Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard 5 watt buizenversterker, nieuwe lampen nodig?

    Hallo

    Ik heb sinds een jaar of 5-6 een fender vibro champ xd, een 5 watt buizenversterker met ingebouwde effecten en modeling opties. Toen ik 'm kocht speelde ik er bijna non stop op. Geweldig in clean en overdrive, ook op laag volume (was destijds perfect voor op de slaapkamer of mini optredens...)

    Nu merk ik al maanden (ik speel nu veel minder) dat, wanneer ik nog eens elektrisch speel, de versterker gemakkelijker kraakt als de gain wat hoger staat, alsof je je radio te hard zet en het geluid komt er geforceerd uit. Precies of de speaker het niet meer aan kan. Ik vind de toon in overdrive en distortion ook plat geworden. Enkel in clean vind ik hem nog goed klinken, maar hij kraakt gemakkelijker. Ik ken echt niks van lampen, heb ik ook in de muziekwinkel gezegd, is het misschien tijd voor nieuwe buizen? Wilde gewoon even polsen bij jullie.

    specs

    Series Vintage Modified
    Type Tube Amplifier with DSP
    Output 5 watts (Class "A")
    Ohms 4 ohms
    Speakers One 8", 4-ohm Special Design Speaker, p/n 0073857000
    Channels One
    Features 5 Watt Tube “Class A” Power Amp.
    "Voice" Control with 16 Different Amp Voicings Delivering Various Clean and Overdriven Tones for any Style of Music: Blues, Rock, Country, Jazz, Metal, and More.
    16 DSP Effects (Vibratone Slow; Vibratone Fast; Delay 130ms; Delay 300ms; Delay 450ms; Large Room Reverb; Concert Hall Reverb; Classic Fender Spring Reverb; Reverb+Delay; Fast Chorus; Deep Chorus; Chorus+Delay; Chorus+Reverb; Tremolo Low Speed; Tremolo Medium Speed; Tremolo High Speed).
    External Speaker Output Allows use with External Speaker Cabinet Line Output.
    Strap Handle.
    Red Jewel Pilot Light.
    Controls Gain,
    Volume,
    Voice,
    Treble,
    Bass,
    FX Level,
    FX Select
    Covering Black Textured Vinyl with Silver Grille Cloth; Chrome Hardware; Blackface Control Panel
    Weight 23 lbs (10.4 kg)
    Dimensions Height: 14" (35.5 cm),
    Width: 17" (43.2 cm),
    Depth: 8.7" (22 cm)
    Power Handling N/A
    Tube Complement 1-12AX7A
    1-6V6
    (Diode Rectifier)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Kort antwoord: ja
    Lang antwoord: jaaaaaaaa

    Lijkt me dat na enkele jaren en veel speeluren de buizen hun beste tijd wel gehad hebben. Dat is ook eigenlijk het eerste wat je vervangt als je eens storing hebt of als je het geluid minder vind.
    Buisjes zijn zelf makkelijk te vervangen, als je niet weet hoe is Youtube je beste vriend. En anders is een onderhoudsbeurtje bij de lokale muziekwinkel ook niet zo duur.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander-H Bekijk bericht
    Kort antwoord: ja
    Lang antwoord: jaaaaaaaa

    Lijkt me dat na enkele jaren en veel speeluren de buizen hun beste tijd wel gehad hebben. Dat is ook eigenlijk het eerste wat je vervangt als je eens storing hebt of als je het geluid minder vind.
    Buisjes zijn zelf makkelijk te vervangen, als je niet weet hoe is Youtube je beste vriend. En anders is een onderhoudsbeurtje bij de lokale muziekwinkel ook niet zo duur.
    Hoi

    ok dan ik denk dat ik m'n versterkertje gewoon ga binnenbrengen in de muziekwinkel om de buizen te vernieuwen. Ze zeggen immers dat ze die op voorraad hebben. Hopelijk kunnen daarna de dakpannen weer van het dak vliegen

    thx

  4. #4

    Standaard

    bij mijn peavey classic 15 moest ik, toen ik hem ook nog in de oefenruimte gebruikte, elk jaar buizen vervangen.
    nu die alleen thuis gebruikt wordt is dat gelukkig minder
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Elk jaar???
    Vreemd, m'n engl Thunder combotje heb ik al 6 jaar met nog steeds dezelfde buizen, minimaal 1x per week wordt hij gebruikt. Niks aan het handje, of ik heb gewoon mazzel.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Elk jaar???
    Vreemd, m'n engl Thunder combotje heb ik al 6 jaar met nog steeds dezelfde buizen, minimaal 1x per week wordt hij gebruikt. Niks aan het handje, of ik heb gewoon mazzel.
    Mwah, 2 heet gestookte EL84's, dat kan rap gaan hoor...


    (Ik doel dan op de Peavy, de amp van TS zal SE EL84 zijn, dus zelfde verhaal eigenlijk...)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    De amp van TS heeft een 6v6.
    Hoe lang een buis mee kan gaan hangt van een aantal factoren af en frequentie is daar 1 van maar ook kwaliteit, hoe hij is afgesteld en hoe hij moet performen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Mwah, 2 heet gestookte EL84's, dat kan rap gaan hoor...


    (Ik doel dan op de Peavy, de amp van TS zal SE EL84 zijn, dus zelfde verhaal eigenlijk...)
    Ja die amp stond dus een paar uur per week vol open te brullen. Zo een klein buizenampje die staat te trillen van het werk.
    Echt heerlijke buizensound zonder het volume. mooi in balans met een drumstel en toch die rinkelende tubes.

    Maar, ja. Steeds buizen kopen en versterkertje sjouwen... nu dus in de homestudio vast met microfoon ervoor en een transistorbakkie in de oefenruimte.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top