Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2013
    Locatie
    As, België
    Berichten
    432

    Standaard head aansluiten op speakers van Yamaha B212

    Onlangs heb ik voor mijn zoon (en natuurlijk voor mezelf) een buizen head aangeschaft.
    Nu nog op zoek naar een 2e hands bijpassende cab.
    Totdat ik die cab gevonden heb, wil ik tijdelijk die head aansluiten op de speakers van de combo (Yamaha B212).

    De bedrading van de speakers van de Yamaha ziet er als volgt uit:



    Nu had ik gedacht om de kabeltjes tussen de speakers en het amp gedeelte van de combo door te knippen en de kabeltjes naar de speakers aansluiten op een chassisdeel http://www.bax-shop.nl/jack/neutrik-...t-details.html, waar ik dan de speakerkabel afkomstig van de head op kan aansluiten.

    Om er zeker van te zijn dat ik niets fout doe met evt. schade als gevolg, mijn (wellicht domme) vragen:
    1. gaat dat wat ik in gedachte had? Zo nee, hoe zou het dan wel (tijdelijk) kunnen?
    2. moet ik er nog op letten waar ik de kabels naar de speaker (zwart/wit) aansluit op het chassis deel? bijvoorbeeld de witte op de tip en de zwarte op de grond, of maakt dat niet uit?

    Bij voorbaat dank voor jullie hulp

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    a) De speakers zijn parallel geschakeld waardoor de impedantie 4 ohm is. Ik weet niet of die HEAD dat op de uitgang heeft. Zo nee prik hem dan op de 8 ohm uitgang. Dit gaat iets ten koste van het vermogen maar is wel meest veilig.
    b) Je keuze richting met de jack is goed.
    c) Meest gangbaar bij dit soort draden is Zwart is GND en Wit is signaal. Mocht je ze omdraaien dan zou je theoretisch in tegen ase komen. Of je daar last van hebt? Denk het niet. Maar ik zou voor de GND aan de zwarte en de TIP aan de witte draad gaan.
    Samenvattend je hebt het goed geïnterpreteerd.
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2013
    Locatie
    As, België
    Berichten
    432

    Standaard

    Dank je wel Nico.
    De amp heeft een 4 ohm uitgang, daar kan ik de speakers op aansluiten.

    De kabeltjes hoef ik niet door te knippen. Op een van de speakers heb nog plaats om met kabelschoentjes de draad van het chassisdeel aan te sluiten.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Dat zeg je nu wel, maar realiseer je dan wel dat er naast die speakers er ook nog een eindtrap van die combo aan de luidsprekers hangen. Ik zou die niet uittesten . Straks blaas je de eindtrap op als de buizentop lekker zit te blazen. In de eerste optie wordt je gedwongen om een van de 2 te kiezen.
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2013
    Locatie
    As, België
    Berichten
    432

    Standaard

    De stekker van de speakers op de combo trek ik uit.
    Wil ik de combo gebruiken sluit ik die stekker weer aan en trek de stekker op de speakeruitgang van de head uit.
    Die head heeft een beveiliging als er geen stekker op een speakeroutput zit aangesloten.
    Ik was me al bewust ervan dat ik beide amps niet samen kan gebruiken. Was ook niet m'n bedoeling.

    In ieder geval bedankt voor de tip/waarschuwing.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hefke Bekijk bericht
    De stekker van de speakers op de combo trek ik uit.
    Tot je het een keer vergeet......
    Nico


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2013
    Locatie
    As, België
    Berichten
    432

    Standaard

    Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

    Het is ook maar een tijdelijke oplossing. Die head heb ik ter vervanging van de combo gekocht, dus die combo zal voorlopig niet meer gebruikt worden (het amp gedeelte).

    Nogmaals, bedankt voor de waarschuwingen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top