Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 54

Discussie: Framus Television

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2008
    Locatie
    D'voart
    Berichten
    154

    Standaard Framus Television

    Van de week een nieuw project binnen gekregen voor mijzelf. Een Framus Television uit 1969, een soort van archtop jazzmaster gitaar. Helaas door de vorige eigenaren niet geheel netjes mee omgegaan. Gaten dicht gemaakt met plamuur, Zwart over gespoten en de binding niet netjes afgeplakt, of vlekken in het schilderwerk, hij is opnieuw gefret met seconde lijm denk ik, er is ieder geval genoeg beruikt. Binding om de hals is gebroken, en opgevuld met kneedbaar hout, of er missen een paar stukjes. Originele elektronica is verwijderd ( zit er gelukkig er nog wel bij ) zit nu een actief SD pickup in. Kortom hij wordt helemaal gestript.





    Wat ben ik er mee van plan. In ieder geval ga ik hem helemaal strippen. Body en hals kaal maken ( verf eraf ) Nieuw binding om de hals. De body, zat er aan te denken on er een centerblok (sustain blok ) erin te maken, dat hij wat meer aankan qua feedback. En meer een rock gitaar van te maken. En dat je betere tremolo er op kan zetten. Opnieuw spuiten. Nitro . Denk wel weer het boven en onderkant zwart. Zijkanten blank. En Misschien het center blok blank te laten. Hardware te vervangen voor Deusenberg. goud kleurig ( blijft het toch een Duitser ) Pickups zit ik nog te twijfelen, of de Originele Pickups. ( klinken ook wel lekker, heb ze er even voor geplakt met plakband ) Of Deusenberg P90 domino pickups. En voor de rest maar even kijken wat ik tegen kom.
    Denk dat het wel een poosje gaat duren voordat ik hem klaar heb. Maar ik hoop dat ik hier met vragen terecht kan…
    Hier ongeveer het idee… Even iets in paint bedacht...



    Nu direct de eerste vraag al, het centerblok nu wil ik dat uit een stuk mahoniehout halen. Alleen moet ik dan een stuk uit het boven blad halen, nu zit ik met de bolling van het bestande boven blad. Zo dat goed gaan als ik er stuk eruit haal. Of zal er spanning op staan dat hij me inklapt ??? weet niet hoe ik het moet uitleggen maar kijk even naar het idee plaatje hierboven.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Gaaf idee, maar dan de originele pickupconfiguratie houden, wellicht een sc sized HB'tje erin. '59 of Hotrails scheurijzer.


    Centerblok zeker niet blank maken, dat wordt totale visuele overkill. Je hebt die inlay, dat rare gat in de hoorn, die maf geplaatste F gaten, een bigsby achtig glansding en dan als klap op de vuurpijl ook nog een groot kleurverschil op de body. Mijn gitaarvisueel water voorspelt dat dat nét wat te heftig wordt. Maar wat jij echt gaaf vind ga ik niet bepalen natuurlijk.

    Misschien kun je bij het gitaarmerk Kauer inspiratie opdoen, die goochem maakt ontzettend gave jazzmaster derivaten





    Dat sustainblok idee-probleem snap ik niet helemaal, je moet een sustainblok erin passen en dan via de achterkant erin lijmen of zoiets. Je zult het bovenblad waarschijnlijk wel moeten ondersteunen op de plek waar ie nu ondersteund zit. De body in twee delen splitsen, blok erin, twee delen op de juiste plek teruglijmen (met een stuk eruit waar het sustainblok zit) kan ook, maar dan neemt je sustainblok sowieso alle kracht op. Dan moet je wel de welving onzichtbaar door laten gaan in je sustainblok. Is wel te doen met een beetje een voorzichtige aanpak en een secuur oog.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 12 juni 2016 om 00:37
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wow... verschrikkelijk Cool! Deze ga ik volgen!
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Zoals je schets nu suggereert lijkt het mij vrij problematisch. Dan kan je beter a la Les Paul's log de neck aan het centerblock bevestigen en daar de body aan vast hechten. Of je maakt de achterkant open en houd het centerblock inwending. Maar een opengezaagde akoestisch body het gewicht van het blok EN de spanning van de neck laten dragen lijkt me niet goed gaan.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 12 juni 2016 om 01:38
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Is het niet makkelijker om de achterkant eraf te halen en dan balken tegen de top aan te lijmen. Zooi dwarsbalkjes en blokjes op de juiste plekken zoals de studs voor de brug. Als alles op zijn plek zit de achterkant er weer op en klaar.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2008
    Locatie
    D'voart
    Berichten
    154

    Standaard

    Bedankt voor de reacties.
    De kleur van het centerblok ga ik zeker nog even over na denken. misschien word inderdaad een beetje overkill.
    Het centerblok zelf, Ik wilde een strook uit het bovenblad zagen waar het blok komt te zitten en waar hij mooi in valt. ( Zie tekening )
    waar de nek invalt zit wel een klein blok, deze wilde ik laten zitten, en daar het centerblok omheen te lijmen.



    Heb ook even een foto van de binnenkant van de gitaar gemaakt, hoe het er daar eruit ziet. weet zo niet hoe je dat noemt maar er zitten geen steun latjes voor de bolling onder het bovenblad



    en dan het blok net iets een paar millimeter boven het bovenblad uit laten steken. ( beetje firebird achtig ) dus niet vlak net het boven blad.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2008
    Locatie
    D'voart
    Berichten
    154

    Standaard

    Vanavond even een uurtje aan het schuren geweest, ( Action prut verf verwijderd ) Alleen de headstock nog maar.
    En de binding en seconde lijm verwijderd om de hals, viel er bij er vanzelf al af...



    Wie kan zien wat voor een hout soort voor deze hals gebruikt is ?

    Nog even een vraag... Nu is het ebbenhouten fretboard/toets een beetje viezig, een beetje vuil, net als er een verzadigde vet laag op zit. Is er nog een manier om dit mooi schoon te maken, zonder dat het de inlay aantast.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Leuk projectje Henri, hals lijkt wel op eiken. De toets maak je schoon door er met een Stanleymesje een laagje af te schrapen, hierdoor gaat er ook een laagje van de inlay af maar dat is niet erg. Als de gitaar klaar is zet je de toets weer in de olie.
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    De hals is multiplex, beetje een vaal eiken kleurtje idd. ga je die dekkend lakken?
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    De hals is multiplex
    als je bedoelt met jaarringen, laag je voor laagje opgebouwd stukje hout dan wel , maar dit is naar mijn idee geen multiplex. ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top