Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard Speaker vervangen Blues Junior

    Naar aanleiding van een recent topic hier wilde ik een Eminence Cannabis Rex uitproberen in mijn Blues Junior III. Zo gezegd, zo besteld.
    Vandaag de versterker maar eens uit elkaar gehaald. Vervolgens komt de nieuwe speaker uit zijn doos en ik zie dat de aansluitingen anders zijn. Geen schuivende klemmen maar zo'n drukknop met een gaatje waar de kabel in gaat.
    Geen probleem, gewoon de schuifklemmen afgeknipt en de draadjes blank gemaakt. Maar dan kijk ik eens goed naar de nieuwe speaker en... huh? ...150 watt in plaats van 50? Verrek, dat is helemaal geen Cannabis Rex!
    Blijkt dat de duitse dozenschuiver me per abuis een Eminence Hemp Dog 12 heeft toegestuurd. Deze dus. Blijkbaar een gloednieuw Pete Anderson signature model. De goede man ken ik niet maar OK, qua prijs ben ik zo te zien gematst.

    Maar hoe nu verder?

    Keuze 1: Kan ik gewoon deze speaker erin zetten? Ik heb wel gekkere dingen gedaan. Zoals bijvoorbeeld met een Hotone 5 watt mini versterkertje een Carlsbro 4x12 aansturen. Of ziet iemand ernstige bezwaren bij dit scenario?
    Een probleem dat ik hierbij zelf al tegen kwam is dat de rand van de Hemp Dog dikker is dan die van de oude Lightning Bolt dus de huidige bouten zijn te kort. Die Hemp Dog is sowieso een stuk zwaarder van constructie. Dat maakt hem toch wat minder geschikt voor een klein bakkie als een Blues Junior.

    Keuze 2: De Hemp Dog verkopen en een echte Cannabis Rex aanschaffen. Plus nieuwe schuifklemmen want die had ik al gemold, zodat ik ook de Lightning Bolt nu even niet meer kan terugzetten. Weet iemand hoe die klemmen heten en waar ik ze kan kopen?
    Edit: Ik zie dat er ook hele vervangingskabels zijn. Dit is de kabel die ik heb gemold. Waar zijn die te bestellen?
    Laatst gewijzigd door mountainman; 26 juni 2016 om 18:49
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Er gaat niks stuk als de speaker meer vermogen aankan en als de impedantie ook nog matcht kun je het elektrisch gezien zo overzetten.

    Maar het is gezien de categorie een basspeaker (meneer Anderson speelt kennelijk ook bas). Dat verklaart ook mogelijk de zwaardere constructie. Nou is de speaker die je had besteld dat ook dus dat probleem had je misschien toch.

    Maar dit is de karakteristiek van de bestelde speaker



    en dit van de geleverde



    Da's toch echt wel een andere voicing. De geleverde heeft een gelijkmatiger curve en valt in het hoog een stuk eerder af.

    Ik weet niet op welke eigenschappen je de speaker hebt geselecteerd en wat je verwacht t.o.v. de originele speaker maar wat je geleverd hebt gekregen is klankmatig wel wat anders dan besteld.
    Laatst gewijzigd door Plant; 26 juni 2016 om 19:21
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Pete Anderson speelt ongetwijfeld wel eens bas maar is toch echt een genuine gitarist en dit is een gitaar speaker. De verwarring in het magazijn zal de hemp zijn waar beide van gemaakt zijn. Ik heb de CRex gehad, warme (dof?) speaker en vrij stijf, niet mijn ding en ik schat dat de de zwaardere magneet hem alleen maar ongevoeliger maakt. Overkil wellicht in een BJ hoewel ik denk dat je niet veel verschil gaat merken met een CRex.
    Maar kan je niet ruilen? Of ben je al over de 4 weken garantie heen?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Ik was op zoek naar een warm geluid vooral voor clean. Dan kom ik via de site van BillM o.a. uit op de Cannabis Rex. Daar komt bij dat mijn Blues Junior een creamy wine two-tone is waar normaal gesproken al een Cannabis Rex in zou moeten zitten. Alleen heeft de mijne een gewone Lightning Bolt speaker. Ik heb 'm trouwens indertijd wel nieuw gekocht voor de toenmalige prijs van een zwarte.

    Ik denk dat ik maar bij mijn oorspronkelijke plan blijf en die Hemp Dog weer inruil.

    Ik heb dan wel nog steeds zo'n kabeltje nodig...

    ... want die schuifklemmen heb ik dus halverwege doorgeknipt om ze passend te maken voor de Hemp Dog. Wie kan me vertellen waar je dit in NL of een naburig EU land kan bestellen?
    Laatst gewijzigd door mountainman; 26 juni 2016 om 22:54
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Ik heb de Cannabis Rex in mijn Blues Deluxe zitten en ik ben er uitermate tevreden mee. Zeker na een paar uur inspelen een hele verbetering.

    Die klippies hebben ze bij je lokale electronica winkel wel, als je die tenminste eentje hebt...
    Krimp connectors heten ze geloof ik.
    Laatst gewijzigd door Sander-H; 26 juni 2016 om 23:22

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard Speaker vervangen Blues Junior

    Ik zou ook nog eens blik werpen op WGS-speakers. Goed en betaalbaar.

    https://youtu.be/tDuvo_JBsOk


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Laatst gewijzigd door telerocker; 26 juni 2016 om 23:24
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ja, WGS zijn awesome for the money.
    Ik ben niet heel enthousiast over die patriot series van ze. Ik heb er een paar gehad, oa Red Fang, Rex, Swamp.. nog iets... allemaal weer weg. Ze hebben een soort... weet niet precies hoe te omschrijven..subdued's? over zich. En die db cijfers van ze kloppen ook niet, ik weet niet hoe ze dat gemeten hebben.
    Ze kunnen natuurlijk wel speakers maken, in mijn deluxe is uiteindelijk een Eminence terecht gekomen. Maar die patriot series, geen fan maar misschien voor iemand anders juist precies wat ie zocht.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik zou in een BJ eerder een Legend dan een Rex steken, maar da's mijn smaak. Een ander vindt de Rex weer lekkerder.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander-H Bekijk bericht
    Die klippies hebben ze bij je lokale electronica winkel wel, als je die tenminste eentje hebt...
    Krimp connectors heten ze geloof ik.
    Jongens toch...., KABELSCHOENTJES!, Praxis, Gamma, Hubo, Hornbach, Karwei....etc. etc.

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    ik denk dat je Fast on pluggen bedoelt . Zeer handig , ik gebruik een transistor combo als cabinet voor mijn versterkertop en heb dus een vrouwtjes jack plug met de interne speaker moeten verbinden

    Ook bij die vrouwtjes jack plug heb ik die Fast on pluggen gebruikt , er hoefde geen soldeerbout gebruikt te worden . Ik heb ze gewoon bij de electronica winkel gekocht


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top