Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 68

Discussie: My First Telecaster

  1. #1

    Standaard My First Telecaster

    Ik liep al een tijdje met het idee om zelf een keer een gitaar te gaan maken en heb veel op diverse fora (waaronder veel op dit forum) gelezen over het hoe en wat. Eind vorig jaar eindelijk de stap genomen om zelf een Telecaster te bouwen! Aangezien het mijn eerste zelfbouw is heb ik besloten om de hals niet zelf te gaan maken maar alleen de body. Intussen ben ik al zo ver dat de body al in de beits staat, ik ben nu op het punt aangekomen dat ik kan beginnen aan de afwerking.
    Qua gereedschap heb ik het heel basic gehouden, naast een boormachine en schuurmuis heb ik alleen maar handgereedschap gebruikt.

    In dit draadje wil ik laten ik zien hoe ik te werk ben gegaan.

    Eerst maar eens een stukkie alder en een hals besteld bij Guitarsupplies:
    [IMG][/IMG]


    Van MDF een basistemplate gemaakt welke ik later overgezet heb op 8mm dik multiplex:
    [IMG][/IMG]

    Het idee was om op O'Briens manier (Drill Press Router) de body te "bevrijden" uit de blank, maar dat liep wat anders....

    Later meer!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Cliffhanger als 2de posting? Dat belooft veel goeds......

  3. #3

    Standaard

    Voorlopig kleuren je schoenen mooi bij je gitaar.
    Met vriendelijke groet, ook van mevrouw Duhsjaak

  4. #4

    Standaard

    Oke, de drill press router methode.
    Aangezien ik geen bovenfrees heb en het voor de eerste bouw low cost wilde doen, leek me dit een goede methode. Via via een gehard stalen boorfrees laten maken voor gratis, boormachine in de standaard en een stukje proefdraaien:
    [IMG][/IMG]

    Werkt super!

    Dubbelzijdig tape onder de template en draaien maar!
    [IMG][/IMG]

    Na een flink aantal rondes zit ik op een millimeter of 16 diep wanneer de boormachine begint te vonken en langzamer te draaien.... en dat terwijl ik echt rustig aan gedaan heb, niet hard duwen en een millimeter of 2 per ronde dieper gezet. Boormachine helaas dus kaduuk, dan maar met de hand verder. Met de accuboor gaten geboord langs de inmiddels gefreesde gleuf en zo de grote stukken hout verwijderd.
    [IMG][/IMG]

    Wat dus betekend dat er een rand van 4 millimeter dik overblijft welke weg geschuurd moet worden.
    Al met al een hoop extra werk, maargoed, het is voor de hobby dus dat neem ik maar voor lief.

    Korrel 60 op de schuurmuis en schuren maar en schuren maar en schuren maar....

    Wordt vervolgd!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Damn, een bovenfrees voor hobbygebruik heb je al voor een paar tientjes en zal zich tienvoudig terugbetalen in tijdswinst, gemak, precisie en risicoreductie tijdens het bouwen. Zodra je er een hebt zul je je afvragen waarom je de eerste zonder deed.

    Vat het niet op als gezeik maar als voorpret voor je aanschaf
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Yep, koop een bovenfrees! Als er een stuk gereedschap is wat.ik veel gebruik....
    147-c Guitars

  7. #7

    Standaard

    Voor een volgende zal die er ook wel gaan komen denk ik, bij deze wilde ik echter zien of het zou lukken om het zonder een bovenfrees te doen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Mooi project ! Ik heb bijna mijn eerste Telecaster klaar !

    Een beetje off topic, sorry: maar kan je met een bovenfrees ook staalplaat van 1,5 mm uitfrezen ?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ja: douw er een metaal freesbitje in (zijn op de interwebs goed verkrijgbaar, ook voor de schacht van jouw frees, een driesnijder geeft dénk ik de beste balans tussen spaanafvoer en oppervlaktekwaliteit). Aluminium kun je prima doen met een houtbitje.

    p.s. Hele harde snaalsoorten zullen misschien niet lukken maar huis tuin en keuken beunplaatstaal moet wel gaan.


    p.p.s. on topic:

    Wat belangrijker is dan de hoeveelheid geld die je uitgeeft aan je bovenfrees is oefening met dat kreng. Probeer het eerst uit op scrap stukjes hout. Zeker frezen op het kopse vlak kan tot "tear outs" leiden. De frees moet je een beetje aanvoelen wil je er proficient mee worden.

    Koop ook gelijk gehoorbescherming anders hoef je helemaal geen gitaar meer te bouwen én oogbescherming anders hoef je straks geen fretdots meer te maken.


    Tot zo ver ongevraagd advies van opa.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 2 mei 2016 om 00:39
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #10

    Standaard

    Alle advies is welkom!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top