Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Pentatonische toonladders

    Hallo mensen,

    Ik ben al een lange tijd rythm gitarist, maar wil mijn kunsten nu toch uit gaan breiden.
    Ik heb nu de ''G Pentatonic scale over G major chord'' geleerd. Ik vraag me af of ik ladders op iedere fret van het fretboard kan zetten? Waarschijnlijk hebben jullie deze vraag al heel vaak gehoord, maargoed.. ik ben hier helemaal nieuw in. Alvast bedankt.

    Groetjes,

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Je kunt de pentatonische ladder in G of in welke toonsoort ook over de hele hals spelen . Alleen ziet de het toonladder patroon op de verschillende posities er anders uit

    Je kunt het beste van vijf verschillende toonladder patronen uitgaan over de hals

    Kijk hier maar eens naar . De majeur pentatonische ladder van A in vijf verschillende posities . Zelfde als G maar dan schuift het allemaal twee vakjes op

    http://www.guitar-chords.org.uk/guit...entatonic.html

    En het is goed om die patronen te linken aan de A koorden op die posities
    Laatst gewijzigd door Brad; 4 mei 2016 om 12:18

  3. #3

    Standaard

    Vreemd, ik heb deze patroontjes allemaal geleerd, alleen op mijn blad staat er boven ''G pentatonic scale over G major chord.''
    Bedankt voor de snelle reactie!

    Kan ik deze patroontjes alleen op deze frets spelen? (de link die je me stuurde.)

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Wanneer je in de toonsoort A majeur speelt wel . Maar wanneer een nummer in G majeur staat dan speel je dezelfde patronen maar dan twee frets lager

    Het is net als met akkoorden , De vingerzetting van het G akkoord op de derde fret is hetzelfde als de vingerzetting van het A akkoord op de vijfde fret maar ligt twee vakjes lager

    Net zoals de vingerzetting van het akkoord hetzelfde is is ook het toonladder patroon hetzelfde alleen op een andere fret

    Daarom is het goed om de vijf toonladder patronen te linken aan evenzo vijf verschillende vingerzettingen van het bijbehorende akkoord

    Je kunt net als bij toonladder patronen het beste uitgaan van vijf verschillende vingerzettingen van hetzelfde akkoord in vijf opeenvolgende posities


    Hier zie je de vijf verschillende majeur akkoordvormen waar je van uit kunt gaan volgens het caged system

    https://imaguitarist.wordpress.com/2...system-chords/
    Laatst gewijzigd door Brad; 4 mei 2016 om 13:07

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Dit is een aardig filmpje waarin het bovenstaande word uitgelegd

    Op 0.43 zie je de vijf verschillende toonladder patronen met de bijbehorende vijf verschillende akkoord typen daar recht onder

    Hij speelt hier in D maar dat maakt niet uit want het werkt hetzelfde voor A G of welke toonsoort dan ook , succes

    https://www.youtube.com/watch?v=iw0oq91GG6M
    Laatst gewijzigd door Brad; 4 mei 2016 om 13:03

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top