Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 11 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 103

Discussie: Resolute Master

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Goed alweer even geleden dat ik hier wat gepost heb. Het project is eigenlijk al die tijd een beetje blijven liggen.
    De afgelopen maanden weer een beetje opgepakt, mallen opnieuw gemaakt want ik was nog niet tevreden. Dat dus aangepast. Ook meteen cavity routing gemaakt in de mallen. De slagplaat mallen ga ik nog opnieuw bewerken want ook daar was ik nog niet tevreden over.
    Al goed eerst nieuwe mallen dus











    Voor zover als nu ben ik hier zeer tevreden mee en dat zegt wat want ik ben best een autist als het op bouwen aan komt. Zoals wel te zien was als bij mijn eerste bouw...alles moet zeer goed zijn!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Toen werd het tijd om vandaag weer eens lang een van de meubelmakerijen hier in het dorp te gaan. Even de body en de neck op dikte maken. Toch fijn die industriële apparatuur!! Hele fijne vandikte schuurmachine ook. Vond het flamed maple wel zo prettig...
    Goed, dus toen de body maar gaan uitzagen.
    Best taai spul dat Red Alder.. zeker met de grain mee was redelijk hard werken voor de decoupeer zaag.. Hier plaats ik meteen een NOTE TO SELF: MEER RUIMTE OVERHOUDEN NAAST DE LIJN!!
    Ging nog net goed uiteindelijk met het schuren... maar de decoupeer heeft de neiging om schuin in het hout te zagen uiteindelijk en in dit geval meer naar de lijn toe dan er vanaf. Had van tevoren nog even de glijplaat(heet dat zo?) van de decoupeer goed haaks gezet. Maar toch teveel speling op het zaagblad. Zeker met deze dikte van 45mm.
    Gelukkig kon ik uiteindelijk via de achterkant van de body de mal nog goed uitlijnen zodat ik in ieder geval geen nieuwe body hoefde te kopen..phew!! Wel iets van de lijmnaad af nu maar dat is dan maar 1-2mm. goed te overzien en straks wordt het toch olympic white dus zien we er niks meer van.

    Even wat stof maken dus!









    Toen met de schuurmachine netjes tot de lijntjes geschuurd.. geen foto's van gemaakt want het idee snappen jullie wel.

    En de mal erop en frezen maar!













    Dat ging verder allemaal prima. Ik merkte wel dat mijn kopieerfrees(onderlager) niet helemaal goed met de lager loopt zodat er toch een klein randje over blijft ten opzichte van de kopieerfrees(bovenlager). Maar dat is zo klein dat schuren we er straks wel weer uit tegen die tijd.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    En dan houden we dus dit als resultaat voorlopig over!



    Tja.. wat kan ik zeggen!! Ik heb er weer veel zin in!!

    Fijne avond allemaal

    Rik

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ziet er echt goed uit joh...!






    Alleen misschien eens een betere decoupeerzaag kopen...?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ziet er echt goed uit joh...!

    Alleen misschien eens een betere decoupeerzaag kopen...?
    Tja.. zou ik kunnen doen, maar als ik er rekening mee houdt gaat het best aardig en ik heb eens een andere geprobeerd maar daar werd het alleen maar nog slechter van

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Afgelopen weekend nog even het trussrod kanaal kunnen frezen. Ik moest nog even een freesje ervoor halen dus met de jongens op de fiets even lekker naar de bouwmarkt gereden. Altijd mooi om ze op zo'n jonge leeftijd bij het klussen te kunnen betrekken, vinden ze zelf ook helemaal geweldig!

    Hopelijk kan ik morgen de hals uitzagen en de rest van het kanaal afmaken..
    Deze keer voor een spokewheel trussrod gekozen dus een iets andere opzet dan bij de vorige bouw







    Fijne avond nog!

    Rik

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Inmiddels weer wat verder.

    De hals uitgezaagd en het trussrod kanaal verder bewerkt.
    Misschien niet helemaal zoals ik gehoopt had maar ik kan er mee leven. Straks komt het fretboard er uiteindelijk nog over en dan valt het allemaal wat minder op.

    Hier de hals uitgezaagd en het trussrod kanaal verder bewerkt:









    Toen werd het tijd om de hals te gaan schuren. Mooi tot het lijntje zodat de frees niet zo hard hoeft te werken en flamed maple schijnt dan ook nog wat meer de neiging te hebben om te chippen. Gelukkig geen last van gehad tijdens het frezen!













    En verder in de volgende post

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Wauw. Knap altijd hoor. Domme vraag wellicht maar de bolling, de curve van de hals, die zit komt dan dus straks uit het aparte fretboard dat erop gelijmd wordt?

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wat een mooie neck!

    Ik heb hier nog een balk flamed maple liggen, maar ik durf niet zo goed, met schaven knalden de stukken er al uit!

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard



    Zo en toen werd het tijd om te gaan frezen. Altijd leuk en toch ook een beetje spannend om te doen. Je wilt geen fouten maken want dat zou zonde zijn. Gelukkig kwam het stuk er ongeschonden uit. Aan de onderkant nog een andere mal neergelegd ook en alles goed vastgetaped met dubbelzijdige tape. Kon zo geen kant op. Werkte erg prettig vond ik zelf!







    Als dat dan weer klaar is, wordt ik weer heel gelukkig als ik dan zo kijk naar de tekening van het hout! Echt schitterend!



    Toen nog even het fretboard er ook maar bij gepakt en daar alvast de onderkant even vlak van gemaakt. Het scheelt dan toch dat dit de tweede bouw is en je al wat slimme en handige stukken hout tot je beschikking hebt om het een en ander toe te passen.
    Zo ook hierbij. Twee korte stukken meubelpaneel aan beide kanten vast tapen en daarover een dik stuk mdf met een sleufgat voor de bovenfrees. Fretboard vastplakken op de onderplaat en frezen maar.



    Best mooi stuk hout dacht ik zo!



    Van het weekend probeer ik in ieder geval de body nog wat uit te hollen met de boor waar nodig en misschien de cavities ook meteen te frezen.
    In het fretboard wil ik een inlay maken van of hout of white MOP, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit en daar heb ik ook nog het één en ander over gevraagd aan iemand dus dat moet nog even bezinken en dan uiteindelijk tot uitvoer brengen.
    Tot nu toe weer zeer tevreden over hoe alles eruit komt en hoe mooi het hout weer is.

    Tot de volgende keer!

    Rik

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top