Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 11 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 103

Discussie: Resolute Master

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Wat een mooie neck!

    Ik heb hier nog een balk flamed maple liggen, maar ik durf niet zo goed, met schaven knalden de stukken er al uit!
    Als je hem op dikte wilt maken kun je hem of gewoon frezen met een zelfde soort opstelling zoals van het fretboard, of je kunt misschien in de buurt een meubelmakersbedrijf zoeken die misschien een vandikte schuurmachine hebben. Daar had ik nu weer mazzel mee! Dat is zo fijn!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Wauw. Knap altijd hoor. Domme vraag wellicht maar de bolling, de curve van de hals, die zit komt dan dus straks uit het aparte fretboard dat erop gelijmd wordt?
    Die komt straks door de trussrod gewoon. Die ligt onder het fretboard en kan ik straks vanaf het begin van de hals waar die in de body zit stellen voor de backbow of de upbow. Net wat er gewenst is

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rikkert Bekijk bericht
    Die komt straks door de trussrod gewoon. Die ligt onder het fretboard en kan ik straks vanaf het begin van de hals waar die in de body zit stellen voor de backbow of de upbow. Net wat er gewenst is
    Maar heeft een fretboard niet altijd al een zogenaamde C of D shape of hoe dat heet? Met echt een bolling erin? Ik dacht dat de trussrod alleen voor kleine correcties in de bolling of holling over de gehele lengte was, en de curve (zeg maar van dikke E oplopend en dan weer aflopend naar dunne E) in de vorm zelf zat?

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar heeft een fretboard niet altijd al een zogenaamde C of D shape of hoe dat heet? Met echt een bolling erin? Ik dacht dat de trussrod alleen voor kleine correcties in de bolling of holling over de gehele lengte was, en de curve (zeg maar van dikke E oplopend en dan weer aflopend naar dunne E) in de vorm zelf zat?
    Je bedoeld het profiel van de hals zelf? Aan de achterzijde?
    Dat breng ik er pas in aan het einde van het proces. Met vijlen en en raspen.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rikkert Bekijk bericht
    Je bedoeld het profiel van de hals zelf? Aan de achterzijde?
    Dat breng ik er pas in aan het einde van het proces. Met vijlen en en raspen.
    Ik bedoel eigenlijk aan beide kanten? Ik dacht dat de hals aan de achterkant idd bol is, maar ik dacht aan de voorkant, waar t fretboard loopt ook ligt bol? Zeg maar tegenovergesteld aan de bolling van de achterkant? Dus dat de frets ook ligt mee moeten bollen, en de bolling op zijn hoogst is tussen de D en de G snaar?

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    misschien hele domme opmerking van mij, maar komt er ook nog een weitje of metalen plaatje tussen de moer van de trussrod en het hout?
    dat wil nog wel eens indrukken en dan is het hopen dat je nog genoeg schroefdraad hebt om hem te kunnen verstellen.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Hmm, interessante vraag; maar als het trussrodkanaal de breedte van de moer heeft, dan heeft een plaatje onder alleen de moer totaal geen nut toch? Zou je dan een plaat onder de gehele trussrod moeten leggen of zo?

    Ik vroeg me ook nog af, zo'n spokewheel trussrod, die zit nergens geborgd in axiaalrichting, of wel?

  7. #37

    Standaard

    Wanneer je gaat schaven, frezen of snijden in hout, dan is het altijd goed om even stil te staan bij de richting van de houtnerf tegenover de snij- of draairichting van frees, schaaf of beitel. Gaat vast al een stuk beter lopen, zonder brokken of 'shippen'. Tenzij je aan de slag gaat met bepaalde tropische houtsoorten, die durven wel eens last hebben van zogenaamde 'kruisdraad'.

    Is dit goed? Of fout? (de A pijl doet hier trouwens niks ter zake..)



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik zou zeggen dat het getekende voorbeeld verkeerdom schaven is.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Wanneer je gaat schaven, frezen of snijden in hout, dan is het altijd goed om even stil te staan bij de richting van de houtnerf tegenover de snij- of draairichting van frees, schaaf of beitel. Gaat vast al een stuk beter lopen, zonder brokken of 'shippen'. Tenzij je aan de slag gaat met bepaalde tropische houtsoorten, die durven wel eens last hebben van zogenaamde 'kruisdraad'.

    Is dit goed? Of fout? (de A pijl doet hier trouwens niks ter zake..)



    Tee.
    Ik zou zeggen dat dit fout is omdat je met de houtnerf mee schaaft/beitelt/of freest. Van de andere kant af zou beter werken omdat je dan niet het risico loopt de houtnerf in te "grijpen" waardoor je je werkstuk kan verpesten.

    Overigens is dat wel iets waar ik bij het frezen altijd wel rekening probeer te houden. Zeker ook bij de smallere hoorns bij elektrische gitaren.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    misschien hele domme opmerking van mij, maar komt er ook nog een weitje of metalen plaatje tussen de moer van de trussrod en het hout?
    dat wil nog wel eens indrukken en dan is het hopen dat je nog genoeg schroefdraad hebt om hem te kunnen verstellen.
    Interessante opmerking, nooit aan gedacht eigenlijk en ook nooit ergens gezien. Even kijken hoe dit functioneert wanneer ik de trussrod aandraai voordat deze in de nek zit.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top