Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Tip voor boek om te leren soleren

    Ik speel al geruime tijd gitaar en speel in een coverband. Daar speel ik vooral uitgezochte partijen waaronder ook solo's. Ik zou graag beter willen worden in het improviseren en ben daarvoor op zoek naar een lesboek waarmee ik verder zou kunnen komen. Momenteel ken ik wel de pentatonische toonladder en wat losse licks maar echt veel verder kom ik nog niet. Mijn vraag dus: wie heeft er een tip voor een boek dat me hierbij verder kan helpen? Als ik zoek op 'lead guitar' bij diverse site met muziekboeken kom ik zoveel tegen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

    Bij het doorzoeken van dit forum kwam ik 'Speel blues en rock' van Loek van der Knaap al tegen. Is dat een aanrader?

    Alvast bedankt voor de tips!

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik ken hem zelf niet maar de beschrijving van dit boek belooft veel

    https://www.bol.com/nl/p/beginnerscu...0000035771154/

  3. #3

    Standaard

    Dank voor tip. Ik heb deze in een muziekwinkel bekeken en uiteindelijk niet gekocht omdat er een groot deel in stond dat wel heel erg simpel was. Dit was inderdaad voor de echte bginner op gitaar.

  4. #4

    Standaard

    Boeken waar je altijd wel wat aan hebt, zijn boeken met een jamtrack-cd. In het boek staat dan een melodie of solo uitgeschreven die je kunt meespelen met de cd. De lol is dat je natuurlijk ook hele andere dingen met diezelfde cd kunt meespelen. Uren plezier!

    Verder, als je wat geld wilt investeren in lesmateriaal kun je ook lid worden van truefire oid. Heb het zelf niet gedaan maar ziet er goed uit!
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    De reeks van Loek van der Knaap bestaat uit drie delen. Misschien dat het tweede boek wel wat voor je is.

    Er bestaat ,een beetje gelijkaardig, ook nog een reeks "Blues you can use " van John Ganapes.

    De truefire website heb ik ook al dikwijls bezocht. Ik kan daar alleen niet goed kiezen (je kan ook afzonderlijk cursussen kopen en downloaden) Zijn hier nog ervzringen met truefire?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Oh ik zie nu dat je reactie sloeg op het boek dat Brad aanraadde. Die reeks is idd erg "beginner".
    Loek van der Knaap begint eenvoudig maar gaat wel verder. Het eerste boek heb ik vroeger nog doorgenomen. Boeken 2 en 3 liggen wel qua niveau een stuk hoger dan het (einde van)eerste boek heb ik de indruk.

    Echt veel improvisatietips worden er in de reeks nu wel niet gegeven. Het zijn vooral bluesstukjes waarbij wel de nodige toelichting wordt gegeven.

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    De beschrijving van die boeken van Luuk van der Knaap ziet er goed uit . Laten ze ook de belangrijkste toonladder patronen in een afbeelding zien in dat boek ? Dat helpt enorm om die toonladders te visualiseren en dus te onthouden

    Belangrijk is ook dat je de logica van van die ladders in relatie tot toonsoort en akkoorden gaat zien

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    [QUOTE=denis.hermans;3230169]De reeks van Loek van der Knaap bestaat uit drie delen. Misschien dat het tweede boek wel wat voor je is.

    Er bestaat ,een beetje gelijkaardig, ook nog een reeks "Blues you can use " van John Ganapes.

    De truefire website heb ik ook al dikwijls bezocht. Ik kan daar alleen niet goed kiezen (je kan ook afzonderlijk cursussen kopen en downloaden) Zijn hier nog ervzringen met truefire?[/QUOTE]

    Hier. Goed gemaakt, dat wel. Maar niet alles is inhoudelijk even interessant. Bekijk hun filmpjes op Youtube, als je niet echt overtuigd bent, laat het dan maar voor wat het is.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Brad : grafische voorstellingen zijn in het boek maar zeer beperkt aanwezig voor zover ik het mij herinner.
    Blues you can use is grafisch iets meer uitgewerkt. In deze reeks klinken de speelstukken dan weer wel wat "schoolser".

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Terrasbeest : bedankt voor je antwoord !

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top