Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42

Discussie: Vingerplectrums

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Thumbs up Vingerplectrums

    Ik zet dit topic maar even hier, omdat, naar ik vermoed, de meeste vingerplectrumgebruikers in de akoestieke hoek stiekem liggen te plectrumvingeren.

    Kijk, ik ben nooit een groot finger picking kunstenaar geweest, maar ik sloeg mijn mannetje (dit klinkt wat apart ). Vroeger had ik echter nagels als staal (vraag maar aan mijn mannetje). Tegenwoordig hoef ik maar naar een nagel te kijken en hij breekt al. En dus wil ik toch maar eens kijken of ik iets aan vingerplectrums heb. Ik heb er tig jaar geleden ooit eens mee gespeeld en dat was geen succes. Mijn vragen:
    - Waar moet ik zoal op letten?
    - Welk materiaal heeft jouw voorkeur en waarom?
    - Hoe lang moet het stuk nepnagel zijn dat straks aan mijn vingers bungelt?
    - Wat is nog meer belangrijk?

    Voor alle duidelijkheid: al het bovenstaande geldt tevens voor het gebruik van het duimplectrum.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik meen dat Harald met plaknagels speelt, maar daar heb ik zelf 0 ervaring mee.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Gewoon met je vingertoppen vingerpikken.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Ik meen dat Harald met plaknagels speelt, maar daar heb ik zelf 0 ervaring mee.
    Dat vind ik nou wel zo goed kloten. Ben je de hele dag met je plaknagels bezig.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Gewoon met je vingertoppen vingerpikken.
    Dat vind ik nou wel zo goed kloten. Ik krijg er zo totaal geen volume uit. Wél op nylon snaren, maar het gaat mij juist om stalen snaren.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  6. #6

    Standaard

    aAlleen 6 snarig steelstring? Dan zou ik eelt kweken ipv nagels...

    En wat Joost zegt, ik heb low budget acrylalike....doe ik zelf met papieren zakdoekjes en goedkope nagellijm van het kruidvat. Maar eerlijk is eerlijk, niet geschikt voor ijdele mensen of sollicitatiegesprekken

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    aAlleen 6 snarig steelstring? Dan zou ik eelt kweken ipv nagels...

    En wat Joost zegt, ik heb low budget acrylalike....doe ik zelf met papieren zakdoekjes en goedkope nagellijm van het kruidvat. Maar eerlijk is eerlijk, niet geschikt voor ijdele mensen of sollicitatiegesprekken
    Ijdel ben ik allang niet meer en ik ben sowieso niet erg geschikt voor sollicitatiegesprekken.
    Maar even vanaf het begin. Jij koopt kunstnagels? Of versterk je je eigen nagels met nagellijm?
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Dit is trouwens zo'n beetje mijn stijl van finger picking zoals ik dat kon spelen toen mijn nagels nog sterk waren en ik nog geen last had van geheugenverlies. Voor hen die daar niet van op de hoogte zijn; door een combinatie van enkele jaren gigantische hoeveelheden morfine tegen de pijn, omdat mijn rechter voet letterlijk aan het afsterven was, plus een aantal zeer traumatische ervaringen in een zéér korte periode, bovenop een reeks van eerdere traumatische ervaringen, met als gevolg een onaflatend 'afsterven' van mijn realiteitszin door toedoen van zeer beangstigende waanideeën, hallucinaties (los van de hallucinante bijwerkingen t.g.v. de langdurige narcoses), psychoses, angststoornissen, onophoudelijk geschreeuw en ga zo maar door. Tegen de tijd dat ik eindelijk weer eens in staat was een gitaar op te pakken kreeg ik opnieuw een flinke tegenslag te verduren. Ik was, in de meest letterlijke zin, werkelijk álles kwijt wat ik ooit had geleerd. Niet alleen had ik moeite met de theoretische kant van het gitaarspel, maar ik was ook helemaal het gevoel kwijt van alle grepen die ik ooit wist te pakken, laat staan dat ik in staat was iets te doen wat in de verste verte ook maar iets te maken had met improvisatie. M.a.w., het voelde in alle opzichten als het voor het eerst vastpakken van een gitaar. Zelden ben ik zo geschrokken. Na enkele maanden turen naar al die mooie gitaren begon een serieus overwegen om alles maar te verkopen. En dat sneed in mijn ziel.

