Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard Wat zou een goede keuze single coil sized humbucker zijn icm single coils

    Hoi,
    Ik heb een aantal fender stratocasters in huis en een zelf gebouwde strat en telecaster met nog een zelfbouw (assemblage) op de werkbank.

    Allen zijn voorzien van low/medium output pickups, die ik overigens geweldig vind. Dit zijn de pickup sets die ik gebruik : cs ’54, cs 69, true vintage 59 en eentje met een set tex mex (iets meer output, die ik overigens best goed vind klinken).

    Ik ben van alle setjes meer dan tevreden, maar ik ben erover aant denken om één van die strats (waarschijnlijk de tex mex pickups) te voorzien van een humbucker in sigle coil formaat om toch één gitaar te hebben die wat meer geschikt is voor de wat zwaardere genres (70’ en 80’ rock en hardrock), niets “te” heavy.

    Ik heb al wat clipjes op youtube gezien en hier al wat rond gezocht (ondanks de “geweldige zoekfunctie”). En ik denk dat een little 59 of JBjr wel iets zou kunnen zijn naar mijn zin. De bedoeling is om een dikker geluid te krijgen zonder dat snerpende randje van een single coil brug pickup, en wat meer gain. Hoeft helemaal niet als een gibson of een fullsize humbucker te klinken dus. Gewoon een beetje meer power zeg maar.

    Ik blijf echter zitten met een paar vragen dus misschien kunnen jullie mij er een beetje raad in geven.

    -Ik zou enkel de brug pickup switchen, de neck en middle zouden gewoon single coils blijven. Is het dan aan te raden om de pots te vervangen door 500k pots of kan ik gewoon de 250k pots laten zitten? En zo ja moet dan enkel de volume pot vervangen worden naar 500k of ook de toon pot (al mijn gitaren hebben enkel master toon)

    -blijft het geluid van de brug en middle samen dan nog een beetje intact of ben ik die sound dan kwijt?

    -Gaat er een “te” groot volume verschil zijn tussen de humbucker en de single coils? Of valt dat nog mee mits goed in de hoogte afstellen van de pickups.

    -Zijn er misschien forum leden die zowel de little 59 als de JBjr getest hebben? Andere suggesties zijn ook welkom natuurlijk.


    Mijn amps zijn een hotrod deluxe III, Engl thunder (en hopelijk na het weekend een marshall DSL40)
    Drive pedalen die ik gebruik zijn een Fulltone OCD, Wampler Clarcksdale en Wampler Sovereign.

    Alvast dank
    Laatst gewijzigd door deefke666; 6 mei 2016 om 20:06

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Little 59 is een prima keuze. Kan je ook op een 375 of 500 potmeter zetten, in dat laatste geval op een aparte volumepot voor je brug pu. Neck en middle samen op de middelste 250 pot en alle drie de pots delen de tonepot. Een eventueel te groot volumeverschil tussen hb en sc vang je daarmee ook op.

    Alternatief voor de Little 59 is bv de stacked van SD.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Dat was mijn eerste keuze ook inderdaad, een little 59, maar ik denk dat ik eerst ga proberen om de bestaande pots van 250k te gebruiken, ik meen eens ergens gehoord te hebben dat deze prima zouden werken met 250k pots, maar ja, van horen zeggen klopt ook vaak niets, daarom mijn vragen hier .

    Heb je er zelf ervaring mee Joost? Hoe doet deze het qua volume verschil tegenover de single coils?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deefke666 Bekijk bericht
    Dat was mijn eerste keuze ook inderdaad, een little 59, maar ik denk dat ik eerst ga proberen om de bestaande pots van 250k te gebruiken, ik meen eens ergens gehoord te hebben dat deze prima zouden werken met 250k pots, maar ja, van horen zeggen klopt ook vaak niets, daarom mijn vragen hier .

    Heb je er zelf ervaring mee Joost? Hoe doet deze het qua volume verschil tegenover de single coils?
    Ik heb ervaring met de little 59, maar dan in samenwerking met een minihumbucker samen in een Tele. Over de samenwerking met een sc kan ik dus niet uit eigen ervaring putten, maar er zijn toch tig HSS-gitaren waarbij hb's en sc samen moeten gaan?

    Ik ben niet echt technisch, maar geeft een 250 pot niet teveel hoog door bij gebruik van een hb? Om deze reden wordt meen ik de 375 als compromis gebruikt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Ja inderdaad daarom mijn vragen ivm die pots,
    maar ik heb eens horen zeggen dat die little 59 net ontworpen zou zijn om met 250k te werken, dus ik vroeg me af of daar iets van klopte.
    Ik wil namelijk liever niet dat het geluid van mijn single coils anders gaat klinken.

    In dat geval is het misschien een betere optie om mijn volgende strat gewoon met twee fullsize hummbuckers te maken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Nog even een bijkomend vraagje,

    Mijn keuze is gevallen op de little 59 van Seymour Duncan.
    Het liefst zou ik deze in mijn strat met tex mex fender pickups installeren met autosplit,
    maar nu heb ik al een paar keer gelezen dat er fase verschillen zouden zijn tussen de Seymour Duncan en fender pickups,
    en dat er ergens een paar draden moeten omgedraaid worden om een mooi geluid te hebben in standje 2 van de switch.

    Is er misschien iemand die mij daar wat info over kan geven?

    alvast dank

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Oei, daar kun je helemaal kierewiet van worden als je wat gaat proberen te beredeneren. Schemaatje aanhouden, zit bij het element. Faseverschil is onzin volgens mij, iig vwb het merk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top