Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 14 EersteEerste ... 21011121314 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 139
  1. #111

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Saskia__ Bekijk bericht
    Oke oke dat is een wat algemene vraag.
    Maar ik heb het idee dat ik wat langzaam vooruitga. Ja ik ga nog wel vooruit, maar het schiet niet zo op. Ofja ik had verwacht dat ik het wel wat sneller kan leren. Tenminste: Dat ik een beetje fatsoenlijk gitaar kan spelen en een nieuw liedje in een uurtje kan leren. Want voordat je echt heel goed bent, dan geloof ik graag dat dat lang duurt als je ooit al heel goed kan worden hahaha.

    Ik heb nu over een maand 1,5 jaar gitaarles. In het begin 1x per week na een aantal maanden over gegaan op 1x per twee weken. Dat bevalt wel prima, naast het 'huiswerk' speel ik nog andere liedjes vanaf youtube lessen en de laatste tijd vaker van gewoon tabs en dan luister ik het originele nummer erbij om te horen hoe het gaat. Voordat ik op gitaarles ging, speelde ik ongeveer een half jaar van online lessen etc.

    Ik wil heel graag een keer in een bandje spelen. Nu hoeft dat echt niet meteen een geweldig goede band te zijn maar ik hoef -bij wijze van spreken- ook niet in een jostiband, dan wacht ik liever nog wat langer.

    Ik heb geen haast, want ik voel me er nu ook nog echt niet klaar voor. Maar ik heb geen idee wanneer dat moment zou kunnen komen? Ik durf er ook nog niet met m'n gitaarleraar over te hebben hahaha

    Waar ik nu qua niveau ben: Nouja ik kan de basisakkoorden, barre gaat ook wel goed de laatste tijd, al gaat dat nog steeds niet super snel, ik kan basisslagjes, wat tokkelen, mee spelen met diverse nummers en ik ben nu bezig met solo. Wat meer de effecten leren kennen van de eleckrische gitaar, snaar omhoog duwen etc.
    Als het bagger gaat in de les en dit aangeef zegt m'n gitaarleraar dat ik te streng voor mezelf ben en dat het goed gaat. Dan vraag ik me af of ik echt te ongeduldig ben of dat hij gewoon vooral ongemotiveerde leerlingen heeft hihi.

    Nouja heel verhaal, de meeste zullen nu wel afgehaakt zijn... Maar ik ben er nog niet...
    Ik vind dat ik altijd te weinig oefen en volgens mij heb ik dat gevoel dus ook als ik al wel veel gedaan heb, dus ik ben sinds gisteren maar eens begonnen om de tijd bij te houden. Dat was gisteren een uur en vandaag 3 kwartier. Ik denk dat ik gemiddeld (want sommige dagen speel ik niet) een half uur speel.
    Is dat veel te weinig om een beetje vooruit te gaan? Ik merk dat ik minstens 5 min tijd nodig heb om ingespeeld te zijn, dat m'n vingers warm zijn en soepel kan bewegen. Meestal doe ik wat oefeningen op de pentatonische toonladder om op te warmen.

    Ik ben eigenlijk na al mijn gel*l wel benieuwd naar jullie ervaringen... Wanneer had je het idee dat je het een beetje in de vingers had en ben je in een bandje gegaan? Hebben jullie nog advies/tips voor mij?
    Oh enne ik heb er veel plezier in begrijp me niet verkeerd!!
    Ik ben dit jaar begonnen (50+er) en wel benieuwd naar hoe je er nu voorstaat en wat jouw antwoord is op je eigen vraag. Hoe lang duurde het en hoe gaat het nu?

  2. #112

    Standaard

    Saskia : Laatste activiteit : 6 juni 2018 11:51

    De betreffende gebruiker is al lang niet meer online geweest.
    Ik verwacht niet dat je antwoord gaat krijgen.

    Het blijft een lastige vraag om te beantwoorden, want er zijn zeer veel variabelen.
    Hoeveel tijd kan je er in stoppen, heb je aanleg, welke moeilijkheidsgraad, etc.
    Dat zal voor iedereen verschillend zijn.

