Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40
  1. #1

    Standaard akkoorden of noten.. of leren van beiden????

    Hallo,

    Ik heb nu bijna het 3de jaar gitaarlessen gedaan, wil verder , en dan beter leren spelen..

    Binnenkort is het weer inschrijven voor de toekomstige lessen.. En wat is de keuze.. Is de keuze akkoorden gebaseerd, of notenleer ? of heeft het zin om een combinatie te doen???

    Momenteel was het akkoorden gericht. Echter als ik sommige mensen hoor spelen die zoveel meer uit hetzelfde instrument halen en als basis dan klassiek ( notenleer) hebben.. wauuw. Ik ben geen liefhebber van klassieke muziek verre van zelfs. Toch komt er veel meer uit de gitaar....

    Toch lijkt het dat je er verder mee komt??? Leer je in die lessen klassieke muziek ook correcter spelen vingerzetting, soort van aanslag, verschillende manieren van spelen..

    Nu heb ik het gevoel dat ik nooit uit mijn gitaar ga kunnen halen wat er in zit... en ben alleen met akkoorden bezig. En ik wil meer uit de gitaar halen...

    Welke adviezen geven jullie hierover, wat zijn jullie ervaringen ?
    Hoe hebben jullie het gitaarspelen verbeterd??

    Groetjess

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Met klassiek leer je wel onafhankelijke stukken te spelen waarbij je solo en begeleiding tegelijk speelt . Maar als je niet echt een liefhebber van klassiek bent is het volgens mij wel doorbijten
    Klassieke les word volgens mij altijd gedoseerd in combinatie met van blad spelen . Noten lezen en spelen dus

    Het is nooit weg als je noten kunt lezen en spelen maar het is wel studeren geblazen

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    7 april 2016
    Locatie
    Macon, Georgia
    Berichten
    30

    Standaard

    Ik zou als ik jou was niet weer les nemen in klassieke gitaar, als je een goede gitaar leraar hebt leer je de vingerzetting aanslag enzo ook wel als een andere stijl wilt leren.
    Ik zelf de basis akkoorden zelf aangeleerd en daarna les genomen, daar heb ik inderdaad aanslag geleerd maar ook wat toonladders. Uiteindelijk na ongv. n jaar ben ik daarmee gestopt en verder gewoon met liedjes meespelen, luisteren wat andere gitaristen spelen, mee improviseren op de jams van de allman brothers etc. en ook vaak filmpjes van gitaar covers op internet kijken.
    Maar er zijn zat gitaristen die super goed kunnen spelen maar toch nooit klassiek hebben geleerd.

    Wat voor muziek zou je willen spelen eigenlijk?
    Eat a peach for peace

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard

    Ik ben ooit begonnen met klassiek gitaar. Ben daar nog steeds dankbaar voor want je leert noten lezen, muziektheorie, vingerzetting etc. Je bent dan ook niet alleen maar met akkoorden bezig. Nu ik alleen nog maar elektrisch speel merk ik dat ik daar nog steeds m'n voordeel mee doe. Gewoon doen dus, die klassiek gitaarlessen.
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  5. #5

    Standaard

    Wat theorie betreft, dat is iets anders dan twee of drie toonladders kennen, en het heeft in wezen ook niets met noten lezen te maken. Betekend niet dat noten lezen daarbij niet van pas komt. Maar het is wel iets anders. De klassieke methodes die ik ken doen in eerste instantie weinig tot niets aan theorie. Noten lezen wordt wel behandeld. Daar is de methode op gebaseerd.

    Dat hoeft lang niet voor iedereen een voordeel te zijn. De meeste gitaristen doen er in de praktijk weinig tot niets mee. En het is helaas ook niet zo dat er geen nadelen aan zitten... Duurt even voordat je echt voorbij de eerste positie komt, op die manier. En de stukjes klinken deels misschien spannend, maar dat betekend nog niet dat de gitarist die ze speelt ook weet wat hij speelt, qua akkoorden, en theorie.

    Wat vingerzetting betreft zie ik ook bij leerlingen die ooit klassiek les gehad hebben soms een onhandige aanpak. Vingers onnodig loslaten, niet in de gaten hebben dat er ergens gewoon gelijk een akkoord neergezet moet worden, ipv alle vingers apart... En dat is soms moeilijk te veranderen.

    En zelfs de houding, perfect voor klassiek, maar niet voor sommige andere stijlen. Fret maar eens met je duim als je zo zit! En nu niet gaan roepen dat dat niet mag.

    Niets mis met klassieke techniek. Maar bedenk wel, die is voor klassieke gitaar. Heeft voordelen, maar ook nadelen.

    Wat voor TS het beste is hangt sterk af van wat TS wil, en hoe TS als persoon in elkaar zit.

    Voor pop, jazz en rock is akkoordenkennis, en gehoor essentieel.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SouthernRock59 Bekijk bericht
    Wat voor muziek zou je willen spelen eigenlijk?

    Het is niet zozeer wat ik voor muziek wil leren spelen, ik wil leren spelen zodat het beter klinkt. Ook meer fingerpicking, tokkelen, ..... Niet zonder meer slaggitaar..
    Hoewel ook de slag, en dan bedoel ik hoe je je aanslag uitvoert ook veel verschil geeft in hoe het geluid zich mooier weergeeft, en ook dat wil ik beter kunnen.

    Ik heb een mooie gitaar met meer kwaliteit dan ik daar nu uithaal. In mijn idee kun je op iedere gitaar flink hard tekeer gaan, maar zijn er gitaren die vragen om meer rustig elke klank fraaier te laten zijn.. Klinkt dat een beetje raar misschien...?

    Ik wil geen nrs als Oasis Wonderwall, Don't look back in anger, RH Chili Peppers Dani California, Little talk Monsters of men spelen
    Wat wel, rustige nrs, met tokkels zoals
    Lennart Cohen en gelijksoortig
    Metallica Nothing else matters.
    Ray Charles Georgia
    Rolling Stones Angie
    Pink Floyd Wish you were here
    Eric Clapton Tears in heaven, Alberta
    Roch Voisine Helène
    Jeux Interdits is zo lijkt me het meest klassieke stuk.

    Waar dan wel uit spreekt dat tokkel? fingerpicking belangrijk is om te leren....

    Dus als ik het hier neerzet , echt toch meer de nrs waarbij het geluid ,per toon, van de gitaar tot recht komt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Met alle respect, maar het spelen zodat het geluid van je gitaar zo tot zijn recht komt, zoals sommigen dat kunnen, dat ga je gewoon niet leren in een derde jaar gitaarles.
    In mijn beleving (dus als anderen daar anders over denken dan kan dat)kun je techniek dingen leren door gefocust ergens op te oefenen, maar datgene dat je bedoelt is iets wat gewoon komt met de jaren plus het oefenen.

    Bovendien snap ik het niet. Je bent bezig geweest met een goede gitaar, en nog beter, en nog beter. En nu komt er niet uit de gitaar wat er uit kan komen. Ik gun ieder zijn hobby en ben zelf niet veel anders (aan de spullen ligt het niet), maar sommige dingen gaan gewoon niet zo snel?

  8. #8

    Standaard

    Slaggitaar is een sterk onderschatte tak van sport. Duurt even voordat dat een beetje subtiel klinkt. Jeux interdits? is dat die Romance. Alleen het begin is beginnersnivo. Verderop wordt het stiekem toch wat lastiger. De nodige barreetjes en wat stretches.

    Toon is deels een stuk bewustzijn van, en daarop oefenen. Daar zou je leraar bij moeten kunnen helpen.

    Voor de rest lijkt me dat beginnen met wat basic Travis achtige partijtjes een goede starter kunnen zijn. En dan al snel wat partijen van Simon and Garfunkel. April come she will, scarborough fair, Kathy's song, dat soort nummers. Later door naar bv. Anji.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Met alle respect, maar het spelen zodat het geluid van je gitaar zo tot zijn recht komt, zoals sommigen dat kunnen, dat ga je gewoon niet leren in een derde jaar gitaarles.
    In mijn beleving (dus als anderen daar anders over denken dan kan dat)kun je techniek dingen leren door gefocust ergens op te oefenen, maar datgene dat je bedoelt is iets wat gewoon komt met de jaren plus het oefenen.

    Bovendien snap ik het niet. Je bent bezig geweest met een goede gitaar, en nog beter, en nog beter. En nu komt er niet uit de gitaar wat er uit kan komen. Ik gun ieder zijn hobby en ben zelf niet veel anders (aan de spullen ligt het niet), maar sommige dingen gaan gewoon niet zo snel?
    Hier ga ik graag even op in Dennis. Absoluut ben ik het helemaal met je eens dat je dat spelen van je gitaar zoals het bij de betere gitarist hoort, niet uit 3 jaar les haalt.
    Dat is ook precies wat ik bedoel. Ik wil er veel voor doen, en een mooie gitaar geeft geen garantie op beter spel, techniek etc maar moet ik voor oefenen en heeeeel veel oefenen.
    Dat zal zeker niet zo snel gaan, dat hoeft ook niet.

    Ik vraag me dus af of het beter zou zijn.. naast mijn groepsles, ook de klassieke les te gaan volgen.. Ik wil de beide lessen combineren omdat ik verwacht( is dat onterecht??) dat de lessen starten met notenleer en de praktische begeleiding meer gespitst zal zijn op juister neerzetten van vingers? juister type aanslag, juister techniek van tokkel fingerpicking...; kortom dat uit ide lessen meer verfijning zou kunnen komen.. en ook dat duurt jaren. Eerste jaar is dan notenleer en ook iedere week even praktijk gitaar, en dat is vanaf 0 ...
    Ook dat is een hele boterham.

    Ik vrees dat de verfijning niet uit de groepsgitaarlessen gaan komen die ik nu volg. En graag wil ik de volgende jaren goed benutten..
    Ik ben niet het type dat vw een gezellig onderonsje een uurtje gitaarles volg, ben meer gegrepen door de mogelijkheden die zich openbaren en wil daar juist in groeien en dat kost tijd inzet en... de juiste keuze van les.. en hier zoek ik nog een beetje...
    en vraag daarom raad bij jullie...

    Ik zou nu bv over kunnen stappen naar privéles, en dan leer ik mogelijk de nrs die ik leuk vind, maar leer ik dan ook die verfijning ???
    Wat gaat voor mij de beste keuze zijn????

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Wil je leren tokkelen ? Koop gitaar tabulatuurboeken van Janis ian , Jim Groce en Don Mclean . Daar staan nummers in van vrij simpel tot een stuk moeilijker

    het is wel begeleidend tokkelen . Tokkelpartijen als begeleiding van de zang

    Door die tabulatuur hoef je geen noten te kunnen lezen , wel wat basis theorie wat betreft maten tellen en bijvoorbeeld weten wat een kwart noot is .

    Dan kun je gewoon een nummer instuderen en onthouden

    Als je een gitaar tabulatuur boek van Leonard Cohen te pakken kunt krijgen is dat ook goed natuurlijk
    Laatst gewijzigd door Brad; 22 mei 2016 om 13:54

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top