Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard Waarom een elektrische gitaar wel en een klassieke gitaar niet intoneren

    Ik lees hier regelmatig over intoneren. waarom kun je dat en is het blijkbaar op een klassieke /Western gitaar niet nodig.

    Want ook op een Western kun je voor dikkere of dunnere snaren kiezen.

    Vanuit deze denkend vraag ik me af waarom is er op een elektrische gitaar geen vaste plaats en stand voor de brug.

    Als ze bij een Western uitgaan van een compromis waarom maken ze daar dan geen verstelbare brug voor afgezien dat je dan aan het uiterlijk moet wennen.

    Als je het een domme vraag vind zeg het gerust en leg het uit ik leer graag bij.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ook een akoestische gitaar moet worden geintoneerd. Kijk maar 's goed naar een goed akoestisch brugzadel, dat loopt ook op de top niet overal gelijk. Zo'n zadel is 3 mm dik en die lijn loopt van voor naar achter en weer terug. De b-snaar kan zelfs extra gecompenseerd zijn..

    Klassiek net zo, zij het in mindere mate

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Ook een akoestische gitaar moet worden geintoneerd. Kijk maar 's goed naar een goed akoestisch brugzadel, dat loopt ook op de top niet overal gelijk. Zo'n zadel is 3 mm dik en die lijn loopt van voor naar achter en weer terug. De b-snaar kan zelfs extra gecompenseerd zijn..

    Klassiek net zo, zij het in mindere mate
    Bedankt voor jullie reacties,

    Maar dat weet ik wel en heb ik natuurlijk op mijn gitaren wel gezien, maar ik hoor nooit dat je met andere snaren ook een ander zadel moet gebruiken of het bestaande zadel moet aanpassen of dat de intonatie verloopt doordat b.v. de hals is strakker of losser gezet.

  5. #5

    Standaard

    Zou wel kunnen, intoneren, maar gebeurt blijkbaar minder.
    Op mijn Steelstring zit ik echt zelden boven de 12e fret, en heb daardoor eigenlijk niet echt last van valse noten. Bij een elektrische gitaar is dat wel een ander verhaal. Maar zou je enkel cowboyakkoorden spelen op een Strat, hoef je je over intonatie ook niet echt druk te maken.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie reacties,

    Maar dat weet ik wel en heb ik natuurlijk op mijn gitaren wel gezien, maar ik hoor nooit dat je met andere snaren ook een ander zadel moet gebruiken of het bestaande zadel moet aanpassen of dat de intonatie verloopt doordat b.v. de hals is strakker of losser gezet.
    Dikkere snaar ( in hetzelfde materiaal ! ) = hogere spanning: op het octaaf wordt er dus een fractie meer "opgespannen" tijdens het neerdrukken, en de toon stijgt dus boven het octaaf => kam een fractie naar achter.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Ook een akoestische gitaar moet worden geintoneerd. Kijk maar 's goed naar een goed akoestisch brugzadel, dat loopt ook op de top niet overal gelijk. Zo'n zadel is 3 mm dik en die lijn loopt van voor naar achter en weer terug. De b-snaar kan zelfs extra gecompenseerd zijn..

    Klassiek net zo, zij het in mindere mate
    dat is inderdaad zo op een aantal akoestische gitaren, de si-knik in de kam ; een ingreep die ik niet volg of waarvan de beweegreden me op z'n minst onduidelijk is, want je vertrekt toch van een spanningscurve die over alle snaren verdeeld wordt ; de logica zegt dan toch dat de si-snaar die in hetzelfde patroon valt identiek zal reageren ?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    ter vervollediging : met " dikkere snaar" bedoel ik : een dikkere set snaren op dezelfde gitaar zetten ...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Zoals Gearjunckie eigenlijk al zegt: akoestisch spelen bijna alle gitaristen bijna alles tussen de topkam en de 10de of 12de positie. Zelf speel ik ook echt het meeste vanaf de open positie tot fret 9 of 10. Slide speel je wat vaker tot de 12de, zodat je het octaaf te pakken hebt. Intoneren tot achter de komma, is dan ook wat mij betreft wat minder een issue voor akoestische gitaren.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel purist je bent.. Ook een minder geïntoneerde gitaar wordt wat valser tussen 5 en 12e fret.

    Ik ken een gitarist die elke 2 maanden z'n gitaar laat intoneren en zelfs een zomer- en een winterzadel heeft. M.i. onnodig, de rv schiet hier wat minder extreem heen en weer, gaat vaak wat geleidelijker... Maar als je een hitaar van 5k hebt en je treedt er solo mee op, kan ik me voorstellen dat je risico's wilt uitsluiten. Helemaal kan nooit, maar goed.

    Ik speel veel fingerstyle tussen 5 en 12 en wil ook graag zuiver klinken. Het is idd gerommel in de marge, maar dat is groene tape ook.. 😁

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Het is dus eigenlijk bij een klassieke/western een heel gedoe om de snaren juist te intoneren er van uitgaande dat je met een blanke basis begint en geen voorbeeld hebt.
    Dan is het bij b.v. een Strat een stuk makkelijker door de verstelbare zadeltjes. die kun je eenvoudig langer /korter instellen.

    Ik heb ondervonden dat bij een nieuwe gitaar een Seagull en een Martin D18 de actie in basis (voor mij) veel te hoog was. Ik heb dus ca 2 mm van de hoogte van de zadels afgehaald. daar zag ik bij stewmac.com een mooi apparaatje voor.

    ik zet er met een fijnschrijver een streepje op het zadel en dan klemmen in de bankschroef en vijlen tot je op de bekken van de bankschroef komt dan is ie altijd mooi vlak en recht.
    Is ie nog te hoog dan haal ik er nog wat af.

    Bedankt voor al jullie reacties.

    Maar in theorie zou de intonatie dus veranderd zijn. controle met een tuner blijven de snaren mooi in het groene vlakje. of dat echt 100% zuiver is kan ik niet beoordelen, ik vind het in ieder geval acceptabel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top