    De redding kwam toen een vriendin van me voorstelde om mij deel uit te laten maken van het bandje, waarin zij actief was, en dat amper een maandje of twee eerder was begonnen. Ik scheet zeven kleuren stront, want zij wist niet dat ik geen noot meer kon raken. Sterker, alle leden van die band kenden mij van heel vroeger, toen ik over het podium heen rende, met mijn broodmagere verschijning en lang haar, in een band waar veel andere lokale bandjes behoorlijk tegenop keken. En nu moest ik dan ineens meedoen in een band vol gasten die ik me, mede door toedoen van mijn geheugenverlies, niet eens meer wist te herinneren en die, net als ik, tegen de 50 liepen. En het was de bedoeling om met die band blues gerelateerde muziek te gaan spelen.
    Nu had ik al decennia lang lopen roepen dat, indien ik rond de 50 jaar oud zou zijn en samen met een ander stel ouwe lullen blues zou gaan pielen in een café waar een man of 7 zich aan de bar lieten vollopen, om de week daarop weer diezelfde meuk te gaan spelen in het repetitiehok. En dat iedere week opnieuw, tot zich na twee maanden weer een nieuw optreden (hoera!) aandiende. En ik riep dus dat zij, mijn vrienden (inmiddels gereduceerd tot maar liefst één persoon), als het dus daadwerkelijk zó erg met mij gesteld zou zijn, na een gezellige avond samen, mij een dodelijke dosering heroïne zouden moeten toedienen, om een mislukt leven teneinde te brengen en te 'vieren', bij wijze van het ultieme bewijs dat je zelfs je eigen leven vooral niet te serieus moest nemen (wat natuurlijk volstrekte onzin is, maar je bent jong en je zegt wel meer onzinnige dingen - "hope I'll die before I get old..." - en in al die tijd van 'rijping' vond je nimmer de tijd, noch het belang, om die stelling van zijn jeugdige kracht te ontdoen.

    Gelukkig is mijn vriend deze gezworen eed glad vergeten, óf hij oefent nog steeds met het prikken in een ader. Als goede vriend wéét hij immers dat ik lastig te prikken ben
    Een stagaire op het Radboud ziekenhuis te Nijmegen heeft ooit, óngelogen, 5 uur lang in beide armen, handen en polsen staan te prikken om een infuus aan te leggen. Na al dat gepier zijn anderen, zogenaamde 'prikwonders', nog eens twee uur bezig geweest met prikken en wroeten, tot er eindelijk iets gevonden was. Na twee uurtjes, tegen die tijd lag ik al 10 uur daar te verhongeren op de afdeling 'Spoedeisende Hulp'. Uiteindelijk konden ze niets geks vinden, ook niet in mijn reet. Nee, mijn prostaat hing er keurig bij.
    Kijk, ik ben geen arts, maar ik kwam bij de Spoedeisende Hulp vanwege het feit dat ik al maanden niet meer kon lopen van de pijn aan mijn voet (dat lag af te sterven). Ik heb werkelijk geen idee wat ze in mijn arie aan het zoeken waren. Ik sta er niet van te kijken dat ze niets geks gevonden hadden. Maar het feit dat ze alles bij elkaar grofweg 9 uur bezig zijn geweest bij het vinden van een ader om een infuus aan te leggen.... nogmaals, ik ben geen arts, maar zou er wellicht een verband zijn geweest tussen dát gegeven en het feit dat mijn voet aan het afsterven was?!?!?! Stel idioten!

    Maar ik dwaal weer eens volledig af hier en om het risico te vermijden dat ik hier weer tot 7:00 uur lig te typen, geef ik je de extreem korte versie.

    Wel, ik wilde slechts een filmpje laten zien van één van mijn nieuwe helden, want......, nee sorry, ik MOET tóch nog eventjes iets afmaken voor ik verder ga. *zucht*
    Ik was gebleven bij het verhaal dat ik mijn hele leven al één punt in gedachten had, wat voor mij HÉT teken zou zijn dat het leven voorgoed voorbij was. Rond de 50 jaar en dan blues spelen in een vrijwel lege kroeg (tegen een onkostenvergoeding waarmee je net je benzine kan betalen). Echter, toen ik voor een dergelijke band gevraagd werd, was dat voor mij waarschijnlijk de enige kans om überhaupt ooit nog in een band te kunnen spelen. En ik zat ook echt om het contact an sich verlegen. Ik voelde me alleen en diep ongelukkig.
    De eerste repetitie was een hel. Ik droeg een pet, zodat ik mijn bebaarde gezicht een beetje verder kon verbergen. Maarrrrr ik merkte dat ik na enkele weken i.i.g. alweer een beetje kon meekomen. Bovendien..., we hadden in het door hun verzonnen repertoire enkele mupkes die een beetje binnen de countrysfeer vielen. En dat bleek eigenlijk bijzonder leuk te werken. We konden 4-stemmige partijtjes zingen (altijd leuk), want buiten de twee zangeressen hebben we een goed zingende drummer en zelf kan ik als zanger binnen een 'koortje' aardig meekomen. En ik vond het héérlijk om wekelijks muziek te maken met die gasten. P

