Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 11 EersteEerste ... 7891011 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 103

Discussie: Resolute Master

  1. #81
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Goed gister nog wat tijd over dus kon ik de body gaan spuiten in olympic white! Was wel benieuwd hoe het nu met de kleur zou aflopen maar tot nu toe ontzettend tevreden!
    De body na de primer eerst nog geschuurd met staalwol en daarna met P800 om lekker glad te beginnen met de kleurlak.

    Dus toen hing het er zo bij voor ik ging spuiten:





    Bij het spuiten van de eerste laag iets te dicht op de body gespoten bij de hoorns. (ik had de body vast aan het stuk hout waar ik het aan ophang) Leek me makkelijk zo maar ik ga volgende keer toch gewoon weer spuiten als de body hangt. Geeft meer controle en minder kans op druipers die ik nu dus wel even had. Gelukkig geen grote maar toch. 5-10 min laten drogen en eruit geschuurd met P800.





    Toen kon de 2e laag olympic white erover.



    De kleur is binnen wat lastig op de foto juist weer te geven maar ik heb een goede poging gewaagt (de blauw handdoek helpt niet erg mee maar goed... het gaat om het idee..):









    Ik vind het er echt supertof uitzien en ben echt benieuwd hoeveel mooier het nog wordt wanneer de blanke lak eroverheen gaat..
    Maar dat moet nog even tot volgende week maandag wachten. Dan spuit ik de laatste laag olympic white erover en dek ik hem daarna af met een eerste laag blanke lak. Misschien kan ik dan ook meteen de voorzijde van de headstock nog even meenemen in de blanke lak. Kan ook maar geregeld zijn.

    In de volgende post nog even een tweetal shots van de hals nu!

  2. #82
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    En dan de achterzijde van de hals nu:





    De foto's doen nog lang geen recht aan hoe het er in het echt uitziet. Werklijk schitterend! Ontzettend blij ook weer met dit halshout.

    Dit weekend druk met de verjaardag van mijn vrouw en jongste zoon dus weinig tijd om de komende dagen wat te doen, maar wordt vervolgd volgende week!

    Rik

  3. #83
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Zo alweer even geleden..
    Maar er is een hoop gebeurd en dat betrof voornamelijk spuitwerk!
    Met hoogtepunten maar ook zeker diepe dalen.

    Alles ging aanvankelijk heel goed en was ik zeer tevreden, zeker na de eerste paar laag blanke lak erover kon mijn geluk niet op. Geen rare stofjes en andere dingen. Zoals je hier kunt zien:







    Dus ik dacht yes!! en toen....
    Toen begon ik uiteindelijk aan een nieuwe bus, spuiten, spuiten en toen... bam.. zwarte spikkels die opeens op de body verschenen...
    Heel even dacht ik zal het wat stof zijn wat ik op de gitaar spuit? Maar dat leek me heel erg stug, het zat wat meer in de lak verzonken en lag er ook niet echt op. Dus toen ben ik maar gestopt en heb ik even rond gevraagd.. Fred vertelde me dat dit wel eens voorkomt, wanneer een afvul machine niet goed schoongemaakt is (na kleurlak), kan het zijn dat er dan nog wat andere deeltjes lak rondzwerven bij het vullen van bussen. En ja dat moest ik natuurlijk weer treffen.. juist bij een witte body.. Ik kon wel huilen op dat moment!!

    Gelukkig had ik nog wat olympic white over dus dat heb ik er uiteindelijk maar weer overheen gespoten. En kon ik weer opnieuw gaan beginnen..
    Nu een aantal weken later heeft de body nog een week te hangen en ben ik tevreden met het resultaat, er zitten hier en daar nog wel wat stofjes in, maar wil ik dit helemaal goed krijgen moet ik bijna wel in een professionele spuitcabine gaan spuiten. Wel met deze kleur in ieder geval. Maar ik hoop dat er met het polijsten nog het een en ander wegvalt.
    Dus zoals het er nu bij hangt:







    Dan ben ik nog steeds heel trots en blij!!

  4. #84
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Tussendoor ook de headstock gespoten natuurlijk!