  3. #113
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Om je instrument echt te beheersen, moet je er 10.000 uur in steken om het te leren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #114

    Standaard

    Dan kan ik nét op mijn 80e een beetje spelen

  5. #115

    Standaard

    Wat er aan ontbreekt is de vraag wat je er mee wilt bereiken.
    Wil je je instrument goed leren bespelen op de traditionele manier, dan is Kim’s antwoord top. Want daarmee moet je rekening houden. En na 10.000 uur Still learning.

    Je kunt ook erkennen dat een jonge gitaargod er niet meer inzit.
    In dat geval zou je lekker kunnen pielen en veel liedjes van anderen spelen alsje uitwijktnaar een alternatieve stemming. Vroegah was ik een hele pief met mijn lijstjes, maar tegenwoordig staan er veel op internet.

    Ikzelf gebruik alleen maar alternatieve stemmingen. Verreweg het meeste:
    Open D
    Slack G
    De laatste is van Dennis Kamakahi uit Hawaii.

    Vraag me niet naar hoe die laatste te stemmen is. Dat kan ik je vertellen als ik weer thuis ben. In de praktijk stem ik m zo dat ie goed klinkt. Maar daarmee schiet jij niks op vanzelf.

    Heb hier40, gok maar wat, liedjes gepost die allemaal open D als basis hebben. Kijk/luister in Sounds. Recentst: inspraakprocedure (naam van het lied).

    Stel rustig vragen, maar geef er een context bij. Anders zitten we ons bezig te houden met dat wat wij denken dat jij bedoelt.

    En voor de rest, ik wens je half zoveel plezier toe als ik heb met het maken van mijn muziek.
    Als je dat flikt ben je meer dan goed bedeeld.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  6. #116
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je kan net zo goed vragen hoe lang het duurt om te leren schaken?

    De vraag is dan: tegen malle pietje of bobby fischer?

    En zo is het met gitaarspelen ook.

  7. #117
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Om je instrument echt te beheersen, moet je er 10.000 uur in steken om het te leren.
    En dan moet je ook nog leren muziek te maken
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  8. #118
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Ik zag dit topic en toen dacht ik gelijk aan dit youtube filmpje wat ik pas zat te bekijken. 't duurt 4 jaar (in sommige gevallen, bij mij langer....)


  9. #119
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Ik ben ook een 50+-er en ben vanaf december serieus aan de gang om het spelen een beetje onder de knie te krijgen. Was enkele maanden eerst zelf aan het pielen met de gitaar maar merkte dat ik geen stap verder kwam en heb sinds december les.
    Dit zet echt zoden aan de dijk, ben twee maanden verder en zie nu dat er progressie inzit. De eerst weken oefende ik 10 minuten per dag maar merkte al snel dat er dan weinig progressie inzit. Ik heb mij een doel gesteld dat ik minimaal 4 dagen per week een half per keer wil oefenen, ik zet een kookwekker aan om te timen. Klinkt misschien vreemd maar het was mij wel duidelijk dat nu ik de tijd bij hou ik mezelf dwing om een half uur te oefenen.
    En zoals bij vele dingen die je moet leren, het is (nog) niet leuk omdat je het niet onder de knie heb je moet voorkomen om niet gedemotiveerd te worden. Uiteraard zijn er dagen bij dat het niet lukt, maar dat hoort erbij.

    Stel jezelf ook niet een te groot doel, vergeet solo's in het begin (of je moet een talent zijn) ik richt mij op de akkoorden om deze zo goed mogelijk te spelen en snel te vinden met mijn vingers. Als ik komend jaar wat leuke riedeltje kan spelen dat heb ik mijn eerste doel gehaald en kijk volgend jaar wel wat een volgende stap is.

  10. #120

    Standaard

    Herkenbaar verhaal, Superjohn. Ik speel inmiddels anderhalf jaar en heb snel besloten dat ik echt les moest nemen om ook maar íets te kunnen leren. Ik geloof nooit dat ik met een band op een podium terecht ga komen maar ik heb voldoende lol in het spelen om bijna dagelijks een uurtje te oefenen. Het leuke van 'ons' lage beginniveau is wel dat je nog héél veel progressie kunt maken ;-)

    Zijn er meer oudere nieuw-intreders op het forum? Tips, ook van mensen die wellicht al wat langer geleden als oudere nieuw-intreder zijn gestart?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top