Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard stompboxes of multieffect voor buizenversterker waarom welke waarom niet?

    Omdat ik nu in de bijzondere positie zit dat ik een buizenversterker heb zit ik eigenlijk een beetje in dubio over het verhaal multieffect vs stompbox.
    heb nu een line 6 floorpod met leuke ampsims,
    nu is mijn vraag niet zozeer over welke beter is, ik snap dat sommige pedalen beter zijn dan de ingebouwde effecten in een multi. maar ik ben maar hobbymatig bezig met muziek en wil eigenlijk zoveel mogelijk van de voordelen van buizenversterker houden maar ook hier en daar een effectje erin kunnen gooien
    als je nu naar pedalen kijkt als de truetone van joyo, die ook een bepaald sound simuleren, wat is dan het verschil.
    waarom zou je dan voor losse pedalen gaan?

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Losse pedalen klinken vaak beter dan een multi effectenbak

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Als je kijkt dat er +2 miljoen berichten over gitaren en aanverwante zaken op dit forum staat: Veel gitaristen willen een eigen stijl en met een multieffect doos ben je niet zo flexibel. Als je tevreden bent over de geluiden behalve de compressor kan je niet zoveel met een multi-effect doos. Het is wat het is. Daarom zijn er 300 soorten overdrive pedalen.

    Neemt niet weg, er zijn slechte pedalen en slechte multi effecten dozen. Er zijn ook goede pedalen en ook goede multi effect dozen.

    Pro multi effect=geen tapdance, geheugen van combinaties, makkelijk aansluiten, goede prijs per effect.


    Pro Pedalen=meer kans op eigen sound, minder kwetsbaar, flexibel instellen. Modulair je geluidsketen verzorgen.
    Vriendelijke groet,

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2008
    Locatie
    Erps-Kwerps ( belgië)
    Berichten
    1.683

    Standaard

    Een multi-effect is goed om mee te beginnen , je kunt er de basics mee leren van wat is delay , chorus , wah , flanger , .... en hoe moet je het gebruiken. Na een tijdje zul je toch gewoon stompboxes willen.

    Omdat je daar inderdaad kunt zoeken naar je eigen sound.

    Voor mij was de reden dat ik een heeeeel goede amp had gekocht en ik wou vooral dat geluid kunnen bewaren en dat lukte niet met toen de GT-6.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik vind een multi effect eigenlijk heerlijk.
    Wat harrie-beton zegt klopt helemaal, met losse pedalen kun je alles naar je eigen smaak inrichten.
    Maar voor je het weet verzand je in voedingsproblemen (dus dure voeding), tonesuck, en/of tapdansen waar je vanaf wilt (dus looper op je board, waardoor je board nog groter, lomper, duurder en zwaarder wordt), etc.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.149

    Standaard

    Mwah, bij de multieffecten die ik ken, kun je de parameters per effect ook instellen. Ik heb zelf een Line 6 M9 gehad, prima ding.
    Losse effecten zijn wel overzichtelijker en fysiek de knoppen zien en draaien spreekt mij toch meer aan. De Joyo effecten lijken mij op basis van wat ik op youtube zie -en vooral hoor- perfect om mee te beginnen. Kosten geen drol als je ze bij Thomann koopt, waar ze rebranded als Harley Benton verkocht worden.
    ALLES IS VERKOCHT!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Wat klinkt goed, wat is handig, wat is betaalbaar? En vooral ook: wat wil je er mee gaan doen?
    Iedereen zal daar een ander antwoord op geven.

    Heb zelf ook de hele cyclus doorlopen: matig klinkend maar betaalbaar multieffect op een idem versterker, goede versterker gekocht, meerdere stompboxplanken opgebouwd en afgebroken en weer opgebouwd, en nu zit ik erg tevreden urenlang te spelen over een oude VibroChamp en een oud Ibanez multieffect (PUE5). Opnemen op de pc (ook via de microfoon voor akoestische gitaar) doe ik over een Fender Mustang 1 versterker met USB, dankzij de mogelijkheden van de Fender Fuse software is dat gewoon supermakkelijk. Ik speel nog met de gedachte om die te vervangen door een Boss ME-80, die heeft ook USB en nog meer mogelijkheden en is nog makkelijker te bedienen (alles met knoppen). No way dat je voor die 300 euro zoveel stompboxes kunt kopen.

    Voor mij tellen bedieningsgemak en mogelijkheden erg zwaar. Als voorbeeld die ME-80: stroomkabel, gitaarkabel, ampkabel, USBkabel, en de hele setup (inclusief de pc) werkt. Bij stompboxes zit je met voedingen en stroomkabeltjes en patchkabels en buffers en dat moet je allemaal op een plank frutten met klitteband en dan heb je nog geen presets en geen USB. Ja, je kunt meer en beter finetunen op precies dat geluid wat jij subliem vindt (en daarom doen de pro's het allemaal op die manier) maar het is een ingewikkelder, tijdrovender en kostbaarder proces.

    Je raadt het al, ik ben een typische thuisfröbelaar, goed is goed genoeg, en ik doe geen optredens. Als je weet wat je er mee wilt bereiken dan ben je al over de helft, dan hoef je het alleen nog maar te kopen en aan te sluiten. Zoveel mensen, zoveel wensen, daarom is er ook zo veel keuze. Succes!
    (en vergeet niet om plezier te hebben met het uitzoeken en uitproberen van je keuzes )
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 1 mei 2016 om 10:02
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Overigens met een schakelsysteem waar je de losse pedalen in onder kunt brengen kun je wel met een druk op de knop elke gewenste combinatie oproepen
    Niet de instellingen wel de aan uit status van de verschillende pedalen . Het Boss ES 8 schakelsysteem is al ter sprake gekomen , maar er zijn ook goedkopere alternatieven van Harley Benton bijvoorbeeld

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Niet de instellingen wel de aan uit status van de verschillende pedalen .
    Als je pedalen hebt die voorzien zijn van midi dan zou je met een looper die ook midi heeft nog wel eea kunnen schakelen; zal meestal om presets schakelen gaan.
    Ik vind het vrij snel nogal groot worden, zo'n board met looper, eigenlijk.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik ben ook hobby gitarist, en speel met veel plezier op mijn oude Silverface Champ uit '73......met een pedalenplankje. Heb multi fx gehad voor zowel bas als gitaar, maar losse boxen bevallen me beter. Heb inderdaad ook een looper van Harley Benton voor €179,= erbij, en je bent in een klap flexibeler!

    Het merendeel van mijn pedalen zijn van Electro Harmonix, en die zijn ook goed te betalen, maar Yoyo is nog goedkoper.

    Het voordeel: mix and match, en als je het niet bevalt verkopen en/of inruilen op wat je wel mooi vindt. Dat is het voordeel van losse pedalen!

    Robin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top