    Dit was na de eerste paar lagen:



    En daarnaast heeft een goede vriend van me een logo samen met mij ontworpen. Iets wat ik al als idee had bij de bouw van de eerste gitaar 4 jaar geleden is dan nu eindelijk tot zijn recht gekomen.
    Mijn eigen logo, met als naam Resolute Guitars.
    Resolute staat naar mijn idee voor het maken van geen consessies, standvastig blijven in je keuzes en het resoluut zijn in alles wat je doet.
    Daarbij heb ik een schedel van een mammoet centraal gezet omdat ik vind dat een mammoet op het eerste gezicht ook standvastig en robuust oogt. Iets wat je niet zo maar omver stoot. Dat is iets waarvan ik vindt dat iedereen wel mag hebben. Een stuk robuustheid en zichzelf staande kunnen houden tegen alle kritiek over wat anderen van je vinden, maar elkaar liefhebben en alles naar jouw beste kunnen geven.

    Dus afgelopen week kon ik eindelijk de decal bestellen en deze op de headstock plaatsen. Vanmorgen ook de laatste paar lagen lak erover en dan kan dit nog even uitharden alvorens ik het straks weer mag polijsten.







    Na de eerste paar lagen lak:





    Gisteren de lak rondom de decal dus wat gevlakt en vanmorgen de laatste paar lagen gespoten.

    Dan kan ik nu bijna alles gaan afronden! Zoveel zin in gewoon!

  5. #85
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    En in al die tussentijd was ik ook maar vast begonnen met het solderen van de componenten voor waar mogelijk.
    Een hele tijd op internet zitten speuren naar een juist schema, maar uiteindelijk zelf maar wat gefabriceerd volgens alles wat ik kon vinden zodat het voor mijzelf duidelijk genoeg was.
    Dat deel ik ook graag met jullie natuurlijk!
    Misschien voor sommigen al meer dan bekend maar hopelijk kan ik er ook iemand anders blij mee maken!

    Het gaat dus om pickups met braided wire, een switchcraft 3 way toggle switch en verder 1 Vol, 1 Tone control.



    En dan nog een plaatje van het geheel wat ik al kon solderen:



    Dit was de eerste keer dat ik echt zelf ging solderen, bij de bouw van de eerste gitaar heeft iemand mij hierbij geholpen maar wat vond ik dit toch echt wel ontzettend leuk om te doen. Er zijn vast dingen die beter kunnen of anders moeten. Zo heb ik bijvoorbeeld heel erg moeten zoeken naar welke temperatuur stel ik mijn soldeerstation op in. Na wat research op internet over wat ik er van kon vinden heb ik dat nu op 365 C gedaan. Of het goed is..geen idee. Maar mochten jullie hier andere visies of tips over hebben deel ze graag want dan kan ik er ook weer van leren

    Wat staat er nog op het programma voor de komende tijd:
    - nut maken
    - frets polijsten
    - fretboard in de olie zetten
    - body en hals schuren en polijsten
    - final assembly en alles wat erbij komt kijken

  6. #86
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ziet er goed uit, fraai logotje ook. Eenvoudig maar doeltreffend.

    Soldeerverbindingen van de rechtse pot zou ik nog even een keer navloeien. Zo te zien heb je eerst soldeer op de potmeter gedaan en daarna de draad erop gesoldeerd, je ziet een kleine overgang in de soldeerverbinding. Dit zou mooi 1 geheel moeten zijn. Potmeters ook even met een schuurpapiertje schoongemaakt waar je gesoldeerd hebt? Anders kan het zijn dat het niet goed hecht.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #87
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ziet er goed uit, fraai logotje ook. Eenvoudig maar doeltreffend.

