Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 103

Discussie: Resolute Master

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard Resolute Master

    Zo na een tijd lang denken wat ik nu eigenlijk als volgende project wilde doen ben ik er toch wel een soort van uit..

    Ik wil iets gaan bouwen waarbij ik vooral ook wat dingen aanpas aan een bestaand model.
    Evenzo ook het aanpassen van een headstock waar ik hopelijk iets persoonlijks mee kan gaan doen later.
    Mijn oog is gevallen op een jazzmaster model. Als inspiratiebron heb ik me laten verleiden door de mini master van Veritas Guitars. Deze lui bouwen vooral gitaren voor mensen in het worship en country segment.
    Maar als je er meer over wilt lezen kijk je maar even op google..dit wordt immers geen promotie topic!

    Wat betreft houtsoorten..
    Ik wil een deel van het pakket wat ik op de afgelopen DGBM heb gewonnen gebruiken.
    Voor body een mooie plank red alder uit het pakket.
    Voor de hals twijfel ik nog een beetje tussen flamed maple of weer birdseye maple net zoals op mijn thinline.
    Als toets gebruik ik het stuk rosewood, wederom uit het pakket.

    Voor de finish zit ik te denken aan een volledig witte body(olympic white, maar zeker geen seethrough) met daarbij een 3ply slagplaat Wit/Zwart/Wit.
    Daarbij wat chrome hardware.
    Bigsby B5 tremolo met een Tonepros Rollerbridge (of een andere mooie Europese variant, opties graag aanbevolen) en als pick-ups neig ik erg naar een Lollar El Rayo set.

    Verder ga ik hem weer 22 frets geven met een compound radius van 9,5-14" net als bij mijn thinline.
    Deze keer wil ik eigenlijk proberen om een spokewheel trussrod erin te installeren en daarbij de hals door laten lopen tot de 23e fret zodat deze wat meer 'verzonken' zal zijn. Maar natuurlijk wel verstelbaar!!

    Maar goed, verder met het echte werk dus.
    Deze keer heb ik besloten om zelf mallen te gaan maken voor de gitaar. Mede omdat ik een aantal dingen aan wil passen dus aan bestaande modellen.
    Zo heb ik voor de headstock een kruising gemaakt tussen 3 modellen van Fender.
    Een tekening van een Jazzmaster, Jaguar en nog een stevie ray vaughan telecaster headstock overgetrokken en daarbij wat lijntjes in elkaar over laten lopen en nog wat kleine dingen aangepast.
    Dan kom ik uiteindelijk op dit resultaat uit.



    Waar nu de cirkel zit wil ik kijken of het lukt om zelf ergens een munt te drukken of te slaan of weet ik het wat met een eigen gemaakt logo erop. Maar dat hoef ik me nog niet meteen druk om te maken. Het ging mij voornamelijk om de plaatsing ervan.

    De body ziet er als volgt een beetje zo uit.
    Ik heb de bovenste hoorn iets verder naar voren door laten lopen en ook wat smaller gemaakt dan bij de oorspronkelijke jazzmaster. De onderste hoorn is een heel klein beetje puntiger.
    Maar goed alles vooral naar mijn smaak gedaan en ik ben er zeer tevreden mee hoe het er op papier uitziet.



    Bij gebrek aan een goede lichttafel is het zolderraam een zeer goede 2e optie voor het overtrekken van lijnen van bestaande tekeningen..



    En om een soort van totaal plaatje te schetsen...

    ]

    Ik heb vooral niet echt haast bij dit project dus ik verwacht ook niet dat het heel snel klaar is. Ik ga gewoon weer lekker bouwen en probeer alles weer met dezelfde precisie uit te voeren, of misschien wel meer, dan bij de bouw van mijn thinline.
    Ook bij deze bouw wil ik zo min mogelijk consessies doen omdat ik heb gezien en gemerkt dat het resultaat het zoveel meer 'waard' maakt voor mijzelf. Het gevoel van voldoening is dan optimaal.

    Until next time!

    Rik

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Cool! Heel veel succes.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Twee weken terug ongeveer, de tekening van gitaar op een stuk mdf geplakt met lijm en de boel uitgezaagd met een decoupeerzaag.
    Beetje gladstrijken met een bankpas en dan zit het best aardig op zijn plek.



    Vandaag dan ook maar mijn oscillerende schuurmachine van HBM uitgetest.
    Ik had hem al even op zolder staan. Nog steeds ingepakt weliswaar.
    Gelukkig zat het weer ook nog even mee op een paar kleine spetters na.
    Werkt best lekker dat apparaat! En het is gewoon even makkelijk om zo zelf je eigen mallen te maken zonder dat je je al te veel druk moet maken of je het randje wel of niet haaks hebt gevijld...
    Daarna nog even naschuren met een schuurblokje erbij om te kijken of er nog wat oneffenheden zijn en dan is de body omtrek zo goed als prima.

    Tussen het schuren door:



    En erna:





    Rik

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Bolling aan de binnenkant van de bovenste hoorn! Qua vorm en "homogeniteit" van de gitaar vreemd imho, ik zou
    m bíjna recht maken.


    Dit zal wel weer een ontzettend mooie gitaar worden gezien je laatste werk
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Bolling aan de binnenkant van de bovenste hoorn! Qua vorm en "homogeniteit" van de gitaar vreemd imho, ik zou m bíjna recht maken.
    Wat vind je nu precies vreemd want ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp hier ?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Ik begrijp denk ik al wat je bedoeld Rik, hoe meer ik er nu naar kijk hoe meer ik me er ook aan begin te storen haha..
    Daarom even subtiel het lijntje wat vertekend. Dit oogt al iets natuurlijker.



    Verder kwam ik erachter dat het lijntje aan de onderzijde van de neckpocket niet goed vlak is en iets teveel de body inloopt. Hierdoor zou de overgang naar de hals zelf niet vloeiend zijn, dus dit moet ik even oplossen binnenkort door een stuk uit de mal te frezen en een nieuw stuk mdf erin lijmen. Dan met de frees en een rechte lat zorgen dat het wel klopt

    Daarnaast ben ik de hele gitaar nog maar eens opnieuw aan het tekenen. Wel net zo handig als alles klopt voor je eigen beeld.

    Rik

  7. #7

    Standaard

    Tof !! Leuk zo'n pakket he !! hahaha...
    Op zoek naar hout ? Stuur een berichtje naar hout@masave.nl

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Exact wat ik bedoelde.

    Een gitaarvorm helemaal goed krijgen is erg moeilijk. Kijk goed naar een strat, dan zul je zien: ook niet het lekkerste wijf uit de klas.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ga ook maar eens zo'n hbm schuurmachine scoren. Zijn echt fantastisch!
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Heb inderdaad ook zo'n schuurmachine, beste aankoop die ik gedaan heb!

    Wordt een vet project Rik.
    Ik hou wel van die offset modellen, ga hem volgen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top