Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2016
    Locatie
    NL
    Berichten
    362

    Standaard Vragen over Panning. Welk moment toepassen?

    Waar is het het handigst/verstandigst/wenselijkst om te pannen?
    Dat kan ik analoog tijdens opname (mengpaneel).
    Maar het kan ook later digitaal (DAW).

    Ikzelf denk nu dat het ook af hangt van de situatie.
    Enkelvoudige opnames kunnen later tijdens het masteren op elkaar afgestemd worden.
    Maar als bijvoorbeeld twee mensen inzingen op een enkel spoor dan zou je ze analoog kunnen pannen.
    Zie ik dat goed?

    En maakt analoog of digitaal pannen aanzienlijke verschil in kwaliteit van geluid waardoor er een voorkeur ontstaat voor een van die opties?
    Laatst gewijzigd door beck; 26 maart 2016 om 23:01

  2. #2

    Standaard

    digitaal is crispyer, scherper, duidelijker
    analoog warmer, natuurlijker, wolliger

    Heb ik ergens iig 27 pagina's over gelezen...

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Je vergeet de tegenstellingen stijf en organisch -) Maar ik ben zelf wel benieuwd hoe of wat in het geval van de vraag van Beck
    Laatst gewijzigd door Brad; 26 maart 2016 om 21:23

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2016
    Locatie
    NL
    Berichten
    362

    Standaard

    Ik vond het ook een beetje moeilijk hoe de vraag te verwoorden Brad. Sorry als ik het wat onhandig vroeg.

    Mijn vraag is vooral gericht op wat het verstandigste/handigste is, en dat dan liefst met goed resultaat (ongeacht digitaal of analoog). Is het wel verstandig bij de opname al te pannen, want dat is dan niet meer terug te draaien?
    Of is dat juist verstandig om bepaalde redenen? Bijvoorbeeld omdat je dan het meeste van de originele opname behoudt?
    Wat is een handige en logische, en vooral wat is een gebruikelijke werkwijze?

    Kijk ook nog eens naar het voorbeeld dat ik in de eerste vraagstelling gaf in de tweede alinea.

    Ben ik zo wat duidelijker?

    @ 10us. Die 27 pagina's heb ik ook gelezen. Digitaal of analoog daar gaat het mij in beginsel niet om. Dat is slechts een technisch detail binnen mijn mogelijkheden. Vergeet dat detail maar een beetje want uiteindelijk gaat het bij mij in de verwerking toch digitaal dus als dat allemaal klopt dan is daar toch altijd al sprake van verliezen.
    De enige reden dat ik analoog en digitaal aan haal is omdat ik niet zit te wachten op aanzienlijke niet te onderschatten verliezen op kwaliteit, en daar kan misschien wel sprake van zijn bij zowel analoog (te vroeg pannen?) als digitaal.

    Het liefst zie ik visies over: meteen bij opname pannen, of later tijdens bewerking.
    Laatst gewijzigd door beck; 26 maart 2016 om 23:04

  5. #5

    Standaard

    Hier kan je lang over lullen maar ik neem veel mono op en dubbel de track

    Met midi instrumenten krijg je een soort stereo van één midi track,
    net als een mono track gitaar met stereo delay/reverb, als ik 'm niet dubbel zou tracken.
    Alleen keyboards neem ik stereo op eigenlijk..

    2 zangers op 1 spoor is de enige reden dat ik vooraf (iets) zou pannen..als dat al nodig is...

    Je zou het ook nog maximaal kunnen pannen (L naar tr.1 en R naar tr.2 bv) ...

    Buiten dat vind ik mono met wat reverb ook prachtig

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2016
    Locatie
    NL
    Berichten
    362

    Standaard

    Dank je maxdb voor je reactie.

    Ik weet ook niet precies hoe mijn mengpaneel de signalen verwerkt, maar de instrumenten gaan mono (geen midi) in en de out is stereo (L&R). En als ik dat geluid opneem zie ik ook lichte verschillen/ongelijkheden in de uitslag van de VU's L&R van de opname. De out VU signalen volgen elkaar niet exact en gelijkmatig, maar halen elkaar zelfs om beurten ligtjes in. Ik heb dan ook het idee dat er met het geluid al iets gebeurd richting stereo (Fasestereo?), maar dat weet ik niet zeker.
    Als daar al iets gebeurd wil ik dat natuurlijk wel behouden en zo vastleggen in de opname, dus stereo spoor, en dat is ook wat ik nu doe.

    En als ik dan toch al meteen voor stereo sporen ga kom ik al snel bij panning uit om het af te maken, met als optie al op het mengpaneel zelf.
    Daar ontstaat mijn vraag van hier boven.

    Want als het zo is dat ik fasestereo ook nog ga pannen wordt dat natuurlijk het ideale stereogeluid.
    Als ik dat echt kan behalen moet ik dat natuurlijk niet zelf teniet gaan doen met verkeerde handelingen.
    (Er begint me nu we het er over hebben al wat meer duidelijk te worden. Thanx alvast.)
    Laatst gewijzigd door beck; 26 maart 2016 om 23:40

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Je hebt veel vragen over opnames enzo. Kijk eens op deze pagina: http://therecordingrevolution.com/ Vergeet even de advertenties op depagina, en vis eruit wat je kunt gebruiken. Ik weet dat sommige me hier weer op gaan afbranden, maar dat heb ik lak aan........

    Robin.

  8. #8

    Standaard

    Als je opneemt in een DAW lijkt het mij weinig zinvol om bij het opnemen al te pannen voordat het signaal je computer in gaat.

    Ga je toch pannen op je mengtafel voordat je je DAW in gaat, dan verander je daarmee de onderlinge signaalverhouding tussen links en rechts. Het ene kanaal komt dan harder binnen op je harde schijf dan het andere. Dat kan (hoeft niet) vervelend worden als je die 2 kanalen daarna nog wilt behandelen met effecten. Vooral compressors zijn sterk afhankelijk van het aangeboden level. Je zou dan op elk kanaal een aparte instantie van een compressor moeten instellen - dat werkt niet fijn.

    Daarbij kan het zo zijn dat je mengtafel fasefouten introduceert bij het pannen.

    uit je openingspost:
    Maar als bijvoorbeeld twee mensen inzingen op een enkel spoor dan zou je ze analoog kunnen pannen.
    Als je bedoelt: 'je neemt twee stemmen op met 2 microfoons via je mengtafel en je wilt die 2 kanalen laten binnenkomen op 1 spoor in je DAW', dan doet de panningregelaar op je mengtafel eigenlijk hetzelfde als de faders op je mengtafel: de onderlinge signaalsterkte regelen. Leid je beide kanalen naar een mono spoor in je daw, dan verschuiven beide stemmen als je dat kanaal in je DAW gaat pannen. Leid je ze naar een stereospoor, dan kun je de balans tussen links en rechts nog aanpassen, maar niet meer eenvoudig het onderlinge niveau van de stemmen regelen.

    mijn advies: niet pannen in je mengtafel maar in je daw.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2016
    Locatie
    NL
    Berichten
    362

    Standaard

    Nogmaals bedankt Paulus. Je uitgebreide uiteenzetting brengt me veel duidelijkheid.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miyaru Bekijk bericht
    Je hebt veel vragen over opnames enzo. Kijk eens op deze pagina:
    Robin.
    Klopt. Ik ben mezelf hierin aan het verdiepen en dan kom je vragen tegen. Daar zoek ik ook online naar maar soms zijn daar antwoorden erg verdeeld of niet te vinden, en dan vraag ik het hier.
    Je link kende ik nog niet. Die ga ik zeker bekijken. Bedankt daarvoor Robin.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DMTW Bekijk bericht
    guidelines
    Precies wat ik hier met mijn vraag zoek. Dat iedereen maar fijn reageert hoe hij het ziet, zodat ik er uit kan pikken waar ik mee verder kan.
    En alle reacties hebben mij weer een stuk verder geholpen met planning.
    Mijn dank is groot.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2016
    Locatie
    NL
    Berichten
    362

    Standaard

    Ow, @ Paulus nog.
    "Leid je beide kanalen naar een mono spoor in je daw"
    Mijn mengpaneel heeft een stereo uit (zie eerdere uitleg) en dat uit-signaal neem ik op op een stereo spoor (verschillende VU uitslagen Links&Rechts in opname).
    Volgens mij wordt de panning op het mengpaneel wel stereo verwerkt, en dan kan panning van twee stemmen op twee aparte gelijktijdige mic's wel nut hebben lijkt me.
    Hoe dat precies verwerkt wordt zal ik snel eens gaan testen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top