    Soldeerverbindingen van de rechtse pot zou ik nog even een keer navloeien. Zo te zien heb je eerst soldeer op de potmeter gedaan en daarna de draad erop gesoldeerd, je ziet een kleine overgang in de soldeerverbinding. Dit zou mooi 1 geheel moeten zijn. Potmeters ook even met een schuurpapiertje schoongemaakt waar je gesoldeerd hebt? Anders kan het zijn dat het niet goed hecht.
    zou ook even de condensator zijn pootje dat niet aan de behuizing is gesoldeerd even isoleren met bv wat krimpkous.
    misschien heb ik het verkeerd, maar ik denk niet dat beide pootjes tegelijk contact moeten maken met de behuizing/massa?
    maar misschien maakt dat niets uit

  8. #88
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als beide pootjes kortsluiten werkt de condensator niet meer.

    Mooi gemaakt hoor, echt petje af...!!

  9. #89
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Soldeerverbindingen van de rechtse pot zou ik nog even een keer navloeien. Zo te zien heb je eerst soldeer op de potmeter gedaan en daarna de draad erop gesoldeerd, je ziet een kleine overgang in de soldeerverbinding. Dit zou mooi 1 geheel moeten zijn. Potmeters ook even met een schuurpapiertje schoongemaakt waar je gesoldeerd hebt? Anders kan het zijn dat het niet goed hecht.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    zou ook even de condensator zijn pootje dat niet aan de behuizing is gesoldeerd even isoleren met bv wat krimpkous.
    misschien heb ik het verkeerd, maar ik denk niet dat beide pootjes tegelijk contact moeten maken met de behuizing/massa?
    maar misschien maakt dat niets uit
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Als beide pootjes kortsluiten werkt de condensator niet meer.
    Bedankt heren! De soldeerverbindingen allemaal nog even nagelopen en ook het pootje met een krimpkous geïsoleerd. Daarnaast moest ik de aarde draden nog wat verplaatsen omdat die anders in de weg kwamen te zitten van het juist uitlijnen van de slagplaat op de body.

    Na de vorige post een hoop gebeurd! Ja echt wel!
    Ik ben daarna begonnen met het schuren en polijsten van de body.
    Voor het eerst heb ik dit gedaan met de velletjes Assilex. Hiermee kun je droogschuren en toch alles nauwlettend in de gaten houden. De kans dat je door de lak heen vliegt is vele malen minder dan met netschuren vind ik zelf. Ideaal spul dus.
    Hier wat foto's van het proces:

    Dit was tijdens en na P600









    En uiteindelijk loopt dat veel verder door uiteraard.

    Hier zit ik volgens mij op 1200 en doorlopend:











    En verder in de volgende post

  10. #90
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    En volgens mij waren deze paar laatste foto's van na de laatste stappen schuren.





    Toen werd het tijd om te gaan polijsten. Eerst met de menzerna 400. Dat ging heel lekker.





    Dus toen ik die ronde had gedaan keek ik eens de body rond om alles nog eens te inspecteren... en toen kreeg ik bijna een hartverzakking.. in de rand van de body aan de achterzijde zag ik opeens iets wat mij totaal niet beviel!!
    Blijkbaar ben ik ergens tijdens het polijst proces met de body tegen de rand van het blad waarop ik aan het polijsten was(met daarover een dubbel gevouwen handdoek, die waarschijnlijk net ergens weggeschoven was...) aangestoten.
    Nou ik kon wel huilen!



    Gelukkig is goed raad altijd dichtbij, in dit geval via de telefoon, en werd er een oplossing aangereikt. Het probleem van de oplossing was dat mijn bussen olympic white eigenlijk nagenoeg op waren. Zo leeg dat ik zelfs bijna al geen lak meer eruit kreeg om het putje op te vullen met een kwastje. Maar gelukkig lukte dit nog wel wat.



    Uiteindelijk heb ik hier nog weer wat blanke lak over gedaan. Het is niet superstrak meer zoals het was, maar ik moet het geheel nu nog een keer schuren en polijsten op dit stukje. Het is nu nog aan het uitharden..

    Met de rest van de gitaar ben ik wel verder gegaan met polijsten. Daar verder geen issues meer mee gehad.
    Dus na de menzerna 400 kwam de 2500. En daarna de 3M perfect-it finish beschermer.
    Dat glom heerlijk daarna!





    De lijntjes die je trouwens op de laatste foto ziet is de reflectie van het horrengaas voor het raam.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top