Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 32
  1. #21

    Standaard

    yep , maar dan is er nog iets anders fout ! 'k Was daarnet bezig met 't opschrijven van de -Vg/Ia waardes . 't was weer zoals vroeger , van -57V tot -45V enkele mA en plots 73mA tot meer dan 100mA bij -43 tot -36V .Bij 't terug gaan liep de stroom mooi terug , -45V 65mA ; ...-52V 40mA en vanaf -55,6V 0mA .
    'k Heb dan ook bij -57V een signaalbron aangesloten om te zien op de scoop wat dat nu net gaf . Bij enkele mA had ik versterking maar eenmaal boven de -43V en hoge stroom zat er enorme hoogfrequent-oscillatie in de eindtrap .
    Wat me dan inviel was om de twee ECC82's eerst om te wisselen en dan toch maar te vervangen en bingo !
    Nu kan ik de bias instellen op 19mA , bij -38V ( zoals op 't schema aangegeven ) , en is het signaal mooi symmetrisch .
    Kan de feedback daar iets mee te maken hebben want blijkbaar was er toch iets fout met de ingangslamp/voorversterker ?
    Nu nog verschillende malen geregeld op en rond de 19mA ( wat de ideale Bias-waarde via formule was ) en 't systeem blijft mooi werken !
    'k Ga nog alle koperbanen en soldeerpunten van de voorversterker/fasedraaier eens nachecken en 'm eens goed laten doordraaien gedurende verschillende uren ....
    Indien hij nu blijft werken gaat de bias-formule dus ook op voor (veel-) hogere voedingsspanningen , hier dus 780V !

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Tja, het kan natuurlijk zo zijn dat jouw constructie zo afhankelijk is van de tegenkoppeling dat je niet zonder kan. Deze lus zorgt er namelijk voor dat de open loop versterking afneemt. Zonder deze loop is de constructie niet voldoende zorgvuldig opgezet en met alleen de eindbuizen al instabiel wordt. Is ook wel een beetje logisch met deze hoge voedingsspanning. Maar je zou ook ander manieren kunnen toepassen om de eindbuizen te stabiliseren. Je hebt daar niet perse fb voor nodig maar je moet even weten wat je doet.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oldguitartubefan Bekijk bericht
    Indien hij nu blijft werken gaat de bias-formule dus ook op voor (veel-) hogere voedingsspanningen , hier dus 780V !
    Ik zou niet weten waarom niet.
    Nico


  4. #24

    Standaard


    Et voilà , hier is 't ie dan ! Na een half uur "opwarmen" nog steeds om en rond de 19mA op -35,7V 8
    Verder nog de voorversterker aangesloten en deze doet ook wat hij moet doen !
    Wat wel tof is is het feit dat er van de voorversterker twee versies bestaan , nl ééntje mèt buizen en ééntje met transistoren . De gebruikte eindtrap is dan wel identiek in de twee versies .
    Bon , iedereen thx ...en 'k ga een beetje gitaar spelen ....

  5. #25

    Standaard

    Leuke discussie. Geeft goede uitleg (van Nico) hoe de buizen in te regelen. Ik heb een Davoli D8066 hier nu ter reparatie. Is heel veel overeenkomst. Mijn Anode spanning (vlg schema) is 680 Volt en negatieve spanning (vlg schema) -49V. Schema naam: Davoli_1080_UP80.1.
    Moeten nog slechts enkele onderdelen in, vandaag de nieuwe elco's met de post binnengekomen. Opstarten en meten een dezer dagen.
    Op jouw foto mooie print voor de voeding. In mijn model is het allemaal wirwar tussen twee draadsteunen.

  6. #26

    Standaard

    Alles goed gegaan, geen rook. Alleen de 1e voedingweerstand in de hoogspanning moest ik inregelen (schema 500Ohm, ik heb nu 2k er in gedaan om de gewenste spanning van 280 Volt te krijgen.
    Nog even bezig met warmte isolatie tussen eindbuizen en trafo (wel extreem krap bij dit merk)
    Hieronder resultaat

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cmug Bekijk bericht
    Alles goed gegaan, geen rook. Alleen de 1e voedingweerstand in de hoogspanning moest ik inregelen (schema 500Ohm, ik heb nu 2k er in gedaan om de gewenste spanning van 280 Volt te krijgen. url]
    Die weerstand heeft niet als taak om de spamning op het juiste niveau te krijgen hoor, zijn aanwezigheid heeft een heel ander doel.

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Die weerstand heeft niet als taak om de spamning op het juiste niveau te krijgen hoor, zijn aanwezigheid heeft een heel ander doel.
    Je maakt me nieuwsgierig. Kun je dat uitleggen?
    Ik kwam voor de fasedraaier uit op zo'n 18 mA, de ECC82 zo'n 3 mA en denk voorversterker 2 mA. Dus 20 a 25 mA totale stroom voor het aansturen van de eindbuizen. Met die stroom krijg je nooit een spanningsval van 40 volt over een 500Ohm weerstand.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Dit is een laagdoorlaatfilter, door de weerstand aan te passen verander je het kantelpunt. 1/(2πRC)
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #30

    Standaard

    Kan je verhaal nog niet volgen Cluseau
    Je hebt het over de weerstand waar ik een pijl bij gezet heb ?

    Deze Davoli heeft geen standaard voeding. En is voor mij wat lastiger om te interpreteren.
    Moet zelf in de boeken duiken hoe het zit met de berekening met Voltage multipliers.

    Heb wel extra meting gedaan. In het ‘originele’ schema zit 500 Ohm / 50µF . Dat weer even er in gezet, en heb dan een spanningsval over de weerstand van 12 volt en loopt er dus een stroom van ~25 mA Op de anode van fase draaier staat dan ~225 Volt (te veel dus).
    Maak ik van de weerstand 2 kOhm en de C 160 µF dan is ∆U 44 Volt , stroom 21 mA en zit de spanning iets onder de 200 volt op anode (netjes zoals schema aangeeft)

    het ‘originele’ schema (is ook later in geschreven als je verschillende lettertypes bekijkt)
    http://el34world.com/charts/Schemati...Power_Unit.pdf

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top