Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Goede capo voor e-gitaar die niet ontstemt

    Hallo, ik gebruik al jaren een capo, ik denk ooit bij een duits verzendbedrijf aangeschaft en lijkt op dunlop maar kan ook eigen merk zijn. Met een vrij brede rubber onderkant om de snaren vast te zetten. Misschien beter geschikt voor een klassieke gitaar.

    Nu ontstemt deze flink en moet er na het plaatsen opnieuw gestemd worden. Ik ben dus op zoek naar een beter exemplaar. Wat zijn jullie ervaringen en heeft iemand misschien een tip voor een goede capo?

    Ik heb een gitaar met een 9.5 radius met medium jumbo frets en een met 7.25 radius en vintage frets.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 mei 2007
    Locatie
    Het Hoge Noorden des Lands
    Berichten
    216

    Standaard

    Ik ben zelf erg tevreden met de Shubb.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."


    ― Philip K. Dick

  3. #3

    Standaard

    dank je, meer over gelezen. Alleen zijn er diverse soorten. Welke zou het meest geschikt zijn? Moet je die Shubbs er nu iedere keer op schroeven of werkt het ook met een veer oid?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Beste zijn die waarvan je de spanning met stelschroef zelf kan bijregelen (bv Shubb) Veel capo's hebben te hoge spankracht waardoor je de snaren out of tune klemt. ook plaats van capo is belangrijk, zet'm niet tussen twee frets maar echt zo dicht mogelijk bij/ op de fret, er vlak achter eigenlijk

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Shubb is bij mijn weten de enige die ook vintage radius heeft. Als je zo min mogelijk bij wilt stemmen, ga je er niet aan ontkomen om per radius een capo te hebben - in jouw geval dus twee capo's.

    Daarnaast: houd er bij de Shubb wel rekening mee dat als je als in dikte toeneemt, je de schroef per positie zou moeten bijstellen.

    Ik heb voor mijn Gretsch de Dunlop Viktor, erg fijne capo. In tegenstelling tot veel andere capo's (shubb, kayser/fender) is de stelschroef ook meteen het mechanisme om hem erop te klemmen. Maar dan nog: ook als je de spanning precies goed hebt dat de snaren net niet meer buzzen, is de kans erg klein dat de capo ze niet een klein beetje omhoog drukt. Misschien niet zo erg dat het ondraaglijk vals wordt, maar een kleine afwijking houd je toch.

    Dat gezegd hebbende: de juiste radius verbetert dit wel heel erg. Alle snaren worden dan namelijk in dezelfde maten vals gedrukt. Als je een 9,5" capo op een 7,25" toets gebruikt, hebben je buitenste snaren veel minder druk dan de binnenste.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    G7th capo, ze zijn een beetje duur maar door de manier van erop knellen met een slippende koppeling zet je nooit teveel druk en het werkt super simpel.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  7. #7

    Standaard

    Dank Barno, dat van de spankracht klinkt eigenlijk heel logisch maar nooit zo bij stil gestaan. Bedankt voor de tip. Ik heb de volgende 2 op het oog;
    Shubb C1 Standard capo voor western- en elektrisch gitaar
    Shubb C4 Standard capo voor vintage gitaar (7.25 inch radius)

    Zou die Shubb C1 standaard voldoen voor zowel 9.5 als 7.25 radius halzen? Ik zie overigens ook nog een aparte Shubb voor 12-snarige gitaren. Ik heb ook een danelectro 12 met een vrij platte radius en net iets bredere hals. Een one-size fits all capo zal waarschijnlijk een illusie zijn, maar hoor het graag.

    Hartelijke groet

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WaltJ Bekijk bericht
    Dank Barno, dat van de spankracht klinkt eigenlijk heel logisch maar nooit zo bij stil gestaan. Bedankt voor de tip. Ik heb de volgende 2 op het oog;
    Shubb C1 Standard capo voor western- en elektrisch gitaar
    Shubb C4 Standard capo voor vintage gitaar (7.25 inch radius)

    Zou die Shubb C1 standaard voldoen voor zowel 9.5 als 7.25 radius halzen? Ik zie overigens ook nog een aparte Shubb voor 12-snarige gitaren. Ik heb ook een danelectro 12 met een vrij platte radius en net iets bredere hals. Een one-size fits all capo zal waarschijnlijk een illusie zijn, maar hoor het graag.

    Hartelijke groet
    Als je echt niet wilt bijstemmen, dan is dat geen optie.

  9. #9

    Standaard

    bedankt mensen, duidelijk. Ik zal me eens verdiepen in de Shubbs en de Dunlop Victor

    Hartelijke groet!

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik heb ook een Shubb , goed ding en niet duur voor de kwaliteit

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top