Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 79
  1. #1

    Amp ! Versterkerwissel - Vox AC15? of iets anders?

    Hallo Mensen,

    In dit topic wil ik graag jullie meningen vragen over welke versterker voor mij geschikt kan zijn. Hopelijk kunnen jullie me wat tips of advies geven!

    Ik ben al een tijdje niet helemaal tevreden met mijn versterker. Ik heb een mexicaanse Fender Hotrod Deville II (60 Watt). De sound is heel erg clean, maar ik wil er juist graag een randje aan. Het clean geluid van John Frusciante is hier een voorbeeld van. Dit betekent niet dat ik zijn sound wil kopieren met een strat en een marshall, maar ik zou wel graag een iets dirtier clean sound willen. Volgens mij heeft dit ten eerste alles te maken met de headroom van een amp, en ten tweede met het feit dat hij britse versterkers gebruikt met een ander soort buizen dan die in mijn Hotrod Deville zitten. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn de buizen in britse amps (marshall, vox, etc..) veel beter geschikt om te scheuren dan de buizen in amerikaanse amps (fender)? Ik wil graag scheuren dus volgens mij moet ik dan iets met EL84's of EL34's?

    Even de minpunten (voor mij) van mijn Hotrod Deville op een rij:

    1) Hij is groot, lomp, en heel zwaar. Ik til me een ongeluk bij elk optreden.
    2) De amp heeft veel headroom. Hierdoor krijg ik nooit die dirty clean uit de amp. (zo hoog zal ik het volume nooit zetten).
    3) Er is iets met de regeling van de volumeknop waardoor hij op stand 1,5 bijna uit staat, je hoort hem dan heel zacht. Op stand 2 staat hij al keihard. Tussen stand 1,5 en 2 schiet het volume dus als een speer omhoog, wat het lastig maakt om het volume juist in te stellen. De volumeknop kan max tot 12, en ik heb de 3 nog nooit bereikt omdat ik dan gegarandeerd doof wordt. Ik zou mijn volume in kleine toko's graag lekker half open kunnen gooien.
    4) De Hotrod is een amerikaanse amp, en ik zoek de britse sound.

    Het komt er dus op neer dat ik beter een kleiner ampje kan hebben met wat minder Watts. Het feit dat ik ook een totaal andere sound zoek is voor mij meer dan genoeg reden om een versterkerwissel te doen.
    Na wat zoekwerk heb ik een Vox AC15 op het oog. Zou dit inderdaad kunnen zijn wat ik zoek? Of is een Marshall DSL15C of DSL40C beter geschikt voor mij? Misschien hebben jullie nog andere ideeën?

    Waarom heb ik een Vox AC15 C1 op het oog?
    1) hij is iets kleiner en lichter dan mijn Hotrod Deville,
    2) met 15W en een master volume kan ik lekker met de headroom spelen om het clean geluid iets dirty te maken.
    3) de britse sound is wat ik zoek

    In een muziekwinkel in de buurt verkopen ze momenteel een demomodel Vox AC15 C1 voor 550 euro, misschien is dat een goede koop voor mij?

    Als ik ergens niet duidelijk in ben probeer ik het graag nog verder te verduidelijken!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Scheuren kan ook prima met "Amerikaanse" buizen zoals de 6v6 en 6l6. Het zit hem meer in het ontwerp dan in de buiskeuze.
    147-c Guitars

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Scheuren kan ook prima met "Amerikaanse" buizen zoals de 6v6 en 6l6. Het zit hem meer in het ontwerp dan in de buiskeuze.
    Ja dat klopt, met een distortion ervoor kan dat ook prima, maar het geluid bevalt me niet echt. Misschien een klein onduidelijkheidje van mijn kant, excuses. Ik wil graag het britse scheurgeluid dus.

  4. #4

    Standaard

    Je zou best blij mogen zijn met veel headroom. In het vorige topic is meerdere keren aangehaald een preamp 'amp-in-a-box' pedaal te gebruiken met je Fender. Deze zijn er van Vox (Wampler), Marshall (Catalinbread, Wampler, Zvex, etc) en nog veel meer zoals Bogner, EVH ga zo maar door. Dan heb je naast een mooi Fender clean een extra drive kanaal doormiddel van één pedaal. Speel daarbij met je volumeknop van je gitaar en alle tussenstanden zijn mogelijk!

    Maar goed, als je uberhaupt niet blij bent met de Fender dan moet je maar eens naar de muziekwinkel gaan en diverse versterkers uitproberen. Lagere wattage amps zijn leuk maar heeft dus ook als nadeel, minder headroom en dus voor live optredens soms net te weinig vermogen. Ik zelf heb twee lage wattage versterkers gehad en weg gedaan omdat ik liever met een V8 muscle car speel dan met een fiat panda ;-) Succes!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Interessant topic. Wat @The Lo Lands zegt, verder als je 'Marshall clean', voor zover je daar in het algemeen over kunt spreken, mooi vindt, zou ik voor 40W of meer gaan. De AC15 lijkt me te licht, ik roep maar wat maar zou denken dat ie bij een watt of tien al lang niet clean meer is. En een AC30? Gaat loeihard, dus je kunt op volume clean spelen, net zo makkelijk met een randje. Mooi rond, los, en van een karakter. Maar goed, je moet er van houden.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Je zou best blij mogen zijn met veel headroom. In het vorige topic is meerdere keren aangehaald een preamp 'amp-in-a-box' pedaal te gebruiken met je Fender. Deze zijn er van Vox (Wampler), Marshall (Catalinbread, Wampler, Zvex, etc) en nog veel meer zoals Bogner, EVH ga zo maar door. Dan heb je naast een mooi Fender clean een extra drive kanaal doormiddel van één pedaal. Speel daarbij met je volumeknop van je gitaar en alle tussenstanden zijn mogelijk!

