Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 45
  1. #1

    Standaard Gitaar aansluiten op PC en deze als versterker gebruiken

    Ten eerste, sorry als dit het verkeerde subforum is, maar kon niet echt een geschikt subforum vinden voor deze vraag.

    Ten tweede, excuses als deze vraag al eens gesteld en beantwoord is (wat me niet zou verbazen), maar na de zoekfunctie gebruikt te hebben kon ik geen vraag vinden die overeen komt.

    Dus... Ik ben vorig jaar uit huis gegaan, om op kot te gaan in België voor m'n studie. Ik heb toen m'n gitaar meegenomen, maar m'n (crappy) versterker niet, uit meedeleven voor m'n huisgenoten. Nu heb ik in die tijd eigenlijk geen gitaar gespeeld, omdat ik geen versterker heb. Nu wil ik weer meer gitaar gaan spelen, maar zonder versterker klopt het eigenlijk niet.

    Mijn vraag is nu dus of het mogelijk is om m'n gitaar direct op m'n computer aan te sluiten (via de mic input van m'n moederbord bijvoorbeeld), om vervolgens software te gebruiken om een amp te simuleren, en dit via m'n headset af te spelen. Het hoeft geen geweldige kwaliteit te zijn, aangezien het puur voor persoonlijk gebruik (en hopelijk plezier) is. Op die manier kan ik gewoon met m'n favoriete muziek meespelen, zonder dat m'n buren er last van hebben.

    Als dit fatsoenlijk mogelijk is (geen latency bijvoorbeeld), welke hard- en software heb ik dan nodig/kan ik het beste gebruiken?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Audio interfaces heb je vanaf circa €50 en bij een aantal krijg je gratis de lite-software voor recording, amp-simulation en effecten. Koop je bv een Fender Mustang amp, dan heb je ook een usb uitgang die je pc in kan en waar voornoemde software ook gratis bij zit. Derde optie is een speaker-sim zoals die bv in de Harley Benton Truetone zit (€30), waarmee je ook de pc in kan. Moet je wel nog wat software ergens vandaan halen.

  3. #3

    Standaard

    of een simpele Line6 Pod. dan kan je daar je koptelefoon in pluggen.
    Maar er moeten wel wat simpele programma's zijn waarmee mogelij is wat jij wilt. even google raadplegen
    Gibson Les Paul Slash Signature 2008, Gibson Les Paul Classic 2007, Gibson les paul Standard Faded Tobacco 2007, Epiphone Slash's Snakepit Les Paul 1995, Epiphone Slash Firebird, Gibsun Les Paul junior DC, Kauffmans Telecaster | Marshall JVM205H, Marshall 2555sl, Marshall AFD100, PRS MT15, Koch 2x12 Cab

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Audio interfaces heb je vanaf circa €50 en bij een aantal krijg je gratis de lite-software voor recording, amp-simulation en effecten. Koop je bv een Fender Mustang amp, dan heb je ook een usb uitgang die je pc in kan en waar voornoemde software ook gratis bij zit. Derde optie is een speaker-sim zoals die bv in de Harley Benton Truetone zit (€30), waarmee je ook de pc in kan. Moet je wel nog wat software ergens vandaan halen.
    Is iets als dit geschikt hiervoor? Zover ik kan lezen kan je er een gitaar op aansluiten, en de interface zelf met USB kabel aansluiten op je PC. Ook wordt er software meegeleverd.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door richwoodplayer Bekijk bericht
    of een simpele Line6 Pod. dan kan je daar je koptelefoon in pluggen.
    Maar er moeten wel wat simpele programma's zijn waarmee mogelij is wat jij wilt. even google raadplegen
    Zo'n Line 6 Pod is me toch net wat te duur, van wat ik kan vinden qua prijzen. Had misschien ook wat duidelijker moeten zijn, ik wil m'n koptelefoon op m'n PC aangesloten hebben, zodat ik zowel het geluid van m'n gitaar als van m'n muziek door m'n koptelefoon hoor. Is dit mogelijk?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Je wilt muziek van je PC afspelen en tegelijk daarbij gitaar spelen en beide tegelijk horen op je koptelefoon.
    Stel dat je die Behringer UM2 hebt, dan sluit je de speaker-out van je PC aan op Line-1 en je gitaar op Inst-2. Beide hoor je dan via die koptelefoonuitgang op de UM2. Je regelt dus alles op de UM2 en niet op je PC. Sluit je dan ook de USB aan dan kun je via software op de PC virtuele effecten op je gitaar loslaten, daar geldt het Zero Latency verhaal.