    Ik heb nog steeds last van geheugenverlies, maar ook dat gaat steeds beter.
    Mijn gitaarspel zal echter nooit meer worden wat het ooit is geweest. Vooral ritmisch ben ik bezig met een enórme inhaalslag. Ritmiek was bij verre mijn sterkste punt. Het was ook iets dat bij mij als vanzelf leek te gaan. En nu? Ik voel bij werkelijk iedere strofe dat ik over mijn eigen vingers struikel. Het is soms onwijs frustrerend om continu bewust te zijn van het feit dat je speelt als een beginnend gitarist en dat je precies hetgeen doet waarover je, nog maar enkele jaren geleden, verschrikkelijk kon irriteren. Ik kon ook werkelijk geen enkel begrip opbrengen voor muzikanten die in een relatief eenvoudig liedje voortdurend de vorm van het liedje kwijt waren. Je kent ze wel, van die gasten die steevast vergeten waar het B-stukje zit. Of dat er aan het eind van het liedje twee refreintjes moeten worden gespeeld. Twee refreintjes, waarbij het tweede refrein naar een hele noot hoger getransponeerd wordt, zonder verdere moeilijkheden of zo.... EN DAT ZE DAT DAN GEWOON VERGETEN! OM GEK VAN TE WORDEN!!!!!
    Gelúkkig komt dat ook weer terug. Maar toen ik net meedeed had ik ook last van hetzelfde soort vergeetachtigheid. En ik wéét nu ook dat je er geen kut aan kunt doen (da's het erge). Vroeger luisterde ik twee keer naar een nummer. De eerste keer om het nummer aan te horen, waarbij je in je hersentjes alvast meedoet - ok, mupke staat in A....., acht maal G|D|A|A, brug is twee maten E, dan D en C, allemaal majeur - gebeurd hier iets, straks even op letten. Dan refrein A 234, A 234 A afslaan op 2 en dan...., o gaaf, vette drumbreaks hmmm..., o kut wat is dit? Ok, straks even op letten. Ja, wel geinig. Die fills aan het eind zijn koel. Nou en bij de tweede keer luisteren wist je precies hoe het nummer in elkaar zat. Ik dacht dat iedereen dat kon. En nogmaals, gelukkig komt ook dát weer terug. Maar ik kan me echter herinneren dat ik letterlijk 30 keer naar een relatief eenvoudig nummer zat te luisteren en dat ik het huis verliet, op weg naar de repetitie. En zodra de deur in het slot viel en ik in de auto van mijn collega gitarist stapte en na een kwartier gezellig te hebben zitten kletsen bij de repetitieruimte weer uitstapte, dan was ik ieder interessant detail al weer volledig kwijt!!! Echt ongelooflijk.

    En wat ik nu weer wil leren spelen (en zo moeilijk is dit ÉCHT niet - het nummer is geweldig, maar het gitaarspel is voor een normaal persoon goed te doen) zijn partijen als deze. De studioversie is i.m.o. helemáál briljant (ik leg je ooit nog wel uit waarom ik dat vind ), maar op deze legendarische versie, uit de briljante docu 'Heartworn Highways' - de gehele docu is sinds een paar weken te vinden op YouTube.
    En gezien het feit dat ik tóch weer helemaal opnieuw moet leren spelen, leek het me geen idioot idee om meteen maar te leren spelen met die vingerplectrums. Ik vind dat geweldig klinken. Ik hoop dan ook echt dat iemand mij een beetje verder kan helpen middels de vragen uit mijn eerste post.
    Ik wil ook leren slide spelen, ik zit nu tenslotte toch een beetje in de country hoek. Maar goed, daar begin ik over enkele weken mee.

    De country dingetjes die we met de band spelen zijn van een heel andere orde. Ik vind het echter heerlijk om in de geschiedenis van bepaalde stijlen muziek te gaan zoeken. Liefst het serieuzere werk. En zo stuitte ik op mensen als Townes van Zandt en Steve Earle (en nog veel meer). Ik ben helemaal verkocht!!!

    Afijn, geniet van de video. Helemaal in het begin en helemaal aan het eind zie je Townes' rechterhand techniek van heel dichtbij. En daarop is heel goed te zien dat hij gebruik maakt van vingerplectrums. En dat klinkt mijns inziens wezenlijk anders dan picking met slechts de fingers.

    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Mijn tekst was 62 tekens te lang. Ik moest dus inkorten. Dat was me nog nooit eerder overkomen in een gewoon bericht. Wel in PB'tjes, maar dit nog nooit.
    Ik zat op 10.062 tekens. En ik was nog wel zooooo van plan het dit keer kort te houden, maar ondertussen is het alweer 5:51 uur.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    Kun je ook een uittreksel van je verhaal plaatsen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top