Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    .... ik heb er lang over getwijfeld om iets moois in te (laten) bouwen, ....maar er uiteindelijk ferm van afgezien omdat het ding zo fijn klinkt.... en het diep van binnen eigenlijk heiligschennis vind om in zo'n auditief kunstwerk te gaan hakken en zagen.
    Dit komt me bekend voor. Ik heb een Furch en 'n Larrivée zonder versterking en heb ook lang getwijfeld om er versterking in te laten bouwen, maar uiteindelijk niet laten doen. Ik ben bang dat de klank er door kan veranderen.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    En toch heeft het zijn charme, om een akoestische gitaar gewoon in te pluggen en te versterken.
    Heb een MK-53 waar een snoer in kan, geen knoppen, helemaal passief, alleen een snoer van brug naar uitgang, ik snap niet hoe het kan en het klinkt niet super en het is uit balans maar het is wel leuk.
    En dan lees ik dit:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    ... Ik vond vroeger piezo's nooit zo fraai: vrij scherp hoog en weinig warmte. Ik moet zeggen dat dit de afgelopen paar jaar wel behoorlijk verbeterd is. OK, een goede mic blijft mooier, maar dit is wel handy en betaalbaar. ...
    Misschien moet ik me eens gaan verdiepen in moderne piezo's.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 19 juni 2016 om 22:02
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    moderne piezo's zijn beter dan vroeger maar het blijft plastiekerig en compressed klinken. gewoon een klankgat humbucker van LR Baggs ofzo derin en kabel langs klankgat naar buiten laten komen, dan moet je totaal niks veranderen aan de gitaar, en haal je er zo weer uit. klinkt stukken beter dan piezo

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    moderne piezo's zijn beter dan vroeger maar het blijft plastiekerig en compressed klinken. gewoon een klankgat humbucker van LR Baggs ofzo derin en kabel langs klankgat naar buiten laten komen, dan moet je totaal niks veranderen aan de gitaar, en haal je er zo weer uit. klinkt stukken beter dan piezo
    Dit dus. Als je toch maar af en toe versterkt speelt is dit gewoon de oplossing zonder geknoei aan je gitaar.

    Overigens denk ik niet dat er aan de piëzo zelf in de loop der jaren iets is veranderd, maar dat de preamp een andere voicing (preset eq) ingebakken heeft waardoor de scherpe kantjes er een beetje af zijn en het karakter van een gitaar wat meer wordt benaderd. Op zich knap gedaan, maar je blijft horen dat het niet natuurlijk is.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    moderne piezo's zijn beter dan vroeger maar het blijft plastiekerig en compressed klinken. gewoon een klankgat humbucker van LR Baggs ofzo derin en kabel langs klankgat naar buiten laten komen, dan moet je totaal niks veranderen aan de gitaar, en haal je er zo weer uit. klinkt stukken beter dan piezo
    Zo'n klankgat element klinkt nou ook niet bepaald akoestisch, eerder elektrisch. Dan vind ik de piëzo van de aer een stuk beter klinken.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik hoor akoestisch gezien geen enkel verschil tussen voor en na het inbouwen. In de brug is niet gefreesd, wel is er onder de kam een gaatje van een paar mm in de brug geboord. Ik ben best wel een miereneuker als het om sound gaat en ik ben er blij mee. Opnames mbv een microfoon gaan prima, maar live vind ik dat geen optie. De piezo die ik 15 jaar geleden in mijn Guild had vond ik matig, terwijl deze Fishman van mij zeker een voldoende krijgt.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Zo'n klankgat element klinkt nou ook niet bepaald akoestisch, eerder elektrisch. Dan vind ik de piëzo van de aer een stuk beter klinken.
    Smaken verschillen. Ik zeg zeker niet dat een klankgatelement akoestisch klinkt, maar een piëzo klinkt dat ook niet. Het is m.i. kiezen tussen 2 kwaden als je moet versterken en geen microfoon kunt of wilt gebruiken. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de magnetische pickup die uitneembaar is, zeker als je het zoals aangegeven maar zelden gebruikt.

    De magnetische pickup heeft ook geen probleem met alternative tunings, mocht je die gebruiken. Een piëzo werkt met druk en een afwijkende snaarspanning kan resulteren in onbalans. Ook iets om rekening mee te houden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Idd, smaken natuurlijk... al verbaast het mij toch dat er mensen zijn die een piezo boven een goede klankgat pu verkiezen. maar ik heb dan ook echt een aversie van die synthetische twang die elke piezo heeft. Had even geleden een Gibson L00 met zo'n standaard ingebouwde piezo: ik geef toe: gemakkelijk, luid, enz... alleen .. nee dus
    Laatst gewijzigd door barno; 20 juni 2016 om 22:22

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Is het echt zo dat je zo'n klankgatdop niet nodig hebt met een alleen piezo? Ik heb daar mijn twijfels over en ik dacht dat het altijd beter was tegen feedback (ook bij alleen piezo)? Ik zou het wel fijn vinden om dat 100% zeker te weten, omdat ik vaak op hoge volumes speel en dan is alles wat feedback tegengaat.
    Ook met alleen piëzo helpt een dop in het klankgat. Je zult dat gaan merken bij hogere volumes en alleen bij lage tonen. Zonder dop kan het dan gebeuren dat je lage E of A snaar spontaan begint te resoneren op vol volume als je ze niet continu afdempt.

    Dat komt omdat de grondtoon van die twee snaren zulke lange golven in het bovenvlak maakt dat tijdens het trillen het volume van de klankkast verandert, en er dus een luchtstroom door het klankgat ontstaat.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik heb deze mogen proberen (de prototypes en het uiteindelijke model) en ik werd er erg blij van, ik hoef niets te boren en ik kan het op meerdere gitaren inzetten en dus geen draadjes. iedere snaar kan zijn eigen plek in het stereo beeld krijgen
    Maar ik ben het met Joost eens dat moderne piezo (en dat ligt dan niet aan de piezo's ) steeds beter klinken
    http://www.shadow-usa.com/panoramic-...ustic-wireless
    https://youtu.be/5HqVPZ76iQ8
    life sucks and then you die

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top