Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 47

Discussie: Slagplaat kleuren

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard Slagplaat kleuren

    Met welke beproefde methode kan een afschuwelijk spierwitte slagplaat bijgetint worden ?
    't Moet niet noodzakelijk relic of gebruikt uiterlijk worden, maar een iets subtielere variant die een beetje bij "hout" past.

    PVC lost op / wordt aangetast door MEK, en in theorie zou je via die weg kunnen kleuren, maar de inwerking is niet controleerbaar; het resultaat is gevlekt mat; in 't gunstigste geval worden het wolken.

    Mogelijke werkwijzen volgens "het internet" :

    eerste manier : ontvetten/ opschuren met fijne korrel , categorie 2500;
    een kleurende deklaag, klare vernis erover spuiten, en klaar.
    Blijft m.i. een kwestbaar zaakje.

    tweede manier : min of meer inwerkend op het plastic oppervlak :
    ontvetten/opschuren, vervolgens
    - in koffie weken ...
    - met schoencrème, -blink, -smeer, -poets, -vet insmeren ...
    ....
    een tijd laten inwerken, afvegen, klaar !

    Heeft er iemand ervaring met éen van deze methodes ?
    Of een andere ?
    Wat werkt, wat behoudt op termijn resultaat ?

    F.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    vroeger van die plastic bouwpakketten gemaakt en modellen geverft met humbrol verf.
    zijn van die kleine potjes en ga ervan uit dat die dan ook hechten aan een slagplaat net zoals aan die plastic onderdelen van het bouwpakket.
    je zou kunnen proberen een blanke lak van dit merk enigzins te mengen met een bepaalde tint zodat je een transparant kleur effect krijgt.
    dat in koffie leggen of i.d werkt naar mijn idee alleen omdat je door het opschuren de slagplaat ruw maakt en daarin rotzooi blijft zitten.
    als je al dat werk en tijd die je erin gaat zetten eens optelt, in hoeverre kun je dan niet beter een nieuwe slagplaat kopen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    langdurig in fel zonlicht (daar dan moet je wel geduldhebben) of met 'nicotine'... maar hoe de relic-ers dat doen, weet ik niet... in de rookoven van de slager hangen of een doos goedkope sigaren opstoken en de rook tegen de plaat laten aankringelen of zo???
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Zonlicht werkt inderdaad, UV lamp wellicht ook?, nicotine inderdaad (dus gewoon even een weekje om Ome Sjaak z'n nek hangen die een pakje zware brandaris per dag rookt) en een weekje in de koffie leggen helpt ook wel.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeD Bekijk bericht
    langdurig in fel zonlicht (daar dan moet je wel geduldhebben) of met 'nicotine'... maar hoe de relic-ers dat doen, weet ik niet... in de rookoven van de slager hangen of een doos goedkope sigaren opstoken en de rook tegen de plaat laten aankringelen of zo???
    - Geconcentreerd UV werkt, maar wordt PVC daar niet sprok van ?
    - Ja, nicotine ... 't barbecueseizoen is net geopend ... dan kan de rookoven tussen de maaltijden door nog nuttig werk verrichten
    Misschien toch een aparte rookdoos contrueren

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    - Geconcentreerd UV werkt, maar wordt PVC daar niet sprok van ?
    - Ja, nicotine ... 't barbecueseizoen is net geopend ... dan kan de rookoven tussen de maaltijden door nog nuttig werk verrichten
    Misschien toch een aparte rookdoos contrueren
    en voor je het weet, heb je een slagplaat die je met stamppot kunt serveren....
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    [QUOTE=no 1 hops;3234479]vroeger van die plastic bouwpakketten gemaakt en modellen geverft met humbrol verf.
    zijn van die kleine potjes en ga ervan uit dat die dan ook hechten aan een slagplaat net zoals aan die plastic onderdelen van het bouwpakket.
    je zou kunnen proberen een blanke lak van dit merk enigzins te mengen met een bepaalde tint zodat je een transparant kleur effect krijgt.
    dat in koffie leggen of i.d werkt naar mijn idee alleen omdat je door het opschuren de slagplaat ruw maakt en daarin rotzooi blijft zitten.
    als je al dat werk en tijd die je erin gaat zetten eens optelt, in hoeverre kun je dan niet beter een nieuwe slagplaat kopen?[/QUOTE]
    Ja,
    dat was mijn idee ook; voor wat je aan een nieuwe slagplaat kwijt ben kan je geen dag zitten knutselen;
    't probleem is dat dit geen standaard slagplaat is qua afmetingen, en volledige stukken van 30 x 30 cm ofzo zijn alleen in horrorkleuren te krijgen; bvb tortoise. ..;
    toen ik het pakje opende dacht ik spontaan aan een vers geslachte schildpad .. dieprood en zwart. Subtiel is anders.
    Humbold is een goede tip; bedankt !

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ...
    als je al dat werk en tijd die je erin gaat zetten eens optelt, in hoeverre kun je dan niet beter een nieuwe slagplaat kopen?
    Je zou het ook als hobby, tijdverdrijf of ervaring kunnen zien. Je hoeft je vrije tijd niet altijd om te zetten in uurloon, want als je die uren op de bank doorbrengt leveren ze ook niks op.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Je zou het ook als hobby, tijdverdrijf of ervaring kunnen zien. Je hoeft je vrije tijd niet altijd om te zetten in uurloon, want als je die uren op de bank doorbrengt leveren ze ook niks op.
    klopt helemaal, maar het is de afweging van de TS of hij die zoektocht als leuk zal ervaren of niet.

    zelf vind ik die zoektocht prachtig.
    transparante acrylplaat met raamfolie aan de bovenkant en zilvertape aan de onderkant



    vitrine gitaar


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    klopt helemaal, maar het is de afweging van de TS of hij die zoektocht als leuk zal ervaren of niet.

    zelf vind ik die zoektocht prachtig.
    transparante acrylplaat met raamfolie aan de bovenkant en zilvertape aan de onderkant

    vind ik een zeer knap resultaat.
    Is dat zo'n anti-inbraakfolie ?
    Blijven de randen proper vastzitten ?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top