    Wil je opnames maken op de PC, dan zal muziek van de PC weergeven en tegelijk opnemen lastig worden want daar krijg je wel met latency te maken. Tenminste, ik heb ook zo'n soort kastje en ik ben daar nog niet uit hoe dat moet. Daar zal die Direct Monitoring misschien voor zijn? Misschien kun je een MP3 als een stereotrack importeren in je DAW en dan daarnaast op een extra spoor je gitaar opnemen? Uitproberen maar. Of misschien heeft een verder-dan-wij-gevorderde alhier wel een kant-en-klaar antwoord.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #6

    Standaard

    Je kan een rocksmith kabel kopen. Is wel van een spelletje maar die werkt perfect hier


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Je wilt muziek van je PC afspelen en tegelijk daarbij gitaar spelen en beide tegelijk horen op je koptelefoon.
    Stel dat je die Behringer UM2 hebt, dan sluit je de speaker-out van je PC aan op Line-1 en je gitaar op Inst-2. Beide hoor je dan via die koptelefoonuitgang op de UM2. Je regelt dus alles op de UM2 en niet op je PC. Sluit je dan ook de USB aan dan kun je via software op de PC virtuele effecten op je gitaar loslaten, daar geldt het Zero Latency verhaal.

    Wil je opnames maken op de PC, dan zal muziek van de PC weergeven en tegelijk opnemen lastig worden want daar krijg je wel met latency te maken. Tenminste, ik heb ook zo'n soort kastje en ik ben daar nog niet uit hoe dat moet. Daar zal die Direct Monitoring misschien voor zijn? Misschien kun je een MP3 als een stereotrack importeren in je DAW en dan daarnaast op een extra spoor je gitaar opnemen? Uitproberen maar. Of misschien heeft een verder-dan-wij-gevorderde alhier wel een kant-en-klaar antwoord.
    Opnemen ga ik sowieso niet doen, het is puur om gewoon mee te spelen.

    Als ik die opstelling gebruik zoals jij die beschrijft, klopt dan dat ik alles op de volgende manier aan moet sluiten:
    -Van 3.5mm input (of speaker out, hoe je het ook wilt noemen) van m'n PC, via een verloopstuk naar 1/4" en die aansluiten op de MIC/LINE 1 input;
    -Gitaar kabel van gitaar naar INST 2, zoals je normaal een versterker aansluit;
    -3.5mm jack naar verloopstuk van 1/4" en deze aansluiten op de headphone aansluiting.

    Eeeeen dan vervolgens de software gebruiken om een redelijk geluid te krijgen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matty Bekijk bericht
    Je kan een rocksmith kabel kopen. Is wel van een spelletje maar die werkt perfect hier
    Het probleem is, waar kan ik zo'n kabel vinden? Na snel te googlen kan ik enkel zowel het spel als de kabel vinden, niet de kabel apart. Wil niet extra betalen voor een spel wat ik niet zal spelen...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    2e hands een toneport gx scoren. Niets doorlussen. Werkt prima. Toneport selecteren als geluidskaart. Gewoon speakers van de pc op de toneport aansluiten i.p.v. de ingebouwde geluidskaart. (De toneport is nl. een geluidskaart.)

    Er worden er 3 aangeboden op marktplaats voor €30
    Laatst gewijzigd door arcane; 7 mei 2016 om 00:25

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arcane Bekijk bericht
    2e hands een toneport gx scoren. Niets doorlussen. Werkt prima. Toneport selecteren als geluidskaart. Gewoon speakers van de pc op de toneport aansluiten i.p.v. de ingebouwde geluidskaart. (De toneport is nl. een geluidskaart.)

    Er worden er 3 aangeboden op marktplaats voor €30
    Vrees dat dat niet gaat werken. Ik zit hele dagen met een headset op, omdat er teveel achtergrond geluid is. Als ik dan i.p.v. m'n speakers, m'n headset aansluit op die toneport gx, kan ik de muziek die ik mee wil spelen niet meer horen...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lexieboy Bekijk bericht
    Vrees dat dat niet gaat werken. Ik zit hele dagen met een headset op, omdat er teveel achtergrond geluid is. Als ik dan i.p.v. m'n speakers, m'n headset aansluit op die toneport gx, kan ik de muziek die ik mee wil spelen niet meer horen...
    Je kunt ook een headset aansluiten op de toneport. Hij heeft gewoon een mini jack out. Dus of speakers of headset, wat je wilt. Dus je hoort dan beide via je headset. Via de bijgeleverde software kun je heel makkelijk je gitaar volume aanpassen zodat je zowel jezelf alsook je muziek goed kunt horen. De software is veelzijdig, met allerlei soorten versterkers en effecten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top