Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Cursus fingerstyle gitaar voor (enigszins) gevorderden - wat zou je graag leren?

    Dag allemaal,

    Het is inmiddels al weer vele jaren geleden dat ik hier voor het laatst gepost heb, maar sommigen van jullie kennen me misschien nog wel.

    Reden van deze post is de volgende: ik ben sinds kort begonnen aan het script voor het vervolg op mijn gitaarcursus Complete Cursus Fingerstyle Gitaar. Ik weet dat sommigen hier op het forum die cursus zelf ook hebben gedaan. Voor wie de cursus niet kent: hij brengt je van helemaal niets tot een niveau waarmee je in staat bent om basieke boom-chick nummertjes te spelen. Hier zie je drie filmpjes van cursisten, die geven je een beter idee van het eindniveau:

    https://www.youtube.com/watch?v=GQAk1-bjSZI
    https://www.youtube.com/watch?v=TOtKEZ7sRJ4
    https://www.youtube.com/watch?v=PgDMEtVy0e4

    De opvolger van deze cursus gaat in principe verder waar de vorige cursus eindigde en helpt de student naar een hoger niveau. De uitdaging bij het schrijven van het script is om een cursus te maken die
    1. goed aansluit bij de vorige cursus,
    2. je in iedere les iets leert waardoor je het gevoel krijgt dat je weer een stap verder komt, maar...
    3. niet te grote stappen maakt van les tot les.

    Met name dat laatste is een gevaarlijke valkuil, en voor mij moeilijk in te schatten. Maar ook punt 2. is lastig. Wat zijn nu de belangrijkste dingen die je vanaf dit niveau zou willen leren? Het gaat mij dus vooral om de prioriteiten, want mensen zijn ongeduldig, en ik wil voorkomen dat ze vroegtijdig afhaken.

    De huidige (nog premature) opzet is als volgt:

    - Intermezzo Humoresque (helemaal aan het begin van deze clip, ongeveer 10000 emailtjes over gehad ;-)
    - Standard licks (Nummer om te leren: Song for JT)
    - Walking bass lines (Blazz the Jues)
    - Standard right hand patterns
    - Opening and ending riffs
    - Orkney Tuning (Nummer om te leren: The Mayo Jar)
    - ... ????

    Zijn er hier mensen (bij voorkeur enigszins gevorderde fingerpickers die verder willen of die tegen een plafond aanlopen) die suggesties of wensen hebben? Laat het me weten. Iedereen die me verder helpt met iets wat niet in bovenstaand lijstje staat maar straks wel in de cursus komt krijgt van mij t.z.t. een gratis licentie!

    Groeten,
    Eltjo Haselhoff.
    Laatst gewijzigd door Picker; 15 juni 2016 om 12:15

  2. #2

    Standaard

    Helaas ben ik nog niet zover gevorderd, en sta nog echt aan het prille begin van fingerpicking. Super om de stukjes te horen... Voor ik zover ben zitten er nog veel oefenuurtjes tussen...
    Wel begrijp ik dat het moeilijk is in te schatten in, wat voor jou gesneden koek is, lijkt voor een beginner vaak een hele berg waar die tegen op moet.....

  3. #3

    Standaard

    Je slaat de spijker op zijn kop. Wat ook een lastig dilemma is, is dat je het te moeilijk kan maken, zodat mensen afhaken, of juist een cursus maakt waarvan mensen vinden dat ze te weinig leren. Waar ligt de gulden middenweg?

  4. #4

    Standaard

    Hey Picker/ Eltjo

    Wat ik kan zeggen is als ik het begrijp, begrijpt iedereen het.
    Conclusie? Duidelijk omschrijven voor wie je een cursus brengt, en voor wie niet!
    Wat is er nodig om die cursus te willen volgen? Wat moet je beheersen theoretisch en technisch practisch?

    Zelf ben ik 60+ en 3 jaar groeps-lessen gevolgd en vw dat ik meer begeleiding wil, en op eigen tempo, gestart met professioneel privéles.
    En ik ga starten met notenleer combi gitaarles via academie .
    Vaak begrijp ik totaal niet waarover de leraar het heeft, dat is dus een flink gat in ontwikkeling dat zal ik moeten dichten, want het staat in de weg.
    Als je dus dergelijke mensen jouw cursus wil laten gebruiken sla je de plank waarschijnlijk mis want ze missen mogelijk een hoop bagage.

    Voor mezelf , wat kan ik nu, en wat wil ik leren. Fingerpicking en vermoedelijk wel meer maar laat ik eerst stap voor stap verder gaan dan kom je vanzelf erachter wat er nog op mijn verlanglijstje staat.
    Op dit moment zal ik de akkoorden en eventueel liedjes moeten gaan mixen met de divers tokkelpatroontjes en zien /horen vooral, wat dat geeft. Er moet meer vrijheid komen nu van spelen voor die ontwikkeling sta ik nu.

    Het lijkt me dus zinvol om je doelgroep verder even te ontleden in wat moet hun basis zijn om de cursus te willen en kunnen. Tevens wat mogen ze verwachten van de cursus....

    Misschien heb je iets aan mijn verhaal....

  5. #5

    Standaard

    Jantjec, bedankt voor het delen van je visie. Het duidelijk bepalen van de doelgroep is zeker belangrijk, daartegenover staat dat ik de doelgroep ook kan kiezen (want het script voor de nieuwe cursus moet immers nog geschreven worden). Een deel van de doelgroep is al duidelijk: iedereen die mijn eerste fingerstyle cursus heeft gedaan. Met name uit die groep komt de vraag naar een vervolg. De cursus zal dus zeker naadloos aansluiten op deel 1. Maar ook dan speelt de vraag: wat willen de mensen in een vervolgcursus het eerst leren? Gelukkig beginnen zich al wat contouren af te tekenen.

    Mocht het gebeuren dat mensen te hoog inschieten met deze nieuwe cursus, dan zal de mogelijkheid worden geboden om alsnog deel 1 voor een heel zacht prijsje erbij te kopen, zodat ze daar eerst (deels) mee aan de gang kunnen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top