Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Engl Ironball

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard Engl Ironball

    Dag allemaal,

    Ik heb gisteren bij onze zuiderburen in patattekesland een Engl Ironball 20w head met een fame 212 cabinet gekocht. Deze versterker heeft een wattage switch op de achterkant om te switchen tussen 20, 5 en 1 watt en de optie om een hoofdtelefoon aan te sluiten. Echter kan deze switch enkel benut worden wanneer hij op de 8 Ohm ingang is ingeplugd. De 212 is echter 16 ohm. Nu is mijn vraag: kan ik het cabinet van 16 ohm op de imput van 8 ohm van de head inpluggen, of mol ik daarmee mijn head of cab? Enige alternatief is anders om een 8 ohm cab aan te schaffen. De cab heeft trouwens een 16 ohm mono en een 16ohm stereo (?) ingang. Alle info is welkom!








  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Het staat er wat vreemd, maar is de cab in Mono mode niet gewoon 8 Ohm?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Ik weet het niet, ik snap niet helemaal hoe het zit met die ohms. Ik had voorheen gewoon een combo, had ik daar niet mee te maken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Google is your friend: Speaker 120 Watt/ 8 Ohm Mono, 2x 60 Watt/ 16 Ohm Stereo .
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 1 mei 2016 om 19:13
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper. Bekijk bericht
    Het staat er wat vreemd, maar is de cab in Mono mode niet gewoon 8 Ohm?
    Dat lijkt mij ook.
    Elke speaker 16 ohm, dus stereo 2x16 ohm.
    In mono staan ze parallel, en daarmee 8 ohm (in serie was het anders 32 ohm geweest).
    Dus volgens mij is de impedantie prima voor elkaar in stand mono.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Google is your friend: Speaker 120 Watt/ 8 Ohm Mono, 2x 60 Watt/ 16 Ohm Stereo .
    Yep had ik ook al gevonden. Maar ik snapte het niet in combinatie met het feit dat beide ingangen 16 ohm hadden. Ik heb de versterker nu dus goed ingeplugd. Wat me opvalt is dat 1 watt toch nog verrassend luid is, veeel luider dan ik had verwacht.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Als het net zoals mijn Harley Benton cab werkt moet je ook de uitgang nemen die aan de mono kant van de switch zit. Daar staat het wel duidelijk op haha. Luister even of er 1 of beide speakers staan te werken.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Ik zie dat het probleem al os opgelost, maar als voormalig Ironball bezitter kan ik je mededelen dat de master volume naar mijn mening beter werkt dan de power scaling.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Nu ik de amp een paar dagen goed geprobeerd heb, even een kleine review:

    Engl Ironball

    De clean van de ironball doet me echt versteld staan. Ik vind hem persoonlijk erg lekker klinken. Verrassend helder. Als je de gain wat omhoog draait krijg je vervolgens ook een fijne blues sound. De gain boost gebruik ik op de clean niet erg veel tot op heden, de gain van de clean zelf doet voor mij voldoende en klinkt helderder. Zodra je naar de lead channel schakelt kom je eigenlijk al direct in de moderne rock en metal terecht, een AC/DC sound kan ik bij verre niet bereiken, wat ik persoonlijk best jammer vind. Voor moderne rock en metal wel weer echt geschikt. Tonnen aan gain om elke vorm van metal aan te kunnen. Hij mist naar mijn idee misschien nog wel wat scherpte. Ik zou de treble knop nog wel iets verder dan het maximum willen duwen zo nu en dan. Bij de lead channel zal ik de treble en middle nooit onder de 5 zetten, daar gaat hij me veel te dof klinken. Zonder gain boost kun je de meeste metal sounds er wel uit krijgen. De boost gebruik ik vaak bij het tappen van solo's, of om de solo's net iets voller te laten klinken. Ik merk wel dat ik mijn hand erg goed op de snaren moet houden omdat de gitaar anders oorverdovend gaat gillen. Dit vind ik wel vreemd gezien het feit dat ik er bij voorgaande versterkers nooit last van heb gehad. Op de lead channel zit wel een vrij harde hum als de gain ver omhoog staat. Wellicht in de toekomst nog iets voor de fx loop aanschaffen. Wat jammer is, is dat de reverb knop aan de achterkant zit. Ik gebruik deze best veel. Wat me erg opvalt is het verschil in geluid bij het switchen van gitaren. Steeds over de amp heen moeten buigen tussen de nummers door kan af en toe wat irritatie oproepen. Veel meer als bij mijn vorige amp hoor ik het verschil tussen mijn strat, les paul en mijn cadillac. Wat betreft stevigheid en uiterlijk van de top heb ik niks te klagen. Solide, stijlvol en compact.

    Fame cabinet

    de 212 cab is een redelijk goedkope variant, en dat hoor ik toch wel enigszins terug. Iets te schel en te weinig bass naar mijn mening wanneer ik de ironball op de lead channel heb. De cleans pakt hij wel erg mooi. Wellicht dat ik deze nog eens zal verruilen voor een 112 van een wat duurder segment, gezien het feit dat ik de set enkel thuis gebruik.
    Laatst gewijzigd door Rogueny; 3 mei 2016 om 23:52

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Even een bump mbt een AC/DC sound uit de Ironball. Mij lukt dat zonder probleem.

    Paar dingetjes:
    -gebruik wel gitaar met low/medium output elementen. Geen ceramische high-gain/EMG onzin . Doen Angus & Malcolm ook niet.
    -Clean channel Gain op 2 uur. Nu vervormt dit al aardig voor een Malcolm soundje. Gain boost kan dan nog aan (denk aan intro van "Hell's Bells")
    -Lead Channel Gain tussen de 8 en 9 uur (héél laag dus!) en gebruik Gain Boost alleen voor solo's.
    -Lead Channel volume boven de 2 uur (anders klinkt het clean channel te hard).
    -Bass rond de 1 uur. AC/DC heeft geen moddervette gitaarsound qua laag.
    -Mids tussen de 10 uur en 2 uur (naar smaak en speakerkeuze). De Ironball heeft veel mids van zichzelf, dus ik zou 'm eerder richting de 10 uur houden.
    -Treble & Presence allebei nét boven de 2 uur. Pas op, want boven de '3 uur' wordt het scherp/krasserig.
    -Master volume minimaal op 2/10e.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top