Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Fire and rain (James Taylor - Cover)

    Een beetje pretentieus om James Taylor te coveren; zeker zo'n persoonlijk nummer van hem. Maar toen ik werd gevraagd om het stuk instrumentaal in te spelen, kon het niet laten ook een versie met zang op te nemen. Weer met mijn Reason DAW gewerkt. Goed mixen en masteren blijft toch razend moeilijk. Iedere keer als je naar je eigen opnames luistert, wil je weer opnieuw beginnen.

    https://soundcloud.com/karel-de-vey-...s-taylor-cover

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Leuk Klinkt qua spel best goed.

    Echter zo te horen heb je (je computer dan) een 'latency' probleem, de drum loopt de hele track net iets uit de pas.

    Ik herken dat uit een grijs verleden met GarageBand op een nu oude iMac, daar had ik ook altijd dat software instrumenten (drums) uit de pas liepen met zelf ingespeelde tracks. Je luistert waarschijnlijk tijdens het inspelen jezelf uit de computer af. Je computer heeft een kleine verwerkingstraagheid waardoor je jezelf net iets later terughoort. Gevolg is dat je zelf alles net te vroeg inzet om op het gehoor in de maat te spelen/zingen. Maar dan staan je gitaar en zang net voor de tel in de opname.

    Ik zou eens kijken waar die latency vandaan komt (geluidskaart) en of je die latency met bepaalde settings kunt reduceren. Mogelijk staat er wat over in een handleiding, via Google is er ook veel over te vinden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Wat Plant zegt. De latency checken inderdaad.
    Is nu een rommeltje en dat is jammer want zonder dat probleem zou het veel beter klinken.

    De zang vind ik wat te 'bescheiden'. Het einde van een zin mag je best wat langer laten klinken.
    Zo ook waar er een pauze valt. Dus niet zo snel stoppen.

    Hoop dat je het nog eens post, maar dan synchroon.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  4. #4

    Standaard

    geheel met bovenstaande meningen eens ! is zeker de moeite waard om het nog eens over te doen

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Het mooie van James Taylor vind ik dat hij de meeste nummers heel klein houdt, dus gitaar en zang voorop en de rest (zoals Michael Landau) subtiel op de achtergrond. Ik zou graag nog eens je track opnieuw horen met alleen zang en gitaar.

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Het maakt mij allemaal geen flikker uit. Bottom line is dat ik met tranen zit te luisteren en er zeer diep door word geraakt. Natuurlijk moet je het niet met James Taylor gaan vergelijken, maar deze uitvoering is op een andere manier indrukwekkend mooi.

    Bedankt daarvoor en vooral doorgaan met mooie muziek maken. Je hebt een prachtige stem.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor al jullie opbouwende commentaar! Ik was mij niet zo bewust van die latency en ga daarmee beslist aan de slag. Wat Joost zegt over klein houden herken ik onmiddellijk. Eigenlijk was ik daar in dit nummer ook op uit, maar tijdens het mixen heb ik steeds de neiging alles op te krikken. En Han, je reactie raakt me. Ik ga nu met vakantie (met hopelijk een open mic her of der) in Engeland. Na terugkomst zal ik nog eens overnieuw beginnen. Eerst alleen gitaar en zang. Die moeten perfect zijn en wellicht minder bescheiden. Zoals ook James Taylor het al in de jaren '60 opnam, vraagt het nummer wel om wat ritme.

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Ja, maar vergeet asjeblieft niet waar het om gaat. Dit nummer werd geschreven toen de auteur zich zwaar kut voelde en zijn verdriet klinkt heel duidelijk in het origineel. De bedoeling van muziek is dat je de luisteraar deelgenoot maakt van je gevoel. En je kunt gaan miepen over geluidjes, ritmes, effecten, microfoons enzo, maar jij laat me voelen waar het om gaat en dat moet je zien te behouden. Dat is vrij zeldzaam.

    Bijvoorbeeld: de winnaar van Holland's got talent gisteren, doet mij geen ene moer en jij wel. Ik word daar blij van.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #9

    Standaard

    Wat mooi om dat te horen, Han! En je hebt helemaal gelijk - dit nummer schreef James Taylor niet alleen toen hij (ver van huis) vernam dat een dierbare vriendin was overleden, maar ook in een periode dat hijzelf met een heroïneverslaving heel erg in de penarie zat. In de VS was hij nog een miskent talent - reden waarom hij zijn toevlucht had gezocht tot het kleine club circuit in Engeland. Daar deed hij auditie in de Abbey Road studio's en werd een eerste LP opgenomen. Veel van de nummers op die overgeproduceerde plaat kwamen een jaar daarna opnieuw uit in de VS (veel eenvoudiger geproduceerd) waarna zijn zegetocht begon.

    Over drie weken ga ik ermee verder. Hier vast een veel ingetogener versie:

    https://soundcloud.com/karel-de-vey-...ver-2e-version
    Laatst gewijzigd door Charlie McD; 5 juni 2016 om 12:46

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top