Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
mooi project, zeker een voorbeeld van doorzettingsvermogen.
had zelf waarschijnlijk geprobeert na de blauwe beits te gaan schuren om te zien of de tint dan lichter werd.
omdat je eigenlijk altijd reststukken hebt kan je eerst proberen daarmee te experimenteren wat het hout doet met de beits voordat je het werkelijk uitprobeert op de body

Ik had inderdaad wat proefstukjes gebeitst op restmateriaal van de body blank, zag er best aardig uit, dus vol goede moed de body zwart gebeitst met het idee dit terug te schuren zodat er alleen zwart over zou blijven in de nerf om er vervolgens met blauw overheen te gaan. Bij het schuren van het zwart bleek al dat de beits veel te gelijkmatig opgenomen was, er bleef geen tekening van het hout over. Toen de hele body kaal geschuurd en blauw gebeitst, werd ook niet mooi. Vervolgens de body weer nagenoeg kaal geschuurd en de achterkant en zijkanten zwart gebeitst, voorkant blauw en er een blue burst van proberen te maken. Ook dit werd hem niet en dus maar besloten om er een dekkende laklaag op te zetten.

Aangezien ik er al rekening mee had gehouden dat elzenhout de beits niet optimaal op zou nemen, was de teleurstelling niet al te groot toen mijn vermoedens uitkwamen, maar ik zou er spijt van hebben gekregen als ik het niet geprobeerd zou hebben terwijl het misschien wel goed had kunnen uitpakken.

Opgeven was/is geen optie, en daarbij is dit pas de eerste die ik maak, dus alleen maar wijzer geworden voor een eventuele volgende!