Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Van akoestische gitaar naar basgitaar

    Hallo,

    sinds een tijdje ben ik aan het nadenken over het aankopen van een basgitaar, hierover heb ik de volgende vraag:

    Ik ben zelf een akoestische slag gitarist die vrijwel alle akkoorden kent, wat is de link tussen deze akkoorden en een basgitaar?
    Zijn de basgitaar akkoorden afgeleid hiervan of soms zelfs hetzelfde?

    En zijn deze wel hetzelfde als ik een 6-snarige basgitaar als E-A-D-G-B-E zou stemmen? Dat ik door een 'tokkel' met de bas hetzelfde bereik als een gitaar?

    Alvast bedankt!


  2. #2

    Standaard

    Sinds kort speel ik in mn band ook bass op een paar songs, en dat geeft toch wel enige inzichten.

    Dat je uw akkoorden kent is een heel groot pluspunt. Op bass speel je meestal enkele noten, akkoorden klinken heel ongedefinieerd vind ik. Nu om op elk akkoord bij de root note te blijven hangen wordt heel voorspelbaar en saai om naar te luisteren. Dus aangezien je uw akkoorden kent, kan je doorheen dat akkoord "wandelen" ipv op de root note te blijven, en dat klinkt meteen veel interessanter.

    Om met een 6 snarige bass te beginnen, dat lijkt me vrij gek als beginnend bassist, ik zou gewoon met een 4 snarige beginnen. De hoogste snaar hiervan heb ik zelfs nog nooit gebruikt in een song.
    Ga je toch kijken naar een 5 of 6 snarige, dan ga je zien dat ze meestal iets anders gestemd zijn dan een gitaar. Bassen worden meestal in 4th's gestemd, dus de B snaar zal op bas een C worden en de hoge E een F.
    Waarom is me nog niet echt duidelijk, maar als het voor u duidelijker is om ze te stemmen zoals een gitaar, dan doe je dat toch gewoon.

    Wat je ook kan doen is je gitaar door een EHX Pog pedaal sturen om het een octaaf lager te maken en dan naar een bass versterker. Dat klinkt nog best goed en dan moet je geen bass kopen...
    Dan mis je wel de charme van die mega dikke snaren en de vingerstijl die daar bij komt, en dat maakt een echte bass nu net zo leuk vind ik!

    Ik zou zeggen , ga eens gewoon wat testen in een gitaarwinkel, dat zegt zoveel meer dan ik je kan vertellen!

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Je speelt dus veel gebroken akkoorden op de bas ?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2014
    Locatie
    Aalten
    Berichten
    123

    Standaard

    Aan de tags te zien is dit weer spam..

  5. #5

    Standaard

    Idd. Zo subtiel dat men automatisch gaat reageren maar spam is het.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top