch te leren spelen. Hetzelfde geldt voor het spelen in bandjes, ook hier leer je weer veel van. Voorop blijft staan dat je er plezier in moet hebben en dat je er tijd in steekt, dan komt het vast wel goed!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik ben begonnen met optreden op het moment dat ik 3 akkoorden kon spelen, wat genoeg is voor 10.000 liedjes.
    Mijn eerste optreden was voor het plaatselijke bejaarden carnaval wat goed is want dan kan het enkel maar beter worden. Maar goed, ik ben van de punk generatie, weinig schaamte.
    Als het je doel is technisch iedereen van zijn stoel te laten vallen wordt het een ander verhaal, dan sluit je jezelf op een speel je 8 uur per dag gitaar.
    De meeste mensen zitten daar ergens tussen in om je vraag te beantwoorden.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    @Joost Hoezo ben je van mening om eerst een paar jaar akoestisch te spelen? Ik heb sinds een paar maanden een elektrische gitaar. In het begin wel wennen maar als ik nu m'n akoestische erbij pak moet ik daar weer aan wennen en extra goed opletten dat ik de snaren wel goed indruk. Maar ik wil het beide eigenlijk blijven spelen.

    @Pepe: Haha wauw ja dat moet je maar durven, maar wel leuk! Ik zie mezelf dat niet doen, ik durf het nu al aan haast niemand te laten horen... Mijn moeder heeft het in het begin wel eens gehoord maar nu al ruim een jaar niet meer. En dat houd ik voorlopig maar zo hihi. Maarja ik hoop technisch wel redelijk goed te worden, maar als dat nog 15 jaar duurt, dan is dat maar zo. Ik ben 24 dus hoop nog veel tijd te hebben om het zo goed mogelijk te leren. Toch jammer dat ik niet nog jonger was dat ik begon.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Volgens mij is het -tot op zekere hoogte- zo dat hoe jonger je begint hoe gemakkelijker het gaat. Soepele vingers bijvoorbeeld, maar ook de mogelijkheden om veel te oefenen, zonder veel andere verplichtingen.
    Dat akoestisch beginnen voordelen heeft zal best wel vwb krachtontwikkeling van de hand, maar ja, wat heb je daar aan als je daar niks aan vind...
    Dat je het leuk vind is toch het belangrijkst, zoals joost ook al aangeeft.

    Ben zelf met 14 begonnen (elektrisch, want ik wilde lawaai maken, geen theorie leren) en ben op mijn 19e of 20e klassiek gitaar gaan spelen, dus toen pas akoestisch gaan spelen.
    Ik ging in mijn eerste bandje toen ik een jaar of 15-16 was.
    Kon ik toen veel? Volgens mij niet, maar in de hoogtijdagen van de grunge was dat ook niet nodig ☺

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Hoe jonger je inderdaad begint hoe beter je later bent.
    Ik ben op m'n 10e begonnen met klassieke gitaar. Na 9 jaar begonnen met elektrische gitaar en in de muziekschool band begonnen en m'n eerste bandervaring opgedaan. Daarna ging het snel. Wat me opvalt is dat ik door m'n klassieke achtergrond heel makkelijk nummers op gehoor uit zoek en daardoor weinig hoef te oefenen thuis. Spaart tijd.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.286

    Standaard

    Hangt er maar vanaf wat je wilt!!!


    Of:


    en jij?
    Mwa...

  8. #8

    Standaard

    Hopelijk schrik jij nu ook niet van lange verhalen

    Een liedje binnen een uur leren... tuurlijk, die zijn er ook, er zijn er zelfs die ik redelijk in de vingers heb tegen de tijd dat het nummer afgelopen is, de eerste keer dat ik het hoor. Maar goed, dat kon ik nog niet toen ik een paar jaar speelde.

    Het goede/slechte (doorhalen wat je niet van toepassing vindt, persoonlijk vind ik het misschien wel één van de fijnste aspecten van de gitaar) nieuws is, dat hoe goed je ook wordt, er altijd dingen zijn die je niet binnen een uurtje in de vingers hebt. En er zullen altijd dingen zijn die je gewoonweg echt niet zult kunnen. Daarvoor zijn er veel te veel benaderingen mogelijk op het instrument, teveel totaal verschillende speelstijlen.

    Een half uur per dag, dan moet je ook niet al te veel vooruitgang verwachten. Daarmee kun je steeds wat beter worden, maar snel zal het niet gaan. "ja maar, als je talent hebt toch wel?" Niet echt, de mensen met dat talent spelen vaak juist heel veel omdat ze het zo leuk vinden. Dat ze het gewoon zomaar vanzelf kunnen lijkt alleen maar zo. Het belangrijkste talent is het vreselijk leuk vinden om met dat ding op je schoot te zitten en te pingelen.

    That being said... het is ook maar net wat je wilt. Sommige mensen vinden het gewoon leuk om met een paar eenvoudige akkoorden liedjes te spelen. Dat kun je relatief snel leren, verfijning komt bij wijze van spreken 'on the job'. En als het je blij maakt om op die manier muziek te maken, vooral doen en er lol in hebben. Pak iemand als Dylan, totaal geen fanatieke gitarist, maar hij heeft heel veel mensen blij gemaakt met zijn liedjes.

    Aan de andere kant heb je fanatieke jazzers, shredders, fingerstylisten, of klassieke gitaristen. Vlak die country jongens ook niet uit. Die muziek is een beetje jammer wat mij betreft, maar daar zitten echt enorm goede en creatieve gitaristen bij. Dat zijn mensen die het leuk vinden nieuwe ideeën uit te werken, en die het niet erg vinden om ook na jaren en jaren nog steeds veel te spelen en te oefenen. Andere mentaliteit.

    Het is maar net wat je leuk vindt om te doen. Het lijkt me verstandig wat stukjes te zoeken die jij leuk vindt (of je leraar daarom te vragen), en die genoeg binnen je mogelijkheden liggen om ze binnen een if twee weken te leren. Tegelijkertijd kan het leuk zijn ook een wat langere termijn uitdaging te hebben, zo'n stuk waar je gewoon een tijdje mee kunt stoeien. Maar dat eerste is fijn voor de motivatie, en je bouwt ook wat repertoire op.

    Ze moeten te vinden zijn lijkt me. Het valt me op dat recent veel nummers weer heel eenvoudige schema's hebben, die net als sommige nummers van Dylan, gewoon het hele nummer herhaald worden. Zoiets als Wake me up van Avicii, I will follow rivers van Triggerfinger, Swear like a sailor, Waves van mr Probz, van die nummers met 4 tot 8 maten muziek die gewoon de hele tijd herhalen. Dat is in het begin erg fijn, kleine hapklare brokken, waar je ook nog iets van leert. En als dan iemand vraagt om eens iets te spelen dan kan dat ook.

  9. #9

    Standaard

    Met een half uurtje per dag zal het idd niet heel erg snel gaan. Enig talent, een inspirerende gitaardocent en zo veel mogelijk spelen zijn dé ingrediënten die tot een goed gerecht kunnen leiden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
    Allergisch voor zelfbenoemde experts, beterweters en azijnpissers.
    Niet zonder zonden, maar gooi met alle plezier de eerste steen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Hoewel arbitrair denk ik dat je op een akoestische gitaar harder moet werken en netter moet spelen om dezelfde tonen/akkoorden eruit te krijgen. Wat mij betreft is dat goed voor je ontwikkeling. Door de dikkere snaren ontwikkel je ook meer "speelspieren", waar je later alleen maar profijt van hebt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top