Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1

    Standaard Starterskit Electrische Gitaar

    Hallo allemaal,..

    Ik ben Roy van de Groep, 19 jaar en hier nieuw op het forum.

    Om maar met de deur in huis te vallen een vraagje,..

    Van jongs af aan ben ik fan van (Eddie) Van Halen. Hierdoor ben ik er serieus overna gaan denken om (leren) gitaar te gaan spelen.

    Nu is mijn vraag of jullie mij een goede starterskit kunnen aanraden (met whammy bar). Heb al een beetje rondgekeken op verschillende sites, maar aangezien ik nog niet al te veel kennis van gitaren heb ben ik benieuwd naar jullie mening en wat jullie zouden kiezen/aanraden.

    Mijn budget ligt zo t/m de € 300,= (een paar € meer is geen grote ramp)

    Nu las ik alleen wel op het internet over de "sound" van verschillende gitaren en kwam het volgende tegen;

    1. Eric Clapton, Stevie Ray Vaughn (SRV), Red Hot Chili Peppers, David Gilmour (Pink Floyd) - Have used Fender Stratocasters with single coil pickups on some of their material

    2.Led Zeppelin (Jimmy Page) , Guns N Roses (Slash), Tool - Have Used Gibson Les Paul's with Humbucker Pickups in the past

    3. Eddie Van Halen - Has used modified Stratocasters in the past with Humbucker pickups, also has his own Signature Peavey Wolfgang Guitars (Now Discontinued), and now works with Fender and Charvel Guitar Companies

    4. Bruce Springsteen and Prince - Fender Telecasters

    5. Korn and Joe Satriani - Ibanez

    6.Days of the New (Travis Meeks) - Takamine Acoustics

    Nou wil ik dus min of meer naar de sound van EVH spelen. Moet ik dan per sé kiezen voor kits van Peavey, Ernie Ball, Fender, Charvel?

    Dus wat kunnen jullie mij aanraden,..?!
    Laatst gewijzigd door adamjackson; 15 juni 2016 om 16:37

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Startersetje Epiphone les paul met humbuckers is wellicht iets in de richting

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Gitaar: Yamaha Pacifica 112 J, kost €229,- bij Thomann. Goede beginnersgitaar met zowel humbucker als single coils. Versterkertje, bv Fender Mustang I (V2), kost €125,-, dan heb je samen met de Pacifica een tegek setje voor meerdere stijlen.

  4. #4

    Standaard

    Ik zou geen whammybar doen voor een gitaar van dat budget. Levert vaak op dat ze na 1x zwaaien (of al zonder te zwaaien) ontstemmen.

    Die epiphone set is op zich prima, je kunt ook even youtuben welke 'vorm' gitaar een bepaald geluid maakt dat je zoekt.
    Bijvoorbeeld
    - les paul
    - telecaster
    - stratocaster

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Dag Roy, van harte welkom op dit forum!

    Gezien de muziekstijl die je speelt zou ik je sowieso een gitaar met een Humbucker aanraden. Dit geeft het volle rockgeluid waar jij volgens mij naar op zoek bent. Het verschil in geluid en gevoel tussen een stratocaster en een Les paul zit hem voornamelijk in de zogeheten "scale". Dit is de lengte van de ruimte tussen de topkam en de brug (de plaatsen waar de gitaren de gitaar aanraken). Een strat met een humbucker zal een goed rock geluid geven. Het zal echter iets scherper klinken als dat van een les paul. Tevens wordt van de les paul gezegd dat ze een betere "sustain" hebben en dat ze iets wat lomper zijn om te bespelen. Maar goed, dat is voornamelijk smaakgebonden. Bij de EVH sound zul je kwa gitaar het beste in de buurt komen met een strat met een humbucker. De kwaliteit van het geluid is grotendeels te danken aan de kwaliteit van je humbucker. Over het algemeen kun je voor het gemak zeggen: duurder=beter.

    Wat betreft de starterskit: Ben ik persoonlijk geen fan van. Vaak zijn die setjes bij elkaar geraapt en het goedkoopste wat er is. erg veel kwaliteit zul je er niet in vinden en slechte kwaliteit zal ook je speelgenot wellicht kunnen verpesten. Je kunt voor 300 euro tweedehands heel erg veel vinden. Dan heb je vaak voor het zelfde geld betere kwaliteit.

    Voordat je een gitaar gaat kopen, raad ik je aan om eerst gewoon een gitaar winkel binnen te stappen en alles wat aan de muur hangt te bespelen. Zo voel je snel wat bij je past. een gitaartje die een beetje op die van Evh lijkt is natuurlijk leuk, maar de gitaar moet allereerst voor jou persoonlijk goed klinken en spelen.

    En nu de versterker: Evh speelt op een marshall versterker. Dit is wellicht ook wel iets voor jou in dat geval! Leuk voor een beetje rauwe hardrock. Een versterker kun je vaak wel beluisteren op youtube en tweedehands kopen. Scheelt je bakken geld. Gitaar tweedehands kopen is wellicht wat tricky om te doen als je er nog niet heel veel verstand van hebt. Dan zou je iemand met verstand van gitaren met je mee moeten laten kijken.
    Laatst gewijzigd door Rogueny; 15 juni 2016 om 17:11

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.207

    Standaard

    Ik ga met Joost mee. Die starterkits zijn vaak ruk, mn. de versterkers. Een gitaar met humbucker en single coils is geschikt voor zowel lichtere als wat zwaardere werk. Prima om mee te beginnen. Tegen de tijd dat je Van Halen solo's gaat spelen praten we verder ;-)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Yamaha Pacifica 112J is er in 4 kleuren: http://www.thomann.de/nl/yamaha_pacifica_112_ovs.htm

    Fender Mustang: http://www.thomann.de/nl/fender_mustang_i_v2.htm

    Bax heeft ze vast ook tegen vergelijkbare prijzen.






  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    whammybars zijn op cheape gitaren meestal niet veel soeps nee, maar als je per se die sound wilt van EVH ontkom je er niet aan. Als je dan een gitaar zonder whammybar neemt, is de lol er ook snel van af.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.981

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogueny Bekijk bericht
    En nu de versterker: Evh speelt op een marshall versterker.
    Come again? EVH heeft z'n eigen versterkers hoor, EVH-versterkers!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    koop een gebruikte frankenstrat.... bijvoorbeeld zoiets (moet je wel van EMG's houden.... ik vind ze op zich niet verkeerd...blijven lekker gearticuleerd) http://www.tweedehands.nl/muziek/muz...285901876.html

    en een lollige gebruikte combo amp 'met mogelijkheden' zoals een VOX VT30 of VT40
    (deze meneer heeft keuze uit allebei http://www.speurders.nl/overzicht/mu...s+paul+goldtop). zit je 'net an' rond jouw budget
    een aap die wel bananen eet speelt vals

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top