Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 54

Discussie: Framus Television

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Wel heel mooi regelmatig!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Hals is waarschijnlijk gelamineerd, deden ze wel vaker in die tijd in Duitsland

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2008
    Locatie
    D'voart
    Berichten
    154

    Standaard

    Hals is massief hout. geen multiplex 100 procent zeker. ook niet gelamineerd. het is twee delen hout ( de kop dan ) in het midden als je goed kijkt kun je net zien dat het aan mekaar gelijmd is .
    Voorkant word dekkend ( zwart ) en de achterkant komt kleur beits op en blank gelakt.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Heel mooi stuk hout dan, als het geen laminaat is. Zo kwartiers kom je het haast niet tegen. Dit moet echt 100% zijn. Zie ik op een andere foto een scarfjoint?
    147-c Guitars

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Framus Television

    De hals is zeker geen massief hout, maar Framus' fameuse multi-layer gelamineerde hals, strikt genomen multiplex dus. Het lijken misschien grove jaarringen, maar dat zijn het niet. Ik heb een '75er Framus Missouri en een '76er Framus Atlantic met dezelfde hals.



    Het zijn zeer stabiele en stijve halzen. Kwalitatief zijn ze eigenlijk zeer goed en in technisch opzicht veel beter dan massieve halzen. Maar ze klinken ook wel een beetje stijf vind ik.

    De originele Television vind ik een heel cool ogend gitaartje:


    Mijn Framussen zijn volledig hol en feedbacken nauwelijks vanwege de dikke gelamineerde bovenbladen. Het is jouw project, maar persoonlijk zou ik zagen in het bovenblad een beetje heiligenschennis vinden. Ik zou een stapel onder brug zetten, een klein blokje: geen feedback, wel een klank met karakter en meer lucht!
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 14 juni 2016 om 19:53
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    De Television kende vele gedaanten, ik had ooit deze (gekocht op een rommelmarkt in Zwitserland, ding was best ver heen maar wat wist ik toen):



    Best wel weirde elektronica met 5 schuifschakelaartjes weet ik nog. Met 1 schakelaartje kon je een condensatortje in serie zetten die al het laag wegfilterde zodat je een heel neuzig geluid overhield.

    Volgens mij was het deze wiring:

    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Gisteravond zag ik het niet zo goed, maar nu zie ik ook duidelijk dat het gelamineerd is. Jaarringen zijn niet zo gelijkmatig kwa dikte.
    Ik persoonlijk vindt zo'n licht blok erin wel mooi, maar het blijft natuurlijk heiligschennis 
    Laatst gewijzigd door Rickenbender; 14 juni 2016 om 20:53
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Hals is waarschijnlijk gelamineerd, deden ze wel vaker in die tijd in Duitsland
    klopt, waren de duitsers gek op vooral framus.
    ik zelf zou hem proberen weer in originele staat te herstellen misschien veeg je met een doekje thinner zo de action verf van de body, heb wel hele gitaren dmv schrapen met een stukje breekmes ontdaan van hun "refinnish" zonder de originele lak te beschadigen, werkt alleen maar als er niet goed is voorbehandeld.
    voor de toets schoonmaken, spuit wat dasty op een doek dan veeg je al het vuil er in een paar vegen vanaf, man dat is echt een wondermiddel dasty van de wibra.

    de originele elementen zijn schallers en klinken erg fijn, en ogen ook nog eens mooi.

    waarom heb je eigenlijk die kop gestript?
    lijkt mij origineel dat zwart zag je wel vaker, al was meestal dat de hele hals zwart, maar ook dit kwam voor.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Multiplex klinkt natuurlijk een beetje oneerbiedig, maar het is wat het is en het is daarmee niet per se een slechte gitaar. Eiken zie je trouwens niet zo regelmatig in de nerf en vertoont bijna altijd spiegeltjes op het kwartierse vlak. En het is geen interessante keus voor een gitaarbouwer (en zéker niet voor een fabriek) omdat het behoorlijk werkt, scheurt en totaal niet homogeen is in structuur (hardheid).

    Met mijn boot ben ik al een aantal keer tegen de limieten van eiken aan gelopen. Overdimensionering lost een hoop op . Het hout is wel redelijk duurzaam en sterk.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wietse Bekijk bericht
    de originele elementen zijn schallers en klinken erg fijn, en ogen ook nog eens mooi.
    Waren dat Schallers? Weer wat geleerd

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wietse Bekijk bericht
    waarom heb je eigenlijk die kop gestript?
    lijkt mij origineel dat zwart zag je wel vaker, al was meestal dat de hele hals zwart, maar ook dit kwam voor.
    Mijne was naturel en dik blank gelakt. En had een '0'-fret. Daar is bij de gitaar van Henri K iets anders overheen gezet.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top