Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Herverherbouwing

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard Herverherbouwing

    Naar aanleiding van mijn ... brrr ... 20-jarig jubileum ... ... kreeg ik als cadeautje een bijdrage in een cursus naar keuze (ik had ook kunnen kiezen voor een paar manchetknopen, maar ach...)
    En omdat ik al een hele tijd zat te dubben over het verbouwen van een eerder project, leek het me een goed idee om dat dan maar eens in een soort ad-hoc-cursusvorm te gieten.

    Mijn nylon hybride van een paar jaar geleden is best leuk, maar er zaten hier en daar wat slordigheden aan die me steeds meer begonnen te storen. De hals sloot niet mooi aan, er zat (van meet af aan) een barst in het bovenblad (weliswaar geplakt, maar toch) en nog zo wat van die dingetjes.
    En omdat de nek er met bouten aan vast zat, zou het geen al te ingrijpende actie moeten zijn om hier eens een nieuw bovenblad op te zetten.
    Maar dat was toch iets wat ik liever onder deskundige begeleiding wilde doen, dus heb ik maar weer eens aangeklopt bij Richard Heeres, waar ik ook mijn archtop heb gebouwd.

    Het basismateriaal was er dus al:



    En de nek kan er heel eenvoudig af:



    Voor de body maken we een tijdelijke mal (omdat de zijkanten anders misschien alle kanten op willen)



    Die is wel wat ruim, maar daar valt wel wat aan te doen:



    Vol met purpurpurpurpur



    En als dat een beetje is uitgehard, kan de frees er langs:



    Eerst de binding wegrossen:



    En dan een randje langs de bovenkant:



    Het dak er af!



    De volgorde van de foto's is niet helemaal chronologisch trouwens, maar dat boeit niet...

    Ik zit aan de 10 plaatjes, geloof ik. Volgende post...
    Laatst gewijzigd door Woml; 1 mei 2016 om 21:21
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Nieuw bovenblad dus. Uitzagen:



    Kanaal voor de rozet uitfrezen. Handig apparaat heeft hij daar voor!



    Rozet in elkaar gepuzzeld, en rond gefreesd:



    Inleggen:



    Klankgat frezen:



    De nieuwe buitenkant:



    Zo komen de balkjes:



    Iets anders dan ik het de vorige keer uit het boek heb nagedaan...
    En ook dit is zo'n handig apparaat dat ik thuis niet heb: een vacuumpomp om alle balkjes in één keer op hun plek te plakken. Zo gaan sommige dingen ineens een stuk vlotter als je de beschikking hebt over écht grote-mensengereedschap.



    Nu de grote balk er nog tussendoor:



    En alweer 10 plaatjes vol...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ik heb niet van alles foto's gemaakt, dus plotseling zit het bovenblad er alweer op.



    N.B.: Let op de klemmen! Het was niet per ongeluk dat die er nog in zitten. Anders sta je wel even lullig te kijken als de boel droog is. Deze kunnen er met het nodige gemier en gewurm nog net weer uit door het klankgat, of door het gat in de kont.

    Ook van de nieuwe bindingen heb ik weer geen foto's, zie ik nu...

    Maar goed, die zaten er ook weer op, op een gegeven moment, en toen kon ik hem mee naar huis nemen voor een huiswerkklusje.

    Dus in mijn eigen hok verder:



    Alle lak er af! Heleboel schuren, schrapen en zweten. Want de lak die ik er op had zitten, was eigenlijk maar raar spul. Het rook vreemd, en was hier en daar na een paar jaar nog steeds niet helemaal goed uitgehard. Vreemd...
    Dus alles er af, en helemaal nieuw in de lak. En dit keer nemen we nitro-spuitbussen.

    Voor de grap nog even een plaatje van de binnenkant:



    En na een tijd van schuren, lakken, wachten, schuren, en polijsten, kon hij weer mee naar Den Haag voor de laatste loodjes.
    De brug er weer op:



    Dit is de oorspronkelijke brug, daar was ik nog steeds wel tevreden over.
    En de elektra weer aangesloten:



    Ook dit weer zoals ik hem al had: Piëzostrip onder het brugzadel, en een electretmicrofoontje binnenin, aan een stereokabel.

    De volgende dag de snaren er weer op, en klaar is kees!

    Ik zou zeggen: zoek de verschillen.

    Was:



    Is:

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Voor het vergelijken heb ik toch maar weer een filmpje opgenomen. En dan kun je natuurlijk het beste iets doen waar je al een oude versie van hebt:



    Die klinkt nu zo:



    Naast dat ik nu de toonhoogte en het tempo beter op orde heb, vind ik hem een stuk frisser klinken. Meer hoog. Goeie zaak wel.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    En versterkt klinkt hij nu zo.



    Deze heb ik nog niet eerder gedaan, dus lastiger vergelijken, maar hier hangt ook een heleboel af van de stand van de knopjes.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Mooie verherverbouwing. Afgaande op je vergelijk van "Is there anybody out there" klinkt ie inderdaad een stuk beter, er van uitgaande dat je met dezelfde apparatuur hebt opgenomen. Moest je nog weg bij het eerste filmpje?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Wauw, gitaren kunnen repareren is weer een paar hoger hoger op de ladder der vakmanschap dan er eentje in elkaar knutselen. Als je zulke dingen kan moet het je meer vertrouwen geven in de kwaliteiten als instrumentbouwer.

    Het ziet er vanaf het scherm allemaal erg mooi uit in ieder geval.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top