Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Oude Davoli Baby Bass 25 dateren door eindlampen

    Hallo !
    'k heb een Davoli Baby Bass 25 type 1971 vastgekregen . Om deze nu te dateren wil ik vragen of iemand weet of er door het soort serienummer van een EL86 ( yes 86 , is raar dat ze niet de gerenomeerde EL84 gebruikt hebben...) maar dus , onderaan de Philips Miniwatt EL86 staat MIF L5G2
    Iemand enig idee ???

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Weet ik niet, maar mooie versterkers. Wordt de EL86 nog gemaakt? FBT gehad met twee EL503's, rare primaire impedantie van de OT, goeie kwaliteit zonder meer.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4

    Standaard

    yes inderdaad , 'k heb deze www ondertussen ook gevonden maar ...'k ga het eens rustig overschouwen want 't ziet er complicated uit....
    thx in alle geval !

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Weet ik niet, maar mooie versterkers. Wordt de EL86 nog gemaakt? FBT gehad met twee EL503's, rare primaire impedantie van de OT, goeie kwaliteit zonder meer.
    Primaire impedantie is afhankelijk de beschikbare voedingsspanning en bij welke stroom de knik ligt bij 0V Vg1. Is dus zo af te leiden van de de grafieken.
    Nico


  6. #6
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    EL 86's werden vroeger nogal gebruikt in trafoloze HiFi seriebalans-eindversterkers.
    Het voordeel in zo'n amp was natuurlijk het ontbreken van de dure OT met al z'n nukken;
    het -grote- nadeel was de uitgangsimpedantie : die kwam niet onder de 800 (!) Ohm.
    Er zijn dan ook , met name door Philips, een tijdje speciaal voor dit soort amps speakers vervaardigd, te herkennen aan de suffix "AM".
    De EL86 werkt bij lagere Va en Vg2 dan broertje EL84, maar kan een veel grotere V(k-ff) verdragen, vandaar...
    Vaak werd er een EL84 voor de "onderkant"en een EL86 voor de "bovenkant" van zo'n amp gebruikt.

    De EL86 wordt niet meer gemaakt, maar is nog wèl gewoon te koop.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Primaire impedantie is afhankelijk de beschikbare voedingsspanning en bij welke stroom de knik ligt bij 0V Vg1. Is dus zo af te leiden van de de grafieken.
    Zal de transformatieverhouding eens meten, misschien dat ie met een 16 ohm speaker in een interessant gebied komt, of juist niet. Meen me te herinneren dat ie een Raa moet hebben van 2400 ohm, helaas maar één uitgang, 8 ohm.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Vond deze grafiek, interessant die berekening. Moet mogelijk zijn Ra(a), Va, en i (en daarmee Vg1) zodanig aan elkaar te relateren, dat de bias goed ingesteld kan worden voor een OT die op 460V gaat werken ipv 800+V. Hoop ik.
    Laatst gewijzigd door tmms; 28 mei 2016 om 19:46

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Ehm, maar Davoli dus, mmm, EL86? Wegflikkeren dat ding.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Vond deze grafiek, interessant die berekening. Moet mogelijk zijn Ra(a), Va, en i (en daarmee Vg1) zodanig aan elkaar te relateren, dat de bias goed ingesteld kan worden voor een OT die op 460V gaat werken ipv 800+V. Hoop ik.
    Dat is een triode instelling. Geen penthode instelling.
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top