Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 47
  1. #1

    Standaard Les Paul '59/custom wine-red

    Een half jaartje geleden ben ik aan mijn derde gitaar begonnen. Ik had het plan om een Les Paul te bouwen. Hij zou gewoon voor mezelf worden totdat er een vriend langskwam met de vraag of ik het zou zien zitten er een voor hem te bouwen.
    Allereerst heb ik hem gezegd dat ik het wilde proberen. Een Les Paul was voor mij nog 1 groot vraagteken dus ik kon niet met zekerheid zeggen of hij zou lukken. Alles onder voorbehoud dus. Na een aantal gespreken en de nodige drankjes ben ik er aan begonnen.

    Het plan was een Les Paul in de kleur wine-red met dubbele crème bindingen en ook een binding rond de kop. 2 delige Mahonie body met maple plaintop en mahonie hals. Het liefste een volut, een ebben headplate en ebben toets met de custom MOP inlay blokken. De hals zou het profiel moeten hebben van de Les Paul Custom '80 die hij in zijn bezit heeft. Kortom een hele uitdaging voor een leek op Les Paul gebied.

    De gitaar is inmiddels bijna klaar. Ik zal in een aantal posts een serie foto`s plaatsen.







    Om gewicht te besparen ben ik uitgegaan van de moderne weightrelief van Gibson maar dan mijn eigen versie met gaten. Gewichtsbesparing: 18,5%.









    Het was effe prutsen maar het logo uit MOP is gelukt. De handenarbeid lessen van de lagere school zijn toch niet voor niks geweest.







    De backplates heb ik zelf gemaakt van slagplaatmateriaal
    MdC-Guitars

  2. #2

    Standaard




    De inlays heb ik gefreesd met een dremel en verlijmd met epoxy + ebben schuurstof. Veel werk maar het is behoorlijk strak gelukt.




    Ik heb van mijn oude bovenfrees een soort van tafel gemaakt met Alu profielen. Om de trapjes te frezen voor de carving was dat erg handig.











    MdC-Guitars

  3. #3

    Standaard






    Dit is de tweede hals (alleen het mahonie). Ik was niet tevreden over de eerste. Hij was wel te gebruiken maar de kop was niet naar mijn zin. Ik heb er dus nog 1 gemaakt waar ik wel blij mee ben.












    De volute is gelukt! Ik had geen idee hoe ik dat moest aanpakken maar het viel heel erg mee. Ik heb veel maten overgenomen van de LP Custom, zo ook een tekening gemaakt van de vorm van de volute. Deze heb ik aangepast aan de kleinere kop.


    Het verlijmen van de hals was wel even spannend. Ik heb eerst gekeken of de nek mooi uitlijnde tov de middenlijn van de body.
    Inlijmen, klemmen erop en wachten tot de volgende dag.
    MdC-Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Wow, mooi project! Erg benieuwd naar het eindresultaat. Je vriend boft maar.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Yes! Les paul met scarfjoint kop, en volute!
    Mooi!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Erg mooi, ben benieuwd naar het eind-resultaat!
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Mooi gedaan!
    Ben benieuwd naar het resultaat.
    Welke finish ga je gebruiken ? Nitro? En welke pickups ? Pearly Gates?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Chapeau! Ik bewonder mensen die een LP from scratch kunnen bouwen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Mooi gedaan!
    Ben benieuwd naar het resultaat.
    Welke finish ga je gebruiken ? Nitro? En welke pickups ? Pearly Gates?
    Het plan was nitro maar dat pakte niet goed uit. De kleuren die ik binnen kreeg waren verre van wine-red helaas. Stainen was geen optie omdat we de achter- en voorkant bijna hetzelfde van kleur willen hebben.

    Het is kandy lak geworden van House of Kolor. Daar waren verschillende tinten in te krijgen. Na een aantal kleurtests op maple heb ik een keuze gemaakt. De kleur blijft ook overeind op het mahonie.

    De keuze van de humbuckers is gevallen op de SD Slash zebra set.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Jammer dat een afwerking met nitro niet is gelukt. De gekozen SD's zullen vast rocken
    Komt er een slagplaatje op en welke knobs ga je gebruiken?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top