Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 40
  1. #21

    Standaard

    modus, modulatie... ach, what's the diff?

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Poteto tomato
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #23
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik speel altijd Gis frygisch dominant over een C akkoord -) Maar we zijn het topic van Jantje aan het kapen , dat lijkt mij niet de bedoeling

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Ik speel altijd Gis frygisch dominant over een C akkoord -) Maar we zijn het topic van Jantje aan het kapen , dat lijkt mij niet de bedoeling
    Het is dat de woorden nog Nederlands lijken, voor de rest is het chinees voor mij!!!
    Wat wel leuk is, is dat je nog eindeloos kunt bijleren zoveel je wil!!

    Ben er nog niet helemaal uit... toch al op onderzoek geweest en misschien combinatie muziekacademie, notenleer en praktijk is meer klassiek gericht... en privéles meer op akkoorden gericht...

    Iemand nog idee of toevoeging of opmerkingen waar ik iets mee kan??

  5. #25
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Kijk eens naar de muziek waar je graag naar luistert of wilt spelen. Is dat muziek waarbij notenschrift of theorie belangrijk is?
    Wat is je doel op de gitaar, wil je in een band? Waar wil je zijn over 5 jaar.

    Beetje tegen je gevoel in maar ik ken ook paar voorbeelden van gitaristen die slechter gingen spelen toen ze meer theorie leerden.
    Meer wiskunde op gitaar en minder expressie.
    Vriendelijke groet,

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton Bekijk bericht
    Kijk eens naar de muziek waar je graag naar luistert of wilt spelen. Is dat muziek waarbij notenschrift of theorie belangrijk is?
    Wat is je doel op de gitaar, wil je in een band? Waar wil je zijn over 5 jaar.

    Beetje tegen je gevoel in maar ik ken ook paar voorbeelden van gitaristen die slechter gingen spelen toen ze meer theorie leerden.
    Meer wiskunde op gitaar en minder expressie.

    Ja idd Harrie, dat is ook wat en waar het om draait.
    Wat wil ik? Ik wil verfijnder kunnen spelen, zowel slaggitaar als fingerpicking, ik zou kiezen voor academie met notenleer omdat ik verwacht dat ik daar beter leer fingerpicking te spelen.. Maar lost dat mijn verwachting in???
    Ik wil meer halen uit mijn gitaar aan geluid met dezelfde liedjes die ik al speel. Dat is niet alleen oefenen denk ik, ook onderricht dat daar op gericht is, lijkt me..

    Ik sta nog aan het begin want met 3 jaar begin je de barre akkoorden te kennen , begin je wat tips en trucs te leren. Maar tevens besef je heel goed dat er een wereld aan je voeten ligt die nog onbetreden is..
    Wat ik vooral wil is goed leren fingerpicking spelen, liever zonder plectrum dan met.
    Akkoorden blijven belangrijk omdat je nu eenmaal makkelijker liedjes vind met akkoorden.

    Klassieke stukken wil ik niet spelen. Daarvoor heb ik notenleer niet nodig. Wel zou het kunnen dat ik er meer van begrijpen ga.. Ik wil ook niet alleen notenleer, ook akkoordenleer en praktijk.

    Zover ik nu ben, ga ik dat eens bespreken met een leraar.
    Tevens zijn er ook wat beperkingen , mijn handen , vingers sturen niet meer zo makkelijk, staan niet recht zeker in gebogen stand.
    Schouders hebben ook een probleem. Dus ik kan wel veel willen , mogelijk niet alles kunnen...
    Vind het heel moeilijk de ene dag denk ik het gevonden te hebben en de volgende dag heb ik weer zoveel bedacht dat ik weer niet volledig overtuigd ben met de keuze.
    En het is nu wel tijd om te gaan beslissen , vind ik..

    In een band spelen vind ik niet zo van belang, ik speel nog steeds alleen voor mezelf. Zou ik overtuigd zijn dat ik goed speel dan maakt het me niet uit dat ik gehoord word.
    Over 5 jaar wil ik zeker mijn geluid van de gitaar verbeterd hebben wanneer ik er op speel en niet alleen kunnen genieten wanneer er anderen op spelen.
    De gitaar is absoluut geweldig, ik moet nu groeien!!

    Dankjewel Harrie , ik denk dat je de juiste vragen stelde, en het helpt me weer verder denken

    groetjes

    Ook de anderen die me hier helpen en meedenken wil ik bedanken hiervoor!!

    groetjes Jantjec

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Het gaat denk ik vooral om veel oefenen. Uren maken, gewoon veel uren maken, en luisteren naar wat je doet. Eventueel opnemen, maar dat kan later ook nog wel. Een heleboel dingen die ik nu doe (op verschillende manieren snaren afdempen, nuances in aanslag, dat soort dingen) zijn me niet geleerd, maar die zijn op een bepaald moment zo ontstaan. Hoe meer je speelt, hoe beter je beide handen met de snaren omgaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #28
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton Bekijk bericht

    Beetje tegen je gevoel in maar ik ken ook paar voorbeelden van gitaristen die slechter gingen spelen toen ze meer theorie leerden
    Meer wiskunde op gitaar en minder expressie
    Als je jezelf er niet helemaal in verliest kan theorie je een hoop voordeel brengen . Neem bijvoorbeeld wanneer je de a mineur pentatonische ladder over een Am7 akkoord speelt

    Je kunt ook de D mineur pentatonische ladder over dat Am7 akkoord als vervanging spelen en daarmee kun je interessante resultaten bereiken

    Dat heb ik uit een lesboek , als ik mij daar niet in verdiept had was ik daar nooit opgekomen

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    (In elke majeurtoonladder heb je drie majeur pentas en hun relatieve mineur die dezelfde noten bevatten.

    In de toonaard C zijn dat Cmaj, Fmaj en Gmaj en hun respectieve relatief mineur Amin, Dmin en Emin.)

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Als je jezelf er niet helemaal in verliest kan theorie je een hoop voordeel brengen . Neem bijvoorbeeld wanneer je de a mineur pentatonische ladder over een Am7 akkoord speelt

    Je kunt ook de D mineur pentatonische ladder over dat Am7 akkoord als vervanging spelen en daarmee kun je interessante resultaten bereiken

    Dat heb ik uit een lesboek , als ik mij daar niet in verdiept had was ik daar nooit opgekomen
    En dat boek meldt niet en passant dat afhankelijk van de toonsoort je praktisch elke pentatonische toonladder over Am7 kunt spelen?

    Am7 in een E mineur context = E pentatonisch
    Am7 in een C majeur context = C pentatonisch
    Am7 in een G majeur context = G pentatonisch
    Am7 in een F majeur context etc. etc.
    ?

    Wat terrasbeest dus zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top