    Maar goed, als je uberhaupt niet blij bent met de Fender dan moet je maar eens naar de muziekwinkel gaan en diverse versterkers uitproberen. Lagere wattage amps zijn leuk maar heeft dus ook als nadeel, minder headroom en dus voor live optredens soms net te weinig vermogen. Ik zelf heb twee lage wattage versterkers gehad en weg gedaan omdat ik liever met een V8 muscle car speel dan met een fiat panda ;-) Succes!
    Bedankt voor je inbreng.

    Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik aan 15 W te weinig vermogen heb. Onze amps worden altijd uitversterkt met microfoons. In een klein kroegje staat de versterker zelf net zo hard als op een wat groter kerkplein waar ik laatst gespeeld heb.

    En door een pedaal voor je versterker te zetten heb ik altijd het gevoel dat je gelijk overdrive krijgt. Ik wil slechts een lichtelijk dirty clean geluid. Zo'n wampler of carl martin plexidrive ofzo lijkt me toch meer een scheurpedaal? Of doel jij heel ergens anders op en begrijp ik ergens iets totaal verkeerd?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Interessant topic. Wat @The Lo Lands zegt, verder als je 'Marshall clean', voor zover je daar in het algemeen over kunt spreken, mooi vindt, zou ik voor 40W of meer gaan. De AC15 lijkt me te licht, ik roep maar wat maar zou denken dat ie bij een watt of tien al lang niet clean meer is. En een AC30? Gaat loeihard, dus je kunt op volume clean spelen, net zo makkelijk met een randje. Mooi rond, los, en van een karakter. Maar goed, je moet er van houden.
    Bedankt, maar ik hoef niet loeihard te gaan. Onze versterkers worden altijd uitversterkt. Ik speel ook vaak in kleine kroegjes en zo dus..

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Okee, verkeerd begrepen. Zit ik aan een 20W Jet city te denken. Mooi ding, heb 'm een keer gehoord. Geen Fender, eerder Marshall.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Braml Bekijk bericht
    Bedankt voor je inbreng.

    Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik aan 15 W te weinig vermogen heb. Onze amps worden altijd uitversterkt met microfoons. In een klein kroegje staat de versterker zelf net zo hard als op een wat groter kerkplein waar ik laatst gespeeld heb.

    En door een pedaal voor je versterker te zetten heb ik altijd het gevoel dat je gelijk overdrive krijgt. Ik wil slechts een lichtelijk dirty clean geluid. Zo'n wampler of carl martin plexidrive ofzo lijkt me toch meer een scheurpedaal? Of doel jij heel ergens anders op en begrijp ik ergens iets totaal verkeerd?
    Ik wil alleen aangeven wat de beperking van een lage wattage versterker kan zijn. Als je alles uitversterkt dan is een 5 watt versterker ook al prima natuurlijk. Maar die Fender van je kan ook scheuren of een gebroken clean geluid produceren. Ik heb zelf onlangs de Deville (ML) aangeschaft en deze gebruik ik met de Catalinbread DLS MKIII met Super Bass setting. Dit simuleert een Marshall JTM45 sound die eigelijk nooit high gain wordt, altijd een versterker op het randje van break-up. Je speelt op een strat dus voor een randje is dit een zeer leuk pedaal, en gebruik je volumeknop van je gitaar als er nog teveel gain is. Daarbij zijn er ook zat overdrive pedalen te vinden die helemaal niet high gain gaan maar doen wat jij wilt. Het is een andere en goedkopere insteek. Een Marshall of Vox versterker zou voor jouw wensen een geschikte kandidaat kunnen zijn?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Ik heb de Hotrod Deluxe gehad, en ik herken het wel. Waardeloos verloop van de volumepot, dus óf te zacht óf te hard, en clean wat op (heel veel) volume overgaat in schreeuwen. Hij overstuurt niet mooi. Ook een wat holle klank wat nooit echt lekker dik wordt. Daar heb je zelf ook last van, las ik in een ander topic.

    Hoewel Fender natuurlijk wel een bepaalde richting op gaat qua geluid, zitten er nog wel de nodige verschillen tussen de diverse amps. De Hotrod vind ik nu niet bepaald de mooiste, om eerder genoemde redenen. Ik heb nu een Vibrolux Reverb, en die klinkt al een stuk strakker, dikker en natuurlijker dan de Hotrod. En met de juiste pedalen kan ik er zelfs iets uithalen wat behoorlijk in de buurt komt van de overstuurde Britse sound. Nog steeds veel headroom, maar het volume is al beter te regelen en hij gaat ook veel beter om met pedalen.

    Lang verhaal kort: ga vooral op zoek naar een andere amp die je mooi vindt klinken, en niet zozeer naar een bepaald merk. Natuurlijk zijn er wel de usual suspects, zoals Vox (zeker de AC15 checken), Marshall en Orange en zo, maar ook Fender heeft (en had vooral) amps die waarschijnlijk beter bij je passen dan de Hotrod Deville.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top