Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 11 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 103

Discussie: Resolute Master

  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik bedoel eigenlijk aan beide kanten? Ik dacht dat de hals aan de achterkant idd bol is, maar ik dacht aan de voorkant, waar t fretboard loopt ook ligt bol? Zeg maar tegenovergesteld aan de bolling van de achterkant? Dus dat de frets ook ligt mee moeten bollen, en de bolling op zijn hoogst is tussen de D en de G snaar?
    Ah de radius van het fretboard zelf. Net als bij mijn vorige bouw zal ik ook hier een compound radius op aanbrengen. Dus een radius die verloopt van 9,5" naar 14". Dat doe ik door een jig die ik de vorige keer gebouwd heb, alleen wil ik dat pas doen als ik de inlay heb aangebracht zodat ik een stabieler werkvlak heb voor de inlay zelf.

  2. #42

    Standaard


    Je snapt het helemaal, Rikkert, maar ik heb altijd geleerd dat dit tegen de richting van de houtnerf is. Vergelijk het een beetje met tegen de haren in strijken.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Alweer even geleden dat ik wat gepost heb rondom deze bouw.. maar stilgezeten heb ik zeker niet!
    Inmiddels een hoop dingen gedaan alweer.
    Nadat ik het fretboard de laatste keer gevlakt had met de bovenfrees ben ik begonnen met het uitdiepen van de cavities voor de pickups en de elektronica en een enkele ook wat gewichtsbesparing.
    Ik zag hierbij dat mijn lager van de bovenfrees kapot ging dus meteen maar een wat langer freesje besteld ook en een nieuw lagertje. Die zit inmiddels weer gemonteerd dus het werkt allemaal weer naar behoren.
    Uiteindelijk dus alles uitgehold.







    Toen de zijkanten van de body maar eens netjes geschuurd zodat ik de radius over de rand kon frezen.



    Maar eerst de arm rest en de belly cut afgetekend en weg geraspt/geschuurd









    En even verder in de volgende post..

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Hierna de radius gefreesd over de rand zodat ik straks niet ik de knoei kwam dat ik al wat weg geraspt/gevijld had.







    En toen dus vijlen en raspen..







    Na wat uurtjes raspen/vijlen/schuren kom je dan hier een beetje op uit









    Al met al aardige gelukt denk ik, leuk werkje ook wel! Was wel flink zweten met al die temperaturen van de afgelopen weken..
    Hier en daar moet ik het nog wel een beetje nalopen om te zien of de lijnen mooi overlopen of ergens nog wat bewerken maar dat komt nog voor ik uiteindelijk de hele body ga schuren!

    En weer door in de volgende!
    Laatst gewijzigd door Rikkert; 14 augustus 2018 om 15:59

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Na dit alles heb ik ook een inlay gemaakt.
    Hier verder weinig van gefotografeerd trouwens kwam ik achter.. dus we lopen wat stappen vooruit.
    Was de eerste keer voor mij en ik moet zeggen was toch nog iets lastiger dan ik dacht, maar wel heel erg leuk.
    Gewapend met een figuurzaag en een stukje quilted maple aan de slag om mijn inlay design uit te zagen. Dat ging allemaal prima. Daarna bewerken met kleine vijltjes, mesjes, stukjes schuurpapier.. wat een klusje was dat zeg!
    Maar goed uiteindelijk ook alles in het fretboard uitgesneden en "passend" gemaakt. Hier en daar nog wat kiertjes etc, maar goed dat kon voor de eerste keer vond ik. Uiteindelijk met een mengsel van rosewood en birdseye stof weer die kiertjes gevuld en de rest van de inlay gedicht... even wat eraf schuren en dan krijg je dit.





    Op dit moment was ik echt nog zeer tevreden en dacht ik wow! ziet er nog best strak uit!
    Maar.... toen kwam het moment van de radius frezen in het fretboard. De inlay zat op zich diep genoeg wist ik. Maar toch altijd spannend omdat ik wel weer ten gehore had gekregen dat quilted maple dan niet altijd even stabiel is op deze diktes.
    Aldus, de freesbak voor de compound radius weer eens van zolder gehaald. Nog een kleine aanpassing aan gedaan(extra veer aan de andere zijde, en een steun blok bij het hout waar ik aan moet draaien). Als volgt:







    En toen frezen maar..







    Maar goed toen kwam dus de "ellende", tijdens het frezen zijn er dus toch nog een paar stukjes weggeslagen uit de inlay. Misschien iets langzamer moeten gaan, misschien iets minder diep moeten houden... misschien misschien.. je kent het wel!



    Maar gelukkig is gitaarbouw gitaarbouw niet als je ook niet in oplossingen kan denken dus ergens zat er ook nog wel wat geluk in. Ik kon de lijnen van de letter Alpha dan nog wel gewoon strak naar beneden insnijden.. zo vielen wel de "pootjes" eraf maar hoef ik niet het hele fretboard weg te gooien. Natuurlijk waren er vast ook nog tal van andere oplossingen maar zoals het nu is, vindt ik het ook nog steeds mooi. Al vind ik hem wel iets minder stoer geworden nu.


  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Wauw..... briljant man.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Daarna weer alles gevuld met schuurstof en weer opgeschuurd
    Dan krijg je uiteindelijk dit.



    De laatste touch-up krijgt het nog wanneer ik het fretboard op de hals heb gelijmd zodat ik in het verlengde van de radius het geheel nog op kan schuren. Dan moet ook de oneffenheid bij het linker stukje weggewerkt zijn. (althans hoop ik..)

    Daarnaast ook nog even een stukje weg gefreesd waar straks de trussrod adjustment komt.



    Ziet er ook weer fijn uit dacht ik zo!

    En natuurlijk even twee kleine spijkertjes in de hals geslagen(niet diep natuurlijk!) en afgeknipt om het fretboard op de juiste plek te houden straks wanneer ik het geheel ga lijmen.





    Recentelijk ook nog even de mallen voor de slagplaat aangepast en opnieuw gemaakt.
    Dus om een idee te geven hoe dat straks komt te zitten:





    Ik vind het wel echt een heel gaaf project worden! Dus ben ontzettend tevreden met wat ik tot nu toe weer gefabriceerd heb!

    Vanmiddag de contouren van de hals op het fretboard uitgezaagd en de halspen erin gelegd met wat siliconenkit. Alles ligt nu klaar om vanavond het fretboard op de hals te gaan lijmen.

    Dus volgende keer weer meer!

    Rik

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Mooi gitaartje rikkert! Die maple inleg is een mooi detail.
    Gaat hij ook olympic white worden?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Benieuwd hoe je die compound radius gemaakt hebt..... maar sowieso topwerk hoor...!!











    Al vind ik de toets wat dun....

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Mooi gitaartje rikkert! Die maple inleg is een mooi detail.
    Gaat hij ook olympic white worden?
    Jazeker wordt het olympic white! Alleen dan wel blank afgelakt zonder vintage kleur erdoor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Benieuwd hoe je die compound radius gemaakt hebt..... maar sowieso topwerk hoor...!!
    Al vind ik de toets wat dun....
    Ik heb een jig hiervoor gebouwd. Waar ik met de bovenfrees in een slede over het fretboard heen kan gaan. daaronder kan ik het geheel in een pylonvorm roteren door aan een stuk draadeind te draaien. Leuke en goed werkende constructie tot nu toe. Ook bij mijn eerste zelfbouw gebruikt
    Dun? Vergis je niet dat van de stukken die op de foto ziet nog een randje afgaat straks de fretboard blank was 7 cm breed.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top