Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    vraagje 200 Watt zanginstallatie vraag

    Als groepje oude knakkers wil het wel eens een enkele keer ergens een paar uurtjes optreden.
    Om vele malen minder werkt te hebben om het 19 inch rack en speakers mee te nemen (veel werk om af te bouwen en weer op te bouwen) heb ik een 200 Watt kleine zang installatie gekocht (overgenomen).
    Er gaat slechts 1 microfoon op voor de zangeres.
    Heb ook voor haar een actieve monitor erbij gezet.

    Nu mijn vraag; In welke grote van zaaltje of het aantal mensen is deze geschikt?

    P.s. Wij spelen voor mensen van zo'n beetje onze eigen leeftijd, soms iets jonger, dus extreem hard qua volume hoeft het voor de mensen en ons zelf niet.

    De 200 Watt amp is in de mixer ingebouwd.

    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Riny, het vermogen speelt een minder grote rol dan je denkt. Het rendement van de speakers is veel belangrijker en de plaatsing daarvan is minstens even belangrijk.

    Zorg dat ze boven het publiek uit komen zodat je het geluid niet smoort in de voorste mensen.

    Over vermogen en rendement: een gemiddelde hi fi speaker heeft een rendement van rond 80 dB/w/m, met uitschieters naar boven en naar beneden. Een oude Kef hi fi speaker komt rond de 70 dB en een Sony G7 haalt 94 dB bij 1 watt op een meter afstand.

    Een echt goede 15 inch professionele PA speaker komt boven de 100 dB met één wattje op een meter afstand. Er zijn mid drivers die meer dan 110 dB halen met 1 watt.

    Het vermogen: als je wilt uitrekenen hoe hard je zult gaan met een bepaalde speaker en een bepaald vermogen, dan moet je het rendement van de speaker zien te achterhalen en dat wordt gewoonlijk uitgedrukt als 'efficiency' of afgekort 'eff'.

    De berekening is vrij simpel: 10LogP+eff. Als je 200 watt hebt, toets je 200 in en drukt op Log. De uitkomst is 2.3 en als je dat tien maal neemt krijg je 23. Daarbij tel je op het rendement van je speaker en als dat 100 dB/w/m is, dan haal je 123 dB op een meter afstand.

    Je zult zien dat je met 100 watt 3 dB minder haalt en met 1000 watt 7 dB meer, dus speelt dat vermogen een minder grote rol dan het rendement. Want dat kan tussen twee verschillende speakers meer verschillen dan 20 dB en die 20 dB is in vermogen het verschil tussen 100 watt en 10.000 watt.

    Succes met het optreden!
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    @ Hans,

    Dat is nog eens een antwoord waar ik iets mee kan al moet ik het wel even goed doorgronden.
    Maar de uitleg is voor mij goede leerstof waar ik mij zeker in zal verdiepen, vind het reuze interessant.
    Zal eens kijken wat er op de speakerkasten aangegeven staat, misschien dat ik iets kan ontdekken wat aansluit bij je uitleg.

    Super bedankt.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Wat Han zegt. Wij hebben een set EV speakers en een klein powered mixertje met 2 x 75 watt RMS vermogen (2 x 300 W max). Het lijkt niet veel, maar die EV's hebben een rendement van 100 dB. Dat spul gaat hard! Het is natuurlijk afhankelijk van wat je ermee wil doen, maar voor zang, piano, gitaar en bas gaat het hard genoeg voor zaaltjes tot 150 man. Met drums is het anders natuurlijk...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Hoi Kim,

    Zelf heb ik ook het vermoeden dat het moet kunnen met dit setje.
    Wat drums betreft, deze kan ook in volume aangepast worden, weet niet wel type/model maar het is een duur Roland digiset welke in volume dus ook aangepast kan worden.
    De weergave is perfect, net of er een echt akoestisch drumstel meewerkt en werkt op een Roland Keyboard amp KC 550 180 Watt met een vette 15 inch speaker en hoorns.

    Wanneer iedereen op vakantie is geweest gaan wij al het materiaal uittesten in een zaal en eens kijken wat het allemaal gezamenlijk doet.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.347

    Standaard

    Riny,hoe is het met de zangeres afgelopen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Riny,hoe is het met de zangeres afgelopen?
    Die heeft er toch voor gekozen om enige maanden geleden te beginnen met zangles.
    Nu is het al een hele verbetering dus nu nog de scherpe kantjes er vanaf.

    back on topic.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    Ik heb zelf een beetje verhuur gedaan van pa luidsprekers.
    Wat hiervoor is gemeld betreffende rendement klopt.
    Bij professionele apparatuur (voor ons EV) gingen we uit van 10 watt per persoon.
    Let wel voor behoorlijk disco en 60% van het vermogen richting subwoofers.
    Dus voor 200 personen 2000 watt RMS maar zal voor jullie toepassing lang niet nodig zijn.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    @Han Welk vermogen moet je nemen voor die berekening, RMS of max?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schrevel Bekijk bericht
    @han welk vermogen moet je nemen voor die berekening, rms of max?
    rms........!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top