Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1

    Standaard pcb in moderne amps repair?

    Hey

    Ik dacht mijn peavey delta blues eens binnen te doen bij een vakman. Nu blijkt dat veel technici moderne versterkers (peavey, vox, engl, rivera,...) niet herstellen omdat ze niets met die pcb kunnen aanvangen..

    Om eerlijk te zijn, bijna elke gitarist heeft toch een tube-amp uit die categorie? Wil dat dan zeggen dat je versterker afgeschreven is als je er iets mee aan de hand hebt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Dat is natuurlijk niet zo, en zijn maar een paar true handwired amps, een aantal gebruikt turret en eyelet board maar het meerendeel is printed circuit (en modern... ach... al een eeuw oud) Principes veranderen niet echt, je kan er soms alleen moeilijker bij.

    Maar, "het blijkt dat veel technici"? Heeft iemand je dat verteld?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen versterkers met print waarbij ook de buisvoeten direkt op het board zijn gesoldeerd en versterkers met print waarbij buisvoeten nog op enige afstand zitten en draden naar een print hebben.

    In het eerste geval heb je door rek en krimp (opwarmen en afkoelen) mechanische spanning op de verbindingen en kunnen solderingen losscheuren. Verder kan door verbranding / extreem warm worden van buizen de print verkolen, waardoor de print zelf een geleider wordt en er stromen kunnen gaan lopen die niet horen te lopen.
    Dat krijg je niet gerepareerd tenzij je de verbrande stukken uit de print zaagt, nieuwe passende stukjes epoxy erin plaatst en de oude sporen met draadjes doorverbindt. Erg tijdrovend, nogal houtje-touwtje manier van herstellen en geen mens die het garandeert. Vandaar dat een reparateur die dit aantreft al gauw de kast weer zal dichtschroeven en het als total loss afdoet.

    Zit er nog enige afstand en draadjes tussen de buisvoeten en de print, dan zal de print zelf niet zo snel kunnen opwarmen of zelfs verkolen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4

    Standaard

    Voor elke klus is er wel een vakman, het kan alleen (in erge gevallen) flink in de papieren lopen. Ik heb zelf nog nooit van dichtbij meegemaakt of in mijn omgeving gehoord dat een PCB amp echt niet meer te repareren was.

    Mijn 5150 is tijdens een show waarin die gebruikt werd door de amerikaanse headliner gesloopt door een glas bier in het koelrooster terwijl die vol stond te blazen. Grote klap met ditto rookwolk. Versterker gebracht bij Koch, was "slechts" een 350 gulden reparatie en ding was weer als nieuw. Ik maakte mij nooit (meer) zorgen om dat ding, terwijl Peavey bij sommige mensen niet goed staat aangeschreven. Als dat relatief eenvoudig te fixen is, heb ik ofwel veel geluk gehad of moet je wel extreem veel pech hebben voordat een PCB "beyond repair" is.

    Kwestie van even de juiste vakman vinden denk ik. Vroeger had ik Koch aangeraden, maar die doet het volgens mij niet meer?

  5. #5

    Standaard

    Koch is het inderdaad wat rustiger aan gaan doen en de zaak is door zijn opvolger richting Maassluis of omgeving verhuisd.
    Ibanez RGD 2120Z ISH, RGD 2127Z ISH, RGD V-Custom en Gibson RD Artist
    EVH5150III 6L6 & STEALTH 50W <> BOSS MS-3 <> 4 IRT212 V30
    Studio: Kemper Profiler Rack <> Ampero Control

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    PCB herstellen is meestal geen probleem zeker als er een goed schema voorhanden is. Wat ik wel vaak tegen kom zijn storingen door in een eerder stadium slordig uitgevoerde reparatie's. Wil je namelijk een onderdeel op een print vervangen dan moet de print worden gedraaid. In de praktijk moet dan alle bedrading los of wat ook vaak kan alle potmeters los en daar wordt vaak niet de tijd voor genomen. Tijdrovend werk wat geld kost en dat voor een lullig componentje van een paar centen.

    Heb je brandschade door achterstallig onderhoud dan is het maar de vraag of hij te redden is. Menig keer stukjes moeten uitslijpen en verbindingen herstellen. Helaas ziet het er dan niet uit maar het werkt wel en dat is iets anders dan afschrijven.

    Weer een ander verhaal is de dsl/tsl van marshall. Deze printen gaan op een gegeven moment lekken en dan ontstaan de gekste verschijnselen. Een heel bekende is de bias welke op de loop gaat wat kan leiden tot defecte buizen en zelfs trafo's. In zo'n geval denk ik dan wel aan een totallost.

    Maar, PCB reparatie's is geen punt hoor, alleen wat lastiger.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Wat is een Pcb ? Ik dacht in eerste instantie aan pcb ' s die in vis zitten mede door de productie van versterkers

    Iemand zei eens tegen me , omdat jij een goede versterker nodig hebt als gitarist komen er pcb 's in het milieu

  8. #8

    Standaard pcb

    pcb = printed circuit board, maar dat wist je zeker al ;-)
    Nu niet dat een handwired ecologischer is dan een pcb...

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Nee wist het echt niet , dank voor de uitleg . Ik ben toch een beetje als een motorcrosser die weinig weet van hetgeen onder hem zit

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2010
    Locatie
    sirjansland
    Berichten
    1.553

    Standaard

    wat ik me dan wel 's afvraag, of zoiets als een marshall JVM wel kan bestaan als PTP, zonder dat er binnen de modellen veel verschillen ontstaan... en dan neem ik de prijs van zoiets nog niet eens in gedachten

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top