Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard gitaarversterker schuin achterover zetten

    Sinds kort neem ik bij optredens van onze band m'n buizenversterker (een Koch Twintone II) mee met effectpedalen (daarvoor jarenlang een Line6 Flextone III). De versterker zet ik schuin achterover in een standaard om het geluid goed te horen, en zelf sta ik daar vlak voor. De ruimte op het podium is nogal beperkt vanwege het aantal bandleden (een showband met een stuk of 20 man/vrouw)) dus je kunt je misschien voorstellen dat de versterker vrij steil achterover staat. Ik merk dat het frontpaneel wel erg warm wordt (heet zelfs). Ik kan me dit wel voorstellen want de buizen zitten daarachter en warmte stijgt immers op (dus richting frontpaneel). Mijn vraag is: kan dit kwaad?? De Line 6 stond ook altijd achterover, maar daar merkte ik dit niet zo op (is ook geen buizenversterker natuurlijk).
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ze kunnen heel wat hebben hoor! Maar als het echt te heet wordt kan een ventilator of geforceerde koeling helpen. Mij
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Kan gen kwaad. Jarenlang in een bigband gespeeld met 20 man, had m'n hotrod deville in een speciale standaard om hem schuin te zetten.
    Sterker nog, die dingen worden zelfs in muziekwinkels verkocht. Voordeel is dat je je zelf goed hoort en je minder hard moet.
    Nadeel is dat het geluid wel erg dicht op je gezicht staat.

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.697

    Standaard

    Hoort idd gewoon te kunnen.
    Maar als je je zorgen maakt, gewoon een ventilatortje achterin bouwen.
    Kost niet zo veel en is niet moeilijk te doen... schakelaartje erbij zodat je hem ook uit kan zetten.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard

    OK dankjewel voor jullie antwoorden.
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ze kunnen heel wat hebben hoor! Maar als het echt te heet wordt kan een ventilator of geforceerde koeling helpen. Mij
    Ik gok dat jij een Twin hebt met van die kantelbeugels, maar die eigenlijk nooit gebruikt.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door speulmenneke Bekijk bericht
    Sinds kort neem ik bij optredens van onze band m'n buizenversterker (een Koch Twintone II) mee met effectpedalen (daarvoor jarenlang een Line6 Flextone III). De versterker zet ik schuin achterover in een standaard om het geluid goed te horen, en zelf sta ik daar vlak voor. De ruimte op het podium is nogal beperkt vanwege het aantal bandleden (een showband met een stuk of 20 man/vrouw)) dus je kunt je misschien voorstellen dat de versterker vrij steil achterover staat. Ik merk dat het frontpaneel wel erg warm wordt (heet zelfs). Ik kan me dit wel voorstellen want de buizen zitten daarachter en warmte stijgt immers op (dus richting frontpaneel). Mijn vraag is: kan dit kwaad?? De Line 6 stond ook altijd achterover, maar daar merkte ik dit niet zo op (is ook geen buizenversterker natuurlijk).
    zijdelings on topic (feitelijk off topic dus).

    Vind je het niet fijner om je versterker vóór je te hebben (uiteraard naar je toe gericht)?
    Op die manier kun je makkelijker aan knoppen draaien; het grootste voordeel is echter dat je hem beter kunt wegdraaien van mensen die er last van kunnen hebben, zoals zangers.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard

    @Joost: Nee hoor ik heb een Koch Twintone II daar zitten geen beugels aan.

    @edje:Mischien niet goed uitgelegd, maar de versterker staat ook voor me, en (schuin omhoog) naar me toe gericht. Als ik wil kan ik dus gemakkelijk aan de knoppen draaien.
    Laatst gewijzigd door speulmenneke; 22 mei 2016 om 16:59
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Verhoging en schuin zetten is goed maar als je de speaker te dicht bij zet raak je ook je dynamiek kwijt. En bovendien ben je ook, ik in ieder geval, genegen om wat behoudender te spelen, netjes enzo. Spur of the moment is bijna onmogelijk.
    Dat zal niet zo snel opgaan natuurijk voor een top40 bandje, dan snap ik de grap van in ear en direct monitoring wel.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Beamblocker gebruiken kan ook nog.
    Dan hoeft ie niet meer schuin te staan om jezelf goed te horen. En de band hoort jou ook.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top