Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard Stoppen afbladeren lak

    Recent een Music Maker gekocht. Grappig gitaartje, gunstig geprijsd. Heb de freteinden afgewerkt, en de randen van het fretboard gerold en nu speelt hij erg lekker.



    Alleen de lak: die bladert nogal af. Als het proces van loslaten niet stopt zal de gitaar snel grotendeels kaal zijn. Dat het een kwetsbare laklaag is, is geen probleem, een natuurlijk relic is ok. Maar ik hou niet van die afgekloven gitaren waar lomp zoveel mogelijk lak is verwijdert en dat effect krijgt het juist zo. Vandaar de vraag wat mogelijk is om het proces van losbladeren te stoppen.

    Als ik het goed heb is het een nitro laklaag. Het lijkt er op dat de lak niet goed heeft gehecht. Zie de foto's ter verduidelijking:






    Iemand een idee/suggestie?
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    als het eenmaal begint is er eigenlijk geen houden aan. Volledig strippen en herlakken is het enige dat ik me kan bedenken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Is dat nitro? Lijkt wel of er totaal geen hechting is geweest.
    Zou contact opnemen met de winkel. Dit zou absoluut niet mogen.gebeuren.
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.536

    Standaard

    Het afbladderen kun je niet stoppen. TR geeft het al aan, het lijkt alsof het niet gehecht heeft. En dat kun je achteraf niet verhelpen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ik.zou hem zelf kaalplukken, afplakken, 2 bussen witte primer van de action eroverheen en daarna wat blanke lak.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.536

    Standaard

    Ik ook. Maar wel even onderzoeken waarom deze lak eraf flikkert.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    misschien zie ik het verkeerd, maar er lijken wel donkere vochtplekken in het hout zichtbaar..
    als het en echte gibson is dan hun eens mailen of hen dit verschijnsel bekend is.
    je zou bijna zeggen dat de gitaar eerst in de olie heeft gezeten en voor het lakken niet goed ontvet is.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Bummer...... Als er geen Gibson op zou staan, zou ik twijfelen of dit wel nitrolak is.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Bummer...... Als er geen Gibson op zou staan, zou ik twijfelen of dit wel nitrolak is.
    ik heb geen verstand van merkgitaren en waar die wel of niet mee zijn bewerkt dus if i am wrong, dan is het zoals het is ;-)

    ooit in een huurhuis gewoond waar al de woningen van dat type eenzelfde probleem hadden.
    alle verf kwam er als met brandblaren af, alleen dat er dan geen vocht onder zat.
    andere grondverf etc. maakte niets uit, na verloop van tijd, zeker als de kozijnen op het zuiden zaten begon dat proces opnieuw.
    uiteindelijk was de laatste mogelijkheid alles verf met de verfbrander verwijderen en helemaal opnieuw beginnen, en ook dat bleek niet te helpen.
    wat het ook was, het zat blijkbaar in het hout.

    misschien heeft deze gitaar ook wel blootgestaan en heftige temperatuur wisselingen waarbij de lak niet elastisch genoeg was eventuele werking van het hout te volgen?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Dank voor alle reacties. Ik dacht al dat het bladeren niet te stoppen zal zijn tot de plek waar de verf en het hout wel goed hechten. De gitaar is qua productie van 9/2011 en nieuw verkocht in 9/2013. Nav de suggestie van TR de zaak gemailed met foto’s. Ik wacht hun reactie af.

    Er lijkt inderdaad zowel sprake van slechte hechting, alsof het hout te vochtig of niet goed ontvet was bij het spuiten, als ongelijke krimp (veel barsten in de lak grenzend aan de plekken die afbladeren). Op andere plekken lijkt de lak wel goed gehecht